• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۴ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404072717100
  • خبرنگار : 50989

کسب ۸ رتبه برتر جشنواره نوجوان خوارزمی توسط دانش‌آموزان قمی

کسب ۸ رتبه برتر جشنواره نوجوان خوارزمی توسط دانش‌آموزان قمی

ایسنا/قم رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان قم از کسب ۸ رتبه برتر کشوری توسط دانش‌آموزان این استان در جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد و گفت: این تعداد افتخار برای اولین بار در طول یازده دوره این جشنواره توسط دانش‌آموزان استان قم رقم خورده است.

مصطفی سبحی منعم، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با یک برنامه‌ریزی راهبردی مناسب و تقویم اجرایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۲۵ هزار دانش آموز(حدود ۲۵ درصد) دبیرستان‌های دوره اول متوسطه، در جشنواره  نوجوان خوارزمی شرکت کردند؛ این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که اولین و مهمترین مرحله، مرحله مدرسه‌ای است، دانش‌آموزان برگزیده مرحله مدرسه‌ای به مرحله منطقه و سپس استانی راه پیدا می‌کنند.

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: در نهایت در تیر سال جاری در استان قم، ۹۱ دانش آموز در ۵۶ گروه و ۱۳ محور به مرحله کشوری راه یافتند؛ پس از اعلام نتایج مرحله کشوری در مهر، ۸ دانش آموز قمی در ۶ محور موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند و این تعداد افتخار برای اولین بار در طول یازده دوره این جشنواره توسط دانش آموزان استان قم، رقم خورده است که برگ زرینی در کتاب افتخارات آموزش و پرورش استان است.

سبحی منعم یکی از مهمترین رسالت‌های این جشنواره را شناخت استعدادهای دانش‌آموزان و رشد و شکوفا کردن این استعدادها دانست و گفت: مهمترین هدف این جشنواره، هدایت تحصیلی دانش آموزان در جهت انتخاب درست رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه است.

وی افزود: ۱۳ محور جشنواره نوجوان خوارزمی از بطن کتب درسی این دوره استخراج شده است و هر محوری به نحوی با یکی از کتب درسی، پیوند خورده است و انتخاب دانش آموزان جهت شرکت در هر کدام از این‌محورها، نشانگری از علائق و رغبت دانش آموزان به رشته تحصیلی مورد علاقه خودشان است؛ این جشنواره علاوه بر ایجاد یک فضای هیجانی، تفریحی، روحیه علمی، پژوهشی، مشارکتی، مسئولیت پذیری و در نهایت هدایت گری در آینده نگری انتخاب شغلی را به‌صورت کاملاً هدفمند دنبال و تقویت می‌کند.

سبحی منعم تصریح کرد: به‌منظور تقویت و بهبود عملکرد اهداف این جشنواره، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، تیم سازی از مدرسه تا استان با عناوین دبیران راهنما(دبیر درس) و دبیران اجرایی مدارس(معاون آموزشی مدرسه) و ناظران منطقه‌ای و استانی، در دستور کار قرار گرفت و همچنین در جهت  ارتقاء آگاهی مدیران و عوامل اجرایی مدارس و برقراری یک ارتباط چندلایه بین اداره کل، ادارات نواحی/مناطق و مدیران، اقداماتی از قبیل؛ برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوع، آشنایی با شیوه‌نامه جشنواره نوجوان خورازمی و همچنین کارگاه‌های علمی تخصصی به صورت حضوری برای مدیران مدارس صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در جهت تشویق و تقویت دانش آموزان در این جشنواره، توصیه کردیم مدارس با برگزاری اختتامیه‌ای از دانش آموزان فعال و برگزیده، قدردانی کنند، گفت: نواحی و مناطق نیز از دانش‌آموزان برگزیده مرحله منطقه‌ای در یک برنامه شایسته، تقدیر کنند؛ همچنین در جهت تقدیر  و قدردانی از دانش آموزان منتخب استانی و برگزیدگان استان در مرحله کشوری و همچنین ناظران و فعالان این جشنواره نیز در اواسط آبان با حضور مسئولین استانی و مدیرکل آموزش و پرورش تقدیر خواهد شد.

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد: این افتخار نتیجه اهتمام‌جدی و تلاش و پشتکار دانش آموزان است و جا دارد به تمام دانش‌آموزان و همکاران خودم در استان به ویژه ۸ دانش‌آموزی که موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند و خانواده هایشان تبریک عرض کنیم.

وی ادامه داد: در جهت ادامه این موفقیت‌ها در سال جدید در حال طراحی یک برنامه راهبردی هستیم. به امید خدا با شناسایی نقاط قوت سعی در تقویت آن و همچنین برطرف کردن نقاط ضعف هستیم؛ قطعا کارگاه‌های آموزشی استانی و منطقه‌ای و وبینارهای علمی تخصصی در دستور کار قرار خواهد گرفت، تقدیر و تشویق دانش‌آموزان برتر استانی و کشوری به‌منظور الگوسازی نیز در برنامه‌های استان قرار دارد.

سبحی منعم بیان کرد: در پی تشکیل یک تیم علمی تخصصی با عنوان اندیشکده نخبگانی جشنواره نوجوان خوارزمی هستیم که متشکل از همکاران با تجربه و دانش آموزان افتخار آفرین و ناظران استانی، خواهد بود؛ یکی از اهداف این تیم طراحی برنامه راهبردی و نظارت و راهبری این جشنواره از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی یکی از اهداف کلان سند توسعه است، تصریح کرد: یک دیگر از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین نیز به تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی می پردازد؛ این جشنواره می‌تواند در جهت تقویت و بهبود عدالت آموزشی و ارتقاء فرصت‌های یادگیری برای تمام دانش آموزان نقش آفرینی کرده و همچنین کمک کند دانش آموزان تا حدی از فضای آموزش تئوری فاصله بگیرند و یادگیری کلاسی را به فضای بیرون و واقعی و مهارتی پیوند دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha