• پنجشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1404071711096
  • خبرنگار : 71342

کارگردان حاضر در جشنواره آیینی سنتی

دردا که جوانان اصفهانی، «شکرپاره» شهرشان را نمی‌شناسند

دردا که جوانان اصفهانی، «شکرپاره» شهرشان را نمی‌شناسند
رضا ارحام صدر

هادی کیانی که به تازگی نمایش «گور به گور» را در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اجرا کرده است، گفت: برایم دردآور بود که هنرجویان تئاتر در اصفهان، رضا ارحام صدر را که از بنیانگذاران مکتب کمدی انتقادی در ایران است و «شکرپاره اصفهان» نامیده می‌شود، نمی‌شناسند.

او همچنین با ابراز تاسف از نبود گروه‌های خارجی در این جشنواره گفت: حضور نداشتن گروه‌هایی از دیگر کشورها، عنوان بین‌المللی جشنواره را زیر سئوال می‌برد.

به گزارش ایسنا، نمایش «گور به گور» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی هادی کیانی از جمله آثاری است که در بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی روی صحنه رفت.

کیانی درباره ایده اولیه شکل‌گیری این نمایش گفت: نمایش «گور به گور» برگرفته از کاراکتر ملا نصرالدین است. می‌خواستیم بر اساس لطیفه‌های او، کاری اقتباسی انجام دهیم تا ببینیم در خروجی چگونه می‌توان آن‌ها را آداپته کرد. من کتابی با عنوان اقتباس کمیک از لطایف ملا نصرالدین دارم که جرقه اولیه‌ شکل‌گیری این اثر محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در مجموع، خط اصلی قصه بر اساس کاراکتر ملا نصرالدین شکل گرفت و مضمون و محتوای اصلی این اثر برگرفته از یکی از آیات قرآن کریم ، با محوریت «وفای به عهد» است که به اهمیت این امر در هر جایگاهی و در هر سطحی، چه در میان مردم و چه در میان مسئولان، می‌پردازد. ما کار را ابتدا در بخش بزرگسال جشنواره بین‌المللی نمایش‌ عروسکی تهران مبارک اجرا کردیم و در آن جشنواره چهار تندیس و جایزه دریافت کردیم.

او ادامه داد: پس از جشنواره عروسکی قرار بود در مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی داشته باشیم اما به‌ دلیل تغییرات مدیریت، این امر میسر نشد. در ادامه، کار را به جشنواره آیینی‌ـ‌سنتی ارائه دادیم و در این جشنواره روی صحنه رفتیم.

کیانی با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز افزود: شیوه‌ی اجرایی کار مبتنی بر نمایش‌های ایرانی است و از انواع فرم‌ها و شگردهای نمایشی همچون تعزیه، سیاه‌بازی، نقالی، شبیه‌خوانی و... بهره گرفته‌ایم و آن‌ها را به شکل‌های مختلف در دل کار گنجانده‌ایم.

او که از خمینی‌شهر در این دوره از جشنواره حضور دارد، درباره اجرای این نمایش در شهر اصفهان نیز توضیح داد: هنوز نمایش در اصفهان اجرا نشده ولی قرار است هم در اصفهان و هم در تهران اجرای عمومی داشته باشیم و اگر شرایط فراهم شود، در شهرهای دیگر هم اجرا خواهیم داشت، چرا که تقاضا وجود دارد و صحبت‌هایی هم انجام شده است.

این کارگردان افزود: این اثر کمدی است و امروز، مردم به چنین فضایی نیاز دارند. از طرفی چون جنسِ نمایش، ایرانی و با دل و حرف مردم عجین است، بهتر می‌تواند با آنان ارتباط برقرار کند. ضمن اینکه معتقدم نمایش‌های ایرانی در شکل‌های مختلف‌شان، بسیار حکمت‌آمیز هستند و این نکته‌ای است که در ریشه‌ مردمی آن رخنه دارد. این ویژگی از ارزش‌های والای این نوع نمایش است که سبب می‌شود هم بتوانیم یک کمدی فاخر داشته باشیم و هم اینکه نمایش‌مان بر دل می‌نشیند و این ویژگی‌ها به مخاطب‌پسند بودن اثر می‌انجامد.

کیانی که جزو مدرسان کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره است، درباره خروجی این کارگاه‌های آموزشی گفت: کارگاه‌ها تجربه بسیار جذابی هم برای من به عنوان مدرس و هم برای شرکت‌کنندگان به عنوان هنرجو بود. من تقریباً نزدیک به پنجاه هنرجو داشتم که حدود 20 نمایش 8 ‌دقیقه‌ای نیز به ‌عنوان خروجی از این کارگاه تولید شد. یعنی کارگاه بسیار پرباری بود و دست‌کم یک تبادل تجربه‌ بسیار خوب را رقم زد. وقتی در استان اصفهان برای تدریس نمایش شادی‌آور تخت‌حوضی حضور داشتم، دیدم برخی از هنرجویان حتی «ارحام صدر» را که جزو هنرمندان بزرگ این شهر است ،نمی‌شناختند. خب این خودش درد است اما خوشحالم که توانستم فیلم‌هایی از ایشان، سعدی افشار و دیگر هنرمندان بزرگ شاخه‌های تخت‌حوضی و سیاه‌بازی را به هنرجویان نشان یدهم.

او حضور نداشتن آثاری از کشورهای دیگر را به عنوان یکی از کمبودهای این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برشمرد و افزود: نبود گروه‌های خارجی، عنوان بین‌المللی، جشنواره را زیر سوال می‌برد. از سوی دیگر، رقابتی نبودن جشنواره از انگیزه‌ها می‌کاهد و علی‌رغم حرکت بسیار جذابی که در بحث کارگاه‌های آموزشی انجام شده، اجراها در کمیت لاغر هستند و در بحث گرافیکی جشنواره نیز نقدهایی وجود دارد.

دردا که جوانان اصفهانی، «شکرپاره» شهرشان را نمی‌شناسند
نمایش «گور به گور»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha