علی فاتحی جهانتیغ یکشنبه ۲۰ مهر در کارگروه توسعه شیلات استان افزود: تمامی بنادر صیادی استان از جمله چابهار، بریس، گواتر، پسابندر، پزم، تیس، رمین، کنارک و دشتیاری نیازمند لایروبی، احداث جایگاههای سوخت استاندارد، ایجاد ایستگاههای آتشنشانی مجهز، بهسازی حوضچهها و موجشکنها، آسفالت محوطهها و مسیرهای ورودی هستند.
وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و دسترسی به آبهای عمیق بینالمللی، از مهمترین قطبهای صید و صیادی کشور است، اما توسعه بنادر صیادی و رفع کمبودهای زیرساختی لازمه تداوم فعالیت ایمن و پایدار در این بخش محسوب میشود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: نبود جایگاه سوخت در برخی بنادر، مشکلات زیادی برای صیادان در تأمین سوخت مورد نیاز ایجاد کرده و گاهی موجب افزایش هزینهها و زمان فعالیت آنان میشود. همچنین نبود ایستگاه آتشنشانی در بنادر، در مواقع بروز حوادث دریایی و آتشسوزی شناورها، تهدیدی جدی برای ایمنی صیادان و تجهیزات محسوب میشود.
وی با بیان اینکه محوطهسازی و بهسازی محیط بنادر صیادی نقش مهمی در ساماندهی تردد و تسهیل تخلیه صید دارد، اظهار کرد: آسفالت مسیرهای ورودی و داخلی بنادر، ایجاد روشنایی، احداث سرویسهای بهداشتی، نمازخانه، اقامتگاه موقت و مراکز خدمات رفاهی از جمله نیازهای فوری بنادر صیادی سواحل مَکُران است.
فاتحی جهانتیغ افزود: اجرای این طرحها علاوهبر ارتقای ایمنی و رفاه صیادان، باعث افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای عملیاتی، جذب سرمایهگذاران و رونق فعالیتهای اقتصادی در جوامع محلی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید دولت بر توسعه سواحل مَکُران به عنوان محور توسعه دریامحور کشور، انتظار میرود دستگاههای اجرایی مرتبط و نهادهای استانی با همکاری سازمان شیلات ایران، اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساختهای بنادر صیادی را در اولویت قرار دهند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: صیادان استان از سرمایههای ارزشمند جامعه هستند و شایسته است از امکاناتی ایمن، استاندارد و در شأن آنان برخوردار شوند.
وی از مسوولان ملی و استانی خواست تا با نگاهی توسعهای و پایدار، برای رفع مشکلات بنادر صیادی و تسهیل فعالیتهای شیلاتی در جنوب شرق کشور اقدامات جدیتری انجام دهند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شیلات استان در روز ۲۰ مهر فاتحی جهانتیغ گفت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن منابع غنی آبزیان، موقعیت راهبردی و نیروی انسانی توانمند، میتواند با تکمیل زیرساختهای بندری و رفاهی، به قطب اصلی تولید، فرآوری و صادرات آبزیان کشور و الگویی موفق در تحقق اقتصاد دریا محور تبدیل شود.
انتهای پیام
نظرات