• یکشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1404080401672
  • خبرنگار : 50212

وزیر راه مطرح کرد

تعریض آزادراه ساوه - سلفچگان گامی ملی و بین‌المللی برای تقویت ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه

تعریض آزادراه ساوه - سلفچگان گامی ملی و بین‌المللی برای تقویت ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه

ایسنا/مرکزی وزیر راه و شهرسازی، پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومانی تعریض آزادراه ساوه-سلفچگان را گامی ملی و بین‌المللی برای تقویت ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه دانست.

فرزانه صادق مالواجرد، روز یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ در مراسم آغاز عملیات تعریض و بهسازی آزادراه ساوه-سلفچگان، این پروژه را نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور توصیف کرد و افزود: در یک سال و اندی از دولت چهاردهم، با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، پروژه‌های بزرگی در حوزه راه، ریل و بندر آغاز و افتتاح شده که نشان‌دهنده همدلی و اراده قوی برای توسعه است.

وی با اشاره به اهمیت آزادراه ساوه-سلفچگان، گفت: این محور ۶۵ کیلومتری، قلب تپنده کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب کشور است و تأثیرات آن فراتر از دو استان قم و مرکزی، در سطح ملی و حتی بین‌المللی است.

 وی به دیپلماسی قوی رئیس‌جمهور، دکتر پزشکیان، در تقویت تبادلات تجاری با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: در دو هفته گذشته، در نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو، توافقات مهمی برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب در قالب راه آهن رشت-آستارا حاصل شد که با قرارداد اجرایی ایران و روسیه، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وزیر راه همچنین به نشست اخیر در پاکستان اشاره کرد و گفت: در این نشست با حضور وزرای حمل‌ونقل منطقه، سه موضوع کلیدی مطرح شد که اهمیت ویژه‌ای برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال–جنوب در محور رشت–آستارا دارد.

وی تاکید کرد: توسعه آزادراه‌ها و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، مانند پروژه ساوه-سلفچگان، نقش محوری در تسهیل این مبادلات و ارتباطات بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه دارد و پروژه ساوه-سلفچگان نه‌تنها به کاهش تصادفات و صرفه‌جویی در سوخت کمک می‌کند، بلکه با تقویت ترانزیت، به اقتصاد ملی و منطقه‌ای یاری می‌رساند.

صادق مالواجرد با اشاره به حجم بالای تردد در این آزادراه، آن را پمپاژکننده تجارت و ترانزیت به اقصی نقاط کشور و کشورهای همسایه دانست و گفت: هیچ باری از شرق به غرب یا شمال به جنوب جابه‌جا نمی‌شود مگر اینکه از این مرکز تپنده عبور کند.

وی این محور را شریان اصلی ترانزیت شمال-جنوب و شرق-غرب کشور خواند و گفت: این پروژه با کاهش بار ترافیکی، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل، به توسعه اقتصادی مناطق کمتر برخوردار و تقویت تجارت بین‌المللی کمک می‌کند. تکمیل این آزادراه، بخشی از زنجیره ترانزیتی دریا به دریاست و نقش ملی و فرامنطقه‌ای دارد.

وی با اشاره به سیاست دولت چهاردهم برای اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام، از مشارکت ۹۰ درصدی بخش خصوصی در تأمین بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه تقدیر کرد و گفت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، استانداری مرکزی و نمایندگان مجلس، موانع اجرایی رفع شده و وزارت راه با تسهیل مجوزها و هماهنگی‌ها، اطمینان می‌دهد این طرح به موقع به بهره‌برداری برسد.

وی از مشارکت ۹۰ درصدی بخش خصوصی، در تأمین بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه تقدیر کرد و افزود: این پیمانکاران با عشق به توسعه سرزمین، فراتر از بازگشت سرمایه عمل کرده‌اند و شالوده توسعه کشور را پایه‌ریزی می‌کنند.

در حوزه مسکن، وزیر راه به چالش‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های قبل، قرعه‌کشی‌هایی برای مسکن انجام شد ولی اینکار بدون تأمین زمین، آماده‌سازی، تسهیلات بانکی یا پروانه ساخت صورت گرفت. در یک سال گذشته، تمام تلاش ما عملیاتی کردن این وعده‌ها بوده است.

 وی افزود: زمین‌های مسکن تأمین و آماده‌سازی شده و تحویل بدون زیرساخت انجام نمی‌شود. تاکنون در قم ۱۲ هزار واحد مسکونی تحویل شده و این استان جایگاه نخست کشور را دارد. سرعت تحویل در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

صادق مالواجرد از استانداران قم و مرکزی به دلیل تخصص و اشراف فنی‌شان در حوزه راه و مسکن تشکر کرد و گفت: این همکاری‌ها باعث شده پروژه‌های اجرایی با سرعت و کیفیت پیش برود.

