• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۴ / ۰۱:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404072415462
  • خبرنگار : 50105

رویارویی ملت‌های جهان با هوش مصنوعی در آموزش

رویارویی ملت‌های جهان با هوش مصنوعی در آموزش

ایسنا/خراسان رضوی پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد که برای تجزیه‌وتحلیل حجم زیادی از داده‌ها آموزش دیده و می‌تواند محتوای بدیع تولید کند بسیاری از مدارس را غافلگیر کرده است.

بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی‌ها در مورد تقلب دانش‌آموزان، سیاست‌های محدودکننده‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی در مدارس تصویب کرده‌اند اما هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در حال شخصی‌سازی آموزش است و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا با سرعت دلخواه خود با محتوای سفارشی، ارزیابی‌های تطبیقی ‌و معلمان، هوش مصنوعی یاد بگیرند. این امر پتانسیل بهبود نتایج یادگیری را به همراه دارد، به ویژه برای دانش‌آموزان در جوامع محروم یا کسانی که به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند.

هوش مصنوعی و معلمان

معلمان از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای کاهش حجم کار خود، خودکارسازی وظایف اداری مانند نمره‌دهی، برنامه‌ریزی درسی و پیگیری پیشرفت دانش‌آموزان بهره می‌برند. هوش مصنوعی به مربیان اجازه می‌دهد تا بر مربیگری و آموزش سطح بالاتر تمرکز کنند.

محققان دریافتند که سایر کشورهای توسعه‌یافته نیز نگرانی‌هایی در مورد تقلب دانش‌آموزان دارند اما به سرعت در حال استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی آموزش، بهبود دروس زبان و کمک به معلمان در انجام وظایف روزمره مانند نمره‌دهی هستند. برخی از این کشورها در مراحل اولیه آموزش معلمان برای استفاده از هوش مصنوعی و تدوین استانداردهای برنامه درسی برای آنچه هستند که دانش‌آموزان باید در مورد این فناوری بدانند و بتوانند انجام دهند.

چندین کشور از چند سال پیش شروع به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی در آموزش و پرورش کردند تا بتوانند در انقلاب صنعتی چهارم رقابت کنند.

رویارویی ملت‌های جهان با هوش مصنوعی در آموزش

سنگاپور

راهبرد «ملت هوشمند» سنگاپور با گرد هم آوردن محققان، دولت و صنعت، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ این کشور را به‌عنوان رهبر جهانی در هوش مصنوعی قرار دهد. یکی از اهداف آن، کمک به معلمان برای شخصی‌سازی و بهبود بهتر آموزش برای هر دانش‌آموز، به ویژه دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه است.

آنان دریافتند که یک همراه مجهز به هوش مصنوعی، بازخورد و انگیزه سفارشی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند، سیستم نمره‌دهی خودکار و یادگیری ماشینی را برای شناسایی نحوه واکنش هر دانش‌آموز به مطالب و فعالیت‌های کلاس درس ارائه می‌دهد.

یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی مولد در آموزش، توانایی تطبیق یادگیری با نیازهای فردی دانش‌آموزان است و روند مشخصی به سمت سفارشی‌سازی در راهبردهای آموزشی سایر کشورها وجود دارد.

کره جنوبی

کره جنوبی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تطبیق تکالیف و وظایف بر اساس سطوح تحصیلی دانش‌آموزان، گرایش‌ها و رفتارهای یادگیری، پیاده‌سازی کرده است. هر کودک یک معلم خصوصی هوش مصنوعی و دسترسی به یک پلتفرم یادگیری آنلاین خواهد داشت که به معلمان اجازه می‌دهد تا بر دروس اجتماعی عاطفی و عملی تمرکز کنند.  این کشور سرمایه‌گذاری زیادی روی آماده‌سازی دانش‌آموزان انجام می‌دهد و قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری، دروس هوش مصنوعی را در برنامه درسی ملی خود در تمام مقاطع تحصیلی، بگنجاند

