به گزارش ایسنا، بازار قطعات مصرفی از جمله لوازم یدکی خودرو، از جمله بخشهایی است که همواره با تنوع گسترده کالا، اختلاف قیمت و تفاوت در کیفیت مواجه هستند. اگرچه طبق قانون، تولید و عرضه این کالاها باید زیر نظر سازمانهای نظارتی و با رعایت استانداردهای مصوب انجام شود، اما بررسی میدانی از چند واحد صنفی نشان میدهد برخی محصولات موجود در بازار، با وجود کیفیت پایین، دارای نشان استاندارد هستند.
در جریان گزارش میدانی از خیابان اکباتان، چراغ برق (ملت)، یکی از فروشندگان لوازم یدکی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: «اکنون تقریباً روی بیشتر کالاها لوگوی استاندارد درج شده، اما مشخص نیست چه میزان از آنها واقعی است. برخی تولیدکنندگان خودشان این نشان را چاپ یا روی بستهبندی الصاق میکنند و کالا را با بستهبندی خود روانه بازار میکنند.»
یکی دیگر از موضوعات مهم که فروشندگان از آن گلایه میکردند، ایجاد بیاعتمادی در بازار توسط برخی افراد سودجو است. آنها علت رخ دادن این بیاعتمادی را عدم نظارت دقیق در بحث استاندارد کالا اعلام کردند. این فرشنده تأکید کرد: «تفاوت قیمتها در بازار، همیشه به کیفیت مربوط نیست و گاهی همان کالای بیکیفیتتر، به دلیل داشتن برچسب استاندارد، راحتتر به فروش میرسد و سریع خراب میشود که باعث ناراحتی مصرف کننده میشود. مصرفکنندگان تصور میکنند محصول مطمئنی است، اما در عمل چیز دیگری میبینند!»
ضربههایی که به مصرفکننده میخورد!
مشاهدات میدانی ایسنا نشان میدهد بخشی از اجناس تقلبی یا بیکیفیت با بستهبندی مشابه برندهای معتبر و با درج نشان استاندارد در بازار عرضه میشوند. فعالان این حوزه معتقدند نبود سازوکار دقیق برای رهگیری کالا و کمبود تجهیزات لازم جهت تشخیص اصالت نشانها، از دلایل اصلی گسترش این وضعیت است.
گسترش قطعات غیر استاندارد در بازار، علاوه بر زیان اقتصادی برای مصرفکننده، میتواند ایمنی خودروها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. استفاده از لوازم بیکیفیت عمر مفید خودرو را کاهش داده و در برخی موارد موجب بروز نقص فنی و حتی حادثه نیز میشود. همچنین کاهش اعتماد عمومی به نشان استاندارد و اعتبار نظام نظارتی کشور، از دیگر مواردی است که زیر سؤال میبرد.
یک فروشنده با سابقه لنت ترمز گفت: «به عنوان مثال خریدار با اسم یک برند معتبر ایرانی لنت ترمز میخرد، اما نمیداند لنت تقلبی است و با کارتن تقلبی روانه بازار شده است. یک ماه بعد لنت ترمز به اصطلاح شیشه میکند و مجبور است مجدد هزینه کند. نتیجه این اتفاق عدم اعتماد به برند ایرانی است که به تولید هم ضربه میزند. البته الان برخی برندهای خارجی فیک هم با تاییدیه تقلبی به نام استاندارد ملی، روانه بازار میشود که نیازمند نظارت است.»
پیشنهادی از کف بازار!
آنچه بیش از هر چیز ضرورت دارد هماهنگی بیشتر میان دستگاههای مسئول و اجرای دقیق مقرراتی است که سالها پیش برای صیانت از حقوق مصرفکننده تدوین شده، اما هنوز بهطور کامل در بازار اجرا نمیشود.
یکی از پیشنهاداتی که به طور قابل توجه میان فروشندگان و بازاری ها مطرح شد، افزایش نظارتهای دورهای و در مبدا، توسط ناظران سازمان استاندارد بود. بازاریها معتقد بودند که اگر قرار است به تولید داخلی کمک شود و از این تقلبها تا حد زیادی جلوگیری به عمل آید، نیاز است که سازمان استاندارد و سایر مراجع ذیربط، با همکاری اتحادیهها و انجمنهای بخش خصوصی، نظارت بر بازار را در شرایط فعلی بیش از پیش کنند.
انتهای پیام
نظرات