 وی همچنین به پیشرفت‌های دیگر در قم، از جمله اتصال شهرک شکوهیه به شبکه ریلی و بهسازی جاده‌های قدیم، اشاره کرد و افزود: پروژه فرودگاه قم نیز که سال‌ها متوقف بود، با مصوبه رئیس‌جمهور و پیگیری‌های معاونین وزارت در حال پیشرفت است.

وی از اراده قوی مسئولین برای غلبه بر تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای پیشبرد پروژه‌های زیرساختی قدردانی کرد و گفت: این پروژه‌ها با وجود تمام مشکلات، با قدرت آغاز و افتتاح می‌شوند.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بهسازی و تعریض آزادراه ساوه سلفچگان

هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت این آزادراه گفت: این پروژه عظیم با سرمایه‌گذاری کل ۱۲ هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. ۹۰ درصد از این مبلغ توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تنها ۱۰ درصد توسط دولت تأمین می‌شود. این همکاری بین بخش خصوصی و دولتی نمونه‌ای از مشارکت موفق در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور است که می‌تواند الگویی برای پروژه‌های مشابه در آینده باشد.

 بازوند تأکید کرد: این پروژه نه‌تنها به بهبود جریان ترافیک کمک می‌کند، بلکه با افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر، تأثیر مثبتی بر اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درخصوص سابقه این سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی، به‌طور خاص به پروژه احداث تونل ۱۱۰ کیلومتری در رشته‌کوه‌های زاگرس در مسیر خرم‌آباد به اندیمشک اشاره کرد و گفت: این پروژه که با موفقیت اجرا شد، زمان سفر بین خرم‌آباد و اندیمشک را از ۴ ساعت به ۲ ساعت کاهش داد و تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود دسترسی و توسعه اقتصادی منطقه داشت این اقدام بسیار ارزشمند است.

بازوند همچنین به اهمیت آزادراه ساوه-سلفچگان در شبکه حمل‌ونقل کشور اشاره کرد و گفت: این محور به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش آن در اتصال کریدورهای اصلی، یکی از شریان‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود. تعریض این آزادراه نه‌تنها به روان‌سازی ترافیک کمک می‌کند، بلکه با افزایش ظرفیت حمل‌ونقل، به توسعه تجارت و جابه‌جایی کالا در مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب یاری می‌رساند.

 وی افزود: این پروژه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استانداردهای روز در بهسازی و تعریض، به‌عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر شناخته خواهد شد.

وی افزود: پروژه تعریض آزادراه ساوه-سلفچگان در راستای اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کاهش بار ترافیکی در محورهای پرتردد کشور طراحی شده است. این آزادراه به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی، نقش مهمی در اتصال مناطق صنعتی، تجاری و کشاورزی کشور ایفا می‌کند. مشارکت بخش خصوصی در این پروژه، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این بخش در پیشبرد طرح‌های ملی است.

 وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم این همکاری‌ها، پروژه‌های مشابه در سایر نقاط کشور نیز با سرعت و کیفیت بالا به انجام برسد.

به گزارش ایسنا، عملیات تعریض و بهسازی آزادراه ساوه – سلفچگان با هدف ارتقای ایمنی، افزایش ظرفیت ترافیکی، کاهش زمان سفر و تسهیل حمل‌ونقل در یکی از مهمترین مبادی اصلی به مرکز کشور آغاز می‌شود.

این مسیر به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استان‌های مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش می‌دهد.

در این طرح، عملیات اجرایی در طول۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه انجام می‌شود و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روان‌تر روزانه حدود ۴۲ هزار وسلیه نقلیه و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است. اجرای این پروژه علاوه بر کاهش چشمگیر بار ترافیکی محورهای موازی، موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه اقتصادی منطقه‌ای خواهد شد.

این آزادراه با اعتبار ۱۲ همت و سرمایه گذاری ۱۰ درصدی دولت و ۹۰ درصدی بخش خصوصی احداث می‌شود.

آزادراه ساوه-سلفچگان از انتهای آزادراه تهران-ساوه آغاز و این مسیر از طریق سلفچگان به آزادراه قم-اراک-سلفچگان و به محورهای چهارخطه قم-اراک و سلفچگان- اصفهان متصل می‌کند که از سال ۱۳۸۳ به صورت چهارخطه در دست بهره‌برداری قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha