• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1404080100081
  • خبرنگار : 50187

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد

ضرورت طراحی برنامه‌های مشارکتی برای سلامت دانش آموزان

ضرورت طراحی برنامه‌های مشارکتی برای سلامت دانش آموزان

ایسنا/کرمان معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کاهش تحرک دانش‌آموزان و پیامدهای جسمی و روانی آن، بر لزوم طراحی برنامه‌های مشارکتی و مبتنی بر اسناد بالادستی برای ارتقاء سلامت دانش‌آموزان تأکید کرد.

محمد جعفری اول آبان در گردهمایی کارشناسان و کارشناس‌مسئولان تربیت‌ بدنی و سلامت شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان با اشاره به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان در عصر فناوری و شهرنشینی، اظهار کرد: دانش‌آموزان امروز بیش از گذشته با کم‌تحرکی مواجهند. استفاده مفرط از تلویزیون، لپ‌تاپ و تلفن همراه، جای فعالیت‌های بدنی را گرفته و این مسئله زمینه‌ساز بروز رفتارهای ناسالم جسمی و روانی شده است.

وی با اشاره به اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین، برنامه هفتم توسعه و برنامه درسی ملی، گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه تربیت‌بدنی باید از این اسناد الهام گرفته باشند و با رویکردهایی چون عدالت تربیتی، محرومیت‌زدایی، کیفیت‌ محوری و مشارکت‌ جویی طراحی شوند.

جعفری با معرفی مدل مفهومی طراحی‌شده در حوزه تربیت‌بدنی، افزود: این مدل بر سه ضلع سیاست‌ها، مجریان و رویکردها استوار است و چشم‌انداز آن، ترویج سبک زندگی فعال و سالم در مدارس است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش کلیدی مدیران مدارس در تحقق اهداف تربیت‌بدنی، افزود: نیروی انسانی مؤثر در این حوزه فقط معلمان تربیت‌بدنی یا مراقبان سلامت نیستند؛ بلکه مدیر مدرسه باید همراه و آگاه به برنامه‌های حوزه سلامت باشد.

جعفری همچنین از ضرورت تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری سخن گفت و افزود: فضاهای ورزشی نیز می‌توانند محیط‌های یادگیری باشند و باید در برنامه‌ریزی‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به سرانه پایین فضاهای ورزشی در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری، خواستار استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خیران، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی و سلامت در مدارس شد و تأکید کرد: تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه تربیت‌بدنی نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه و استفاده از ظرفیت‌های محلی و ملی است.

جعفری با اشاره به گستردگی مخاطبان حوزه تربیت‌ بدنی، گفت: مدیران مدارس، مربیان، داوران، رابطان سلامت، سفیران سلامت، انجمن‌های ورزشی، اولیا و مربیان، خانواده‌ها و نهادهای درون و برون‌سازمانی همگی باید در اجرای برنامه‌های تربیت‌بدنی و سلامت مشارکت داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بین بخشی، افزود: برای اجرای طرح‌هایی مانند «ماهر»، «پرست»، یا برنامه‌های سفیران سلامت، همکاری نهادهایی چون هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، هیئت‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان ضروری است. حوزه تربیت‌بدنی و سلامت تنها با مشارکت گسترده می‌تواند به اهداف خود دست یابد.

وی از به‌روزرسانی بخشنامه‌های حوزه تربیت‌بدنی در تابستان امسال خبر داد و افزود: فرآیند صدور بخشنامه‌ها پیچیده و زمان‌بر است، اما با تلاش تیم معاونت، دستورالعمل‌های مرتبط با المپیادهای درون‌مدرسه‌ای، مهارت‌آموزی، انجمن‌ها و سلامت تدوین و ابلاغ شده‌اند.

جعفری با اشاره به رویکرد دولت در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: دولت چهارم دو محور اصلی را دنبال می‌کند: توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، و کیفیت‌بخشی به آموزش. رئیس‌جمهور شخصاً جلسات مرتبط را پیگیری می‌کند و این نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان و مدیران مدارس باید مجهز به دانش و دستورالعمل‌های تخصصی باشند، گفت: اگر تیمی برای اجرای اردو یا برنامه‌ای اعزام شود و به قوانین مسلط نباشد، ممکن است با چالش‌های جدی مواجه شود. بنابراین مطالعه، آمادگی و هم‌افزایی رمز موفقیت در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha