به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی شریف ضمن انتقاد به سیستم حکمرانی متمرکز در آموزش عالی اظهار کرد: ریشه اصلی مشکلات آموزش عالی به سیستم حکمرانی متمرکزی که وجود دارد برمیگردد، در واقع این نوع حکمرانی در عرصه آموزش عالی با کشورهای دیگر فرق می کند، ما مجموعهای مثل وزارت علوم در این عرصه داریم که این وزارتخانه تصمیم میگیرد و زیرمجموعههای آن یعنی دانشگاهها موظف به اجرای آن هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حکمرانی غیرمتمرکز وزارت علوم، چند لایه مدیریت وجود دارد که سیاست ها و برنامهریزیها در این لایههای پنهانی تصمیمگیری می شود. بر این اساس یکی از برنامههای وزارت علوم تمرکززدایی و اعطای استقلال به دانشگاه هاست.
رئیس مرکز هیاتهای امنا و هیاتهای ممیزه وزارت علوم از بازنگری چهار آییننامه مربوط به اساتید در این مرکز خبر داد و گفت: ما در طول یکسال گذشته چهار آییننامه را برای بازنگری کلی در دستور کار قرار دادیم، فلسفه کلی در بازنگری این بود که باید تمرکززدایی را در آییننامههای هیاتهای امنا مورد توجه قرار دهیم و تا جایی که قوانین اجازه میدهد اختیارات به دانشگاه ها واگذار شود.
دکتر خاکی صدیق خاطرنشان کرد: یکی از آیین نامههایی که در وزارت علوم بازنگری شد، مربوط به اساتید غیررسمی دانشگاهها بود که پس از تصویب نهایی ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه آیین نامه ارتقاء اساتید، موتور دانشگاهها محسوب میشود، گفت: این آییننامه نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. در آن سه دانشگاه را برای اجرای پایلوت آییننامه انتخاب کردیم تا این سه دانشگاه برای خودشان آییننامه ارتقا بنویسند و وزارت علوم در آن دخالتی نکند. امیدوارم شریف یکی از آن دانشگاهها باشد.
دکتر خاکی صدیق همچنین به آییننامه جامع مدیریت دانشگاهها اشاره کرد و گفت: این آییننامه از نظر کاربردی مهم است. در این آییننامه به جزئیات بیشتر پرداخته شده است؛ این آییننامه در بازنگری از ۳۳ صفحه به ۵ صفحه کاهش داده شده است و مابقی را در پیوست قرار دادیم و بر این اساس دانشگاهها می توانند متناسب با نیازهای خود آن را تصویب کنند؛ البته برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. امیدوارم این آییننامهها بدون تغییر اساسی در رویکرد تمرکززدایی تصویب شود.
وی با بیان اینکه تغییر سبک جنگها جایگاه علم و فناوری را نمایان کرد، گفت: تمام پیشرفتهای علمی و فناوری و دستاوردهای کشور در حوزههای دفاعی و غیردفاعی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم محصول تلاشهای دانشگاهها و دانشگاهیان است. در واقع کاستیها و ضعفهایی که ما در میدان نبرد دیدیم و آشکار شدند، ناشی از ضعف در حوزه علم و فناوری بود و فناوری در کشور باز به طور مستقیم و غیرمستقیم با همین دانشگاهها آمیخته است.
خاکی صدیق به مهمترین مشکلات خانواده آموزش عالی اشاره و اظهار کرد: فرسودگی آزمایشگاهها و عدم توجه و بهروزرسانی تجهیزات سختافزاری، مشکلات مدیریتی، گسترش بیرویه، که داشتیم، سهمیههای دانشجویی، همگی مجموعهای از مشکلاتی هستند که همه ما بر آنها اشراف داریم که اگر مورد توجه قرار نگیرند برای آموزش عالی خطرناک خواهد بود.
این مقام مسئول همچنین با تأکید بر خدمات چند ده ساله دانشگاهها، اظهار کرد: دانشگاهها برای تقریباً تمام مشکلات کشور از جمله مشکلات انرژی و حتی مشکلات خود آموزش عالی، راهکار ارائه کردهاند، کافی است شما هرکدام از این موضوعات را جستوجو کنید. صحبتها، مقالهها و پیشنهاداتی ارائه شده که اگر بهصورت جدی مورد توجه مسئولین وقت و سیاستگذاران کلان کشور قرار میگرفت، الان ما نباید شاهد چنین شرایطی باشیم.
خاکیصدیق تأکید کرد: در دهههای گذشته، دانشگاهها برای بسیاری از مشکلات کلان کشور ازجمله در حوزه آب، انرژی و حتی مسائل داخلی آموزش عالی، راهکار ارائه کردهاند. اگر این راهکارها مورد توجه جدی سیاستگذاران قرار میگرفت، امروز شرایط کشور بسیار بهتر بود؛ بنابراین، اینکه گفته میشود دانشگاهها راهحل ارائه نکردهاند، سخن درستی نیست.
انتهای پیام
نظرات