فایق یوسفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اختلال نقص توجه همراه بیش فعالی (ADHD) یک بیماری پزشکی است که منجر به نقص توجه و فعالیت حرکتی شدید غیر هدفمند میشود، بر وجود روشهای تشخیصی و درمانی جامع برای مدیریت این اختلال تأکید کرد.
وی، با تشریح اینکه این اختلال پیامدهای قابل توجهی در مشکلات کوتاه مدت و درازمدت زندگی فرد، مانند مشکلات بین فردی، تحصیلی، پیشرفت شغلی و خطراتی نظیر تصادف و سوء مصرف دارو دارد، بر لزوم تشخیص و درمان به موقع تأکید کرد.
مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به تشخیص این اختلال، بیان کرد: نوع ترکیبی که فرد باید ۱۲ نشانه از ۱۸ نشانه مربوط به کمبود توجه و بیش فعالی را به مدت ۶ ماه به طور مداوم داشته باشد و یا در نوع کمبود توجه مجزا فرد باید ۶ نشانه از ۹ نشانه مربوط به کمبود توجه را به مدت ۶ ماه به طور مداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: نوع بیش فعالی مجزا نیز فرد باید ۶ نشانه از ۹ نشانه مربوط به بیش فعالی را به مدت ۶ ماه به طور مداوم داشته باشد.
یوسفی در بخش مهمی از سخنان خود، پنج گام ضروری را به عنوان برنامه درمانی این اختلال معرفی کرد و گفت: درمان دارویی، درمان شناختی رفتاری(CBT)، مداخله در خانواده، مداخله در مدرسه و مداخله برای همتایان از برنامه درمانی این اختلال است.
وی اضافه کرد: این مسئله باید از طریق معلم ورزش مدیریت شود، زیرا این کودکان اغلب بازی سایر بچهها را خراب میکنند و از این رو ممکن است به بازی راه داده نشوند.
مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: اجرای این درمانهای پنجگانه که شامل اقدامات درمانی، آموزشی و محیطی است، نقش حیاتی در کاهش مشکلات تحصیلی، اجتماعی و بهبود عملکرد بین فردی، هیجانی و خانوادگی افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات