به گزارش ایسنا، تعیین و تدوین نرخ عوارض آزادراهها معیارهای متنوعی مانند نوع وسیله نقلیه، نوع مسیر، استهلاک، امکانات رفاهی جاده و هزینه تعمیرات جادهای دارد و عوارضی که رانندگان به هنگام عبور از آزادراهها پرداخت میکنند بنابر گفته مسئولان مربوطه، صرف نگهداری و بهسازی این محورها میشود.
پرداخت عوارض برای خودروهای مختلف از جمله سواری شخصی، وانت و ماشین سنگین متفاوت است و برای ماشینهای سنگین از وانت بیشتر و برای وانت بیشتر از خودروهای شخصی است. معمولا هزینه عوارضی هر ساله با توجه به افزایش هزینههای ناشی از نگهداری و تعمیرات جادهای و مواردی دیگر، افزایش پیدا میکند.
آن طور که برخی کارشناسان میگویند در تعیین عوارض آزادراهی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ضرایب مشخصی برای وسایل نقلیه به میزان صدمهای که ناوگان به ابنیه میزنند تعیین کرده است که بر اساس آن طی محاسباتی عوارض تعیین میشود.
البته این نکته نیز گفته میشود که تعیین عوارض در آزادراههای بخش خصوصی باید به گونهای باشد که درآمدها در مدت مشخص هزینهها را سرشکن کند.
تعیین و دریافت عوارض آزادراهی در حالی مطرح میشود که بعضی از رانندگان معتقدند نرخ عوارض آزادراهی افزایش دارد، اما کیفیت خدمات بیشتر نمیشود و پولی که رانندگان میپردازند باعث نشده در برخی محورها خدمات بهتری دریافت کنند و همچنان آسفالت برخی محورها خراب و خدمات رفاهی و امنیتی نیز ضعیف است.
در این راستا، جلال موسوی - نایب رئیس کانون کامیونداران کشور - در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که عوارض آزادراهها برای کامیونها چگونه محاسبه میشود؟ گفت: مالکیت برخی آزادراهها متعلق به بخش خصوصی است و آنها نرخ عوارض را بر اساس نظرات کارشناسی تعیین میکنند. در آزادراههای دولتی نیز نرخ توسط دولت تعیین می شود ولی متاسفانه عوارضی که دریافت میشود تاثیری در بهبود کیفیت آسفالتها، افزایش ایمنی و افزایش نظارت در این مسیرها نداشته است.
وی با بیان اینکه در برخی آزادراه ها تردد کامیون ممنوع است و باید از جاده قدیم تردد کنند، تصریح کرد: جادههای کشور با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم میکنند. کیفیت آسفالتها بسیار پایین است.برای مثال جاده قم تا یزد، جاده قدیم رشت و تهران تا گرمسار نیز مشکلات بسیاری دارد.
نایب رئیس کانون کامیونداران کشور تصریح کرد: برخی محورها ناامن هستند و بار کامیونداران سرقت میشود. در این مسیرها درخواست افزایش نظارت، افزایش امنیت جاده و بهبود وضعیت آنتندهی و خدمات رسانی داشتیم ولی این موارد هنوز محقق نشده است.
به گفته وی، اینکه آزادراهی آسفالت می شود دلیل بر این نیست که جاده قدیم و غیراتوبانی فراموش شود و نظارتی بر آنها صورت نگیرد.
موسوی با بیان اینکه در سالهای قبل به عوارض آزادراههای دولتی اضافه شده است، گفت: در جلساتی مخالفت خود را با این افزایش قیمت اعلام کردیم ولی آنها به ما اعلام کردند که این افزایش عوارض برای بهسازی آزادراههاست در حالی که با گذشت چندین ماه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.
نایب رئیس کانون کامیونداران کشور در ادامه گفت: این گلایه وجود دارد که اگر قرار است عوارض افزایش یابد خدمات نیز باید بهبود یابد.
وی در پایان گفت: عوارض کامیونهایی که خاکهای معدنی جابهجا میکنند ۱۵ درصد شده که عدد بسیار زیادی است. این باعث میشود برخی بدون بارنامه اقدام به حمل بار کنند، زیرا برخی محمولهها آنقدر ارزش ندارد که برای آنها چنین عوارضی پرداخت شود.
انتهای پیام
نظرات