هند

در هند، شرکت فناوری آموزشی «امبیب» (Embibe) از هوش مصنوعی برای توضیح مفاهیم پیچیده ریاضی و علوم استفاده می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند از تلفن هوشمند برای اسکن کردن بخشی از کتاب درسی خود و ارائه تصاویر سه‌بعدی برای کمک به تجسم استفاده می‌کند. هوش مصنوعی همچنین در هند برای پیش‌بینی عملکرد دانش‌آموزان استفاده می‌شود و امکان مداخله زودهنگام را فراهم می‌کند.

رویارویی ملت‌های جهان با هوش مصنوعی در آموزش

فنلاند

فنلاند که مدت‌هاست با سیستم آموزشی باکیفیت و معلم‌محور خود مورد تحسین قرار گرفته است، با تعهد ملی جسورانه‌ای برای آموزش شهروندان خود با دوره‌های آنلاین رایگان، هوش مصنوعی را پذیرفته است. حدود نیمی از مدارس از پلتفرم هوش مصنوعی برای ارائه بازخورد فوری و تجزیه‌وتحلیل تکالیف دانش‌آموزان و معلمان استفاده می‌کنند.  طرح هوش مصنوعی در یادگیری فنلاند، حاصل همکاری گروهی چند رشته‌ای از محققان و شرکت‌های بین‌المللی، با هدف ارتقای برابری و کیفیت یادگیری در سطح محلی و جهانی انجام شده است.

چین

دولت چین سرمایه‌گذاری سنگینی از طریق تخفیف‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها روی ابزارهایی مانند پلتفرم‌های آموزش تطبیقی ‌انجام داده که به مجموعه داده‌های در مقیاس بزرگ و نظارت دوربین متکی هستند. با این حال، در کشورهایی مانند چین، اخلاق، دسترسی عادلانه، حریم خصوصی و سایر نگرانی‌ها از اولویت‌های بالایی برخوردار نیستند.

در حال حاضر شواهد، اهمیت زیادی دارند و بسیاری از این کشورها در حال سرمایه‌گذاری در تحقیقات برای آگاهی‌بخشی در مورد استفاده موثر از ابزارهای جدید و همچنین هدایت تلاش‌های نظارتی هستند.

اتحادیه اروپا دو سال پیش دستورالعمل‌هایی صادر کرده و به تازگی مقررات پیشنهادی هوش مصنوعی خود را به‌روزرسانی کرده است. ژاپن نیز دستورالعمل‌هایی منتشر کرده و تعدادی از مدارس را برای اجرای آزمایشی آنها انتخاب کرده است.

دولت آمریکا ورود به این حوزه را با افزودن ملاحظاتی برای استفاده از هوش مصنوعی به طرح ملی فناوری آموزشی خود، مانند اینکه چگونه ایالت‌ها و مناطق باید به بهترین نحو خطرات را به حداقل و فرصت‌ها را به حداکثر برسانند، شروع کرده است.  

طبق گزارش ریسرچرگیت، طی چند سال گذشته، کشورها سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی قابل‌توجهی برای ادغام هوش مصنوعی در محیط‌های یادگیری انجام داده‌اند که درجات مختلفی از اجرا و تاثیر را به همراه داشته است. کشورهای پیشرو مانند چین، آمریکا و کره جنوبی گام‌های قابل‌توجهی در به‌کارگیری ابزارهای یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی، سیستم‌های تدریس تطبیقی ‌و بهره‌وری اداری مبتنی بر هوش مصنوعی برداشته‌اند، در حالی که برخی دیگر، ازجمله بریتانیا، هند و استرالیا، گام‌های استراتژیکی برای توسعه سیاست‌ها، چارچوب‌ها و برنامه‌های آزمایشی تلاش کردند که راه را برای پذیرش مسئولانه هوش مصنوعی در آموزش هموار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha