علی فراهانی شامگاه یکشنبه ۲۰ مهر در بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان ملایر با اشاره به سابقه درخشان نیکوکاری در شهرستان ملایر، اظهار کرد: ملایر بهعنوان شهر واقفان و خیراندیشان شناخته میشود.
فراهانی ادامهداد: از گذشته و حتی پیش از انقلاب اسلامی خیرین بزرگی همچون حاج آقا ملایری، فخرالحاجیه و سکینه سهرابی در این شهرستان اقدام به ساخت مدرسه کردهاند.
وی تصریح کرد: پس از انقلاب نیز ملایر از شهرهایی است که سالها در راستای اقدامات خیرخواهانه گام برداشته و من به چنین همشهریانی افتخار میکنم.
فراهانی مجمع خیرین مدرسهساز استان همدان را مجمعی فعال، پویا و اثرگذار دانست و افزود: استان همدان در میان استانهای هم تراز، جایگاهی درخور توجه دارد.
وی ایرانی بودن را مایه افتخار دانست و تاکید کرد: خوشبختانه ما متعلق به ملتی هستیم که در جایجای این سرزمین ردپای کار خیر و اقدامات انساندوستانه آنها دیده میشود.
فراهانی با اشاره به عملکرد مجمع خیرین مدرسهساز استان، گفت: در استان همدان ۲۶۴ مدرسه خیرساز داریم و از سال ۱۳۷۷ تاکنون ۴۷۰ مدرسه توسط خیرین ساخته شده است.
وی خیرین را انسانهایی شریف و متعالی خواند که راهی را برگزیدهاند که آثار ماندگار آن همواره در شهر و دیارشان باقی میماند.
فراهانی با بیان اینکه خیرین تفکر نیکوکارانه را در جامعه تقویت کرده و نماد همکاری مردم با دولت و همدلی اجتماعیاند، افزود: آنان یکی از پایههای اقتصادی کشور در کنار بخش دولتی، خصوصی و تعاونی به شمار میروند.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه فضاهای آموزشی تصریح کرد: برخی از مدارس استان فرسوده شده و کُد تخریب دریافت کردهاند و نیازمند نوسازیاند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان راه چاره را حضور جدی خیرین در این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: تنها در مهرماه امسال ۴۴ پروژه آموزشی در استان به بهرهبرداری رسید که ۳۴ پروژه آن با مشارکت خیرین ساخته شده است.
فراهانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۸ پروژه آموزشی در استان در دست اجراست، گفت: بیش از ۷۴ پروژه آن توسط خیرین تأمین شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته جامعه خیرین مدرسهساز کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان در ساخت مدرسه هزینه کرده اند، افزود: این عدد در سالجاری به ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی فراتر از آورده دولت در مدرسهسازی که نشاندهنده فعالیت گسترده و موثر این مجمع است.
فراهانی با بیان اینکه عملکرد مجمع خیرین مدرسهساز کشور در حال ثبت در کتاب رکوردهای گینس است، تصریح کرد: گاهی فضاهای آموزشی در شأن مردم نیست. اگرچه اداره کل نوسازی مدارس با تمام توان برای رفع مشکلات تلاش میکند اما راهحل اصلی، تداوم مشارکت خیرین است.
وی تأکید کرد: چارهای نداریم جز اینکه فرزندانمان را بهروز کنیم تا بتوانند علم و فناوری را درک کنند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان دانش آموزان را سرمایههای اصلی کشور دانست و یادآور شد: باید فضاهایی متناسب با رشد و پیشرفت آنان فراهم کنیم تا آیندهسازان ایران بتوانند به کشور خدمت کنند.
۷۰ مدرسه خیّرساز در ملایر؛ نمونهای کمنظیر در کشور
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ملایر با بیان اینکه ۷۰ مدرسه از مجموع ۳۲۴ فضای آموزشی ملایر خیرساز است، گفت: در کشور بهندرت میتوان شهری با چنین ظرفیت و افتخاری یافت.
اکبر فراهانی هدف از برگزاری این جشنواره را تکریم عزیزانی دانست که در عرصه ساخت و ساز به فکر آموزش و پرورش بودهاند و با همت و نیکاندیشی خود آیندهسازان این سرزمین را یاری کردهاند.
فراهانی ادامهداد: باید به دانشآموزان شهرستان حس مسئولیتپذیری، قدردانی و ایثار را بیاموزیم تا قدردان زحمات خیرین و خدمتگذاران جامعه باشند.
وی از اجرای چهار پروژه مدرسهسازی خبرساز در سطح شهرستان خبر داد و اظهار کرد: یکی از این پروژهها، پنجمین مدرسه خیرساز حاج احمدعلی فراهانی در شهرستان است که در روستای چشمه زورق در حال ساخت بوده و بهزودی افتتاح میشود.
رئیس اداره آموزش و پرورش ملایر اضافه کرد: این مدارس در روستاهای درهچنار، چشمه علیمحمد، مانیزان و چشمه زورق در حال اجرا هستند.
