شهر صدرا، یکی از شهرهای جدید و رو به رشد استان فارس، طی سالهای اخیر با افزایش جمعیت و توسعه ساختوساز مواجه شده است. به خصوص اینکه بیشترین حجم نهضت ملی مسکن استان فارس در این شهر در حال احداث است به طوری که طی چند سال آینده جمعیت این شهر به چندین برابر جمعیت کنونی آن افزایش خواهد یافت. این رشد نیازمند توجه ویژه به زیرساختهای حملونقل و مسیرهای دسترسی مناسب است تا رفاه شهروندان و مدیریت ترافیک به نحو مطلوب تأمین شود.
با توجه به محدودیت مسیرهای فعلی و افزایش رفتوآمد، ایجاد مسیرهای جایگزین و میانبر اهمیت ویژهای دارد. بهبود اتصال صدرا به جادهها و آزادراههای اطراف، علاوه بر کاهش ترافیک، دسترسی به خدمات شهری و رفاهی را تسهیل میکند و امکان توسعه آتی شهر را فراهم میآورد.
افزایش مسیرهای دسترسی و توجه به مناطق اطراف میتواند فرصتهای اقتصادی و اجتماعی جدیدی برای شهروندان ایجاد کند. برخی مسئولان شهری صدرا همچنین پیشنهاد دادهاند که باجگاه و قصرقمشه به صدرا ملحق شود و جایگاه شهر ارتقا یابد، هرچند این موضوع در بین کارشناسان و مسئولان استان مناقشه دارد.
هماکنون سه مسیر دسترسی به صدرا فعال است
نائب رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا در گفتوگو با ایسنا به تشریح وضعیت دسترسیها و برنامههای توسعه مسیرها پرداخت و گفت: در حال حاضر سه مسیر دسترسی اصلی به صدرا فعال است؛ مسیر خلیج فارس، جاده دوکوهک و جاده شهید سلیمانی از سمت باجگاه.
روحالله شجاعیان افزود: سه مسیر جدید برای دسترسی به صدرا در دست احداث است؛ مسیر اول جاده قرهپیری یا همان بزرگراه امام خامنهای است که در ۷۰۰ متر از سمت شیراز اقدامات خوبی انجام شده و چهار کیلومتر و نیم در حریم صدرا آسفالت شده است. مسیر دوم اتصال آزادراه شیراز ـ اصفهان به صدرا است و مسیر سوم که فعلاً خاکی است، اتصال صدرا از طریق خیابان شهید خلیل مطهرنیا به ملوسجان برای بومیانی که به اطراف بیضا رفتوآمد دارند، قابل بهرهبرداری است و در صورت موافقت، در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
مسیر صدرا به آرامستان قصرقمشه بهسازی شود
وی همچنین به جاده میانبر به سمت قصرقمشه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه صدرا آرامستان ندارد، مردم متوفیان خود را در آرامستان قصرقمشه دفن میکنند. اگر مسیر جاده خلیج فارس بخشی از آسفالت آن انجام شود، بخشی از ترافیک شبهای جمعه در ورودی شهرک گلستان کاهش خواهد یافت.
نائب رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا درباره ظرفیت محدودهای نزدیک آزادراه شیراز ـ اصفهان نیز گفت: حدود ۵۰۰ هکتار مسیر تا شهر دانشگاهی راهاندازی میشود.
شجاعیان همچنین بر ضرورت ارتقای زیرساختهای شهری صدرا و تبدیل آن به شهرستان تأکید کرد و گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده و عم استقلال شهر صدرا، پیشنهاد میشود مناطق باجگاه و قصرقمشه شیراز به صدرا ملحق کنند تا این شهرستان تبدیل به شهرستان شود.
جعفر زاهدی دره شوری، مدیرعامل شرکت عمران صدرا نیز در روزهای اخیر و در اخبار جداگانهای از آسفالت بخشهایی از جاده قرهپیری و آغاز عملیات اتصال صدرا به آزادراه شیراز ـ اصفهان خبر داد و گفت: این اقدامات با هدف تسهیل رفتوآمد شهروندان، کاهش مشکلات ترافیکی و ارتقای زیرساختهای حملونقل شهری انجام میشود و روند توسعه مسیرهای دسترسی در صدرا را سرعت میبخشد.
به گزارش ایسنا، با توجه به رشد جمعیت و توسعه شهری، ایجاد مسیرهای جدید و آسفالت جادهها اقداماتی ضروری برای صدرا محسوب میشوند. پیشنهاد برخی مسئولان برای الحاق باجگاه و قصرقمشه نیز در حال بررسی است و میتواند جایگاه این شهر را ارتقا دهد، هرچند موضوع شهرستان شدن صدرا هنوز بین کارشناسان و مسئولان استان مناقشه دارد.
انتهای پیام
نظرات