توسعه کشورها با فرهنگ و آموزش رقم میخورد نه صرفاً با صنایع و زیرساختها
فرماندار ویژه ملایر نیز در ادامه گفت: اساس پیشرفت و توسعه هر کشور از مسیر فرهنگ، آموزش و پرورش و تربیت صحیح انسانها میگذرد و صرف افزایش زیرساختها و صنایع، توسعه حقیقی را رقم نمیزند.
سید رسول حسینی با بیان اینکه موفقیت هر جامعهای در گرو انسانهای فرهیخته است، اظهار کرد: تعداد کارخانهها و پروژههای عمرانی معلول توسعه هستند نه علت آن؛ اصل توسعه در فرهنگ، آموزش، تعلیم و تزکیه نهفته است و محور اصلی آن دانشآموزان و معلمان هستند.
وی با اشاره به چالشهای کنونی جامعه افزود: امروز دو نوع بحران در برابر ما قرار دارد؛ بحرانهای طبیعی که بر اساس مشیت الهی رخ میدهند و بحرانهای انسانساز مانند آسیبهای فضای مجازی است.
حسینی ادامه داد: اگر به سلاح علم مجهز نباشیم، هیچ قشر و گروهی از جامعه از خطرات آن مصون نخواهد بود.
فرماندار شهرستان ویژه ملایر با بیان اینکه موفقیت کشورهای جهان در عرصه بینالملل بر پایه کیفیت نظام آموزشی آنها سنجیده میشود، گفت: کشوری برنده است که دارای دانشآموزان توانمند، معلمان باکیفیت و سرفصلهای آموزشی بهروز باشد.
وی با انتقاد از ضعف کار گروهی و مستندسازی در کشور تصریح کرد: در ملایر حتی یک کتاب تألیفی ویژه بانوان از دوره دانشآموزی تا مقطع دکتری وجود ندارد. این در حالی است که تولید محتوا و مستندسازی یکی از ضرورتهای ارتقای فرهنگی است.
حسینی نقش شورای آموزش و پرورش را کلیدی دانست و گفت: نباید وقت شورا صرف موضوعات فرعی مانند رنگ لباس مدارس یا قرارداد با خیاطان شود.
فرماندار شهرستان ویژه ملایر ادامه داد: سه موضوع اساسی شامل ارتقای کیفیت آموزش، تولید محتوای مکتوب و توجه به فرهنگ بومی شهرستان باید در دستور کار شورا قرار گیرد تا بتوانیم درباره تدوین کتابها و نجات دانشآموزان از آسیبهای اجتماعی تصمیمسازی کنیم.
وی با تأکید بر ضرورت توجه همزمان به تعالی علمی و تربیتی دانشآموزان افزود: اگر شوراها فقط درباره ظاهر مدارس تصمیم بگیرند، این دیگر شورای آموزش و پرورش نیست. باید ببینیم چگونه میتوان در کنار تعلیم، تزکیه نفس و اخلاق را تقویت کرد.
فرماندار شهرستان ویژه ملایر همچنین توسعه فضاهای آموزشی را امری ضروری دانست و اضافه کرد: در ساخت مدارس و توسعه زیرساختهای آموزشی، رقابتی سازنده میان دولت، خیرین و بخش خصوصی شکل گرفته که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به محدودیت بودجه دولتی گفت: حتی اگر بودجه ۲۹۷ میلیارد تومانی شهرستان را بهطور کامل به آموزش و پرورش منطقه جوکار اختصاص دهیم، کمبودها جبران نخواهد شد. بنابراین نقش خیرین مدرسهساز در این مسیر حیاتی است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز در ادامه اظهار کرد: از مهر سال گذشته تا مهر سال جاری، مجموعاً ۸۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی در این شهرستان هزینه شده است که از این مبلغ حدود ۸ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات استانی بوده است.
محمد شهلایی سید حسنی با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در سطح شهرستان گفت: در حال حاضر ۲۱ پروژه با ۷۲ کلاس درس در دست اجرا داریم.
وی ادامه داد: برخی از این پروژهها، از جمله کانون فرهنگی و هنری، سابقهای ۱۵ ساله دارند و جزو پروژههای ارزشمند برای دانشآموزان، معلمان و آموزش و پرورش محسوب میشوند که خوشبختانه تکمیل شدهاند.
شهلایی سید حسنی همچنین تاکید کرد که سازمان نوسازی مدارس کشور سالهاست در حوزه فنی و سلامت در بین دستگاههای اجرایی پیشتاز بوده و افزود: ما تلاش میکنیم پروژههای نیمهتمام را به اتمام برسانیم و امانتدار هزینههای خیرین مدرسهساز باشیم تا این مبالغ به درستی و در مکان مناسب برای ساخت مدارس هزینه شود.
انتهای پیام
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از خیرین مدرسه ساز شهرستان تقدیر شد.
انتهای پیام
نظرات