مهدی زندیه وکیلی روز یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ در مراسم آغاز عملیات تعریض و بهسازی آزادراه ساوه-سلفچگان که با حضور وزیر راه انجام شد، این پروژه را یکی از مهمترین اقدامات زیرساختی کشور توصیف کرد و با اشاره به موقعیت استراتژیک استان مرکزی در کریدورهای حملونقل، گفت: بالای ۹۹ درصد کالاهایی که از شمال به جنوب یا از شرق به غرب کشور جابهجا میشوند، از استان مرکزی عبور میکنند. این آزادراه ۶۵ کیلومتری، قلب تپنده این کریدورهاست و به دلیل حجم بالای تردد، بهویژه خودروهای سنگین، در برخی مواقع کاملاً اشباع میشود و امکان عبور روان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این محور بالاترین سهم تردد خودروهای سنگین را در میان آزادراهها و بزرگراههای کشور دارد، افزود: تعریض این آزادراه از چهار خط به شش خط، گامی بزرگ در رفع مشکلات ترافیکی و بهبود زیرساختهای حملونقل است.
زندیه وکیلی با بیان اینکه این پروژه بخشی از آزادراه تهران-جنوب است که از پیش از انقلاب آغاز شده بود اما به دلیل خروج مستشاران خارجی متوقف شد، خواستار تسریع در تصویب و اجرای آخرین قطعه این آزادراه در کمیسیونهای دولت شد و ابراز امیدواری کرد که با دستور وزیر، کلنگزنی آن نیز بهزودی انجام شود.
استاندار مرکزی گفت: اینکه بخش خصوصی ۹۰ درصد سرمایه تعریض و بهسازی آزادراه ساوه-سلفچگان تأمین کرده، نشان میدهد آزادراهسازی زیانده نیست و اقتصاد آن توجیهپذیر است ولی طولانی بودن بازگشت سرمایه از چالشهای این حوزه است که باید با سیاستهای اقتصادی مناسب برطرف شود.
زندیه وکیلی از تحولات اخیر در حوزه راهسازی استان مرکزی نیز خبر داد و گفت: در ششماهه نخست سال ۱۴۰۴، بیش از یک میلیون تن آسفالت در هزار کیلومتر از راههای استان با ۵۳ اکیپ پخش شده که رکوردی معادل پنج سال گذشته است. امروز برنامهای فشرده برای افتتاح پروژههای آسفالت و راهسازی در استان داریم که نشاندهنده تحول جدی در این حوزه است.
وی با بیان اینکه در حوزه مسکن نیز با دستورات وزیر راه و شهرسازی و رفع گرههای موجود، استان مرکزی اکنون جزو استانهای برتر در حوزه مسکن است، افزود: این اقدامات، افتخاری برای دولت در حل معضل مسکن محسوب میشود.
۹۰ هزار واحد مسکونی در قم در حال ساخت است
اکبر بهنامجو، استاندار قم نیز این پروژه را نمونهای از مدیریت موفق در شرایط اقتصادی دشوار توصیف و اظهار کرد: با وجود مشکلات اقتصادی، عزم موجود برای اجرای پروژههای بزرگ، نشاندهنده شعار ما میتوانیم است.
وی با اشاره به اهمیت جغرافیایی آزادراه ساوه-سلفچگان که توسط استاندار مرکزی (زندیه وکیلی) تشریح شد، گفت: این محور، نقطه اتصال ۱۷ استان کشور است و نقش حیاتی در ترانزیت کالا و مسافر دارد. متأسفانه این مسیر به دلیل حجم بالای تردد، از عوامل اصلی بالا بودن شاخص تصادفات در قم و مرکزی بوده است. این پروژه نهتنها برای قم و مرکزی، بلکه برای کل کشور برکات فراوانی خواهد داشت.
وی در ادامه به تحولات زیرساختی در استان قم اشاره کرد و گفت: قم به دلیل جایگاه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، نهتنها برای ساکنانش بلکه برای کل کشور اهمیت دارد. در این دوره، کارهای بزرگی در حوزههای مختلف در حال انجام است.
بهنامجو از پیشرفت چشمگیر در بخش مسکن خبر داد و افزود: در حال حاضر، ۹۰ هزار واحد مسکونی در قم در حال ساخت است و تاکنون حدود ۱۲ هزار واحد به مردم تحویل شده که در این حوزه، قم جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته پیشرفت پروژههای مسکن قم تنها ۳۰ درصد بود، از جهش ۶ درصدی در دو سه سال اخیر بهعنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد.
استاندار قم همچنین به اتصال شهرک شکوهیه به شبکه ریلی کشور اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر، این پروژه تکمیل شده و با افزودن ۵ میلیون تن به ظرفیت حمل بار کشور، حجم جابهجایی به ۵۵ میلیون تن رسیده که ۱۰ درصد افزایش نشان میدهد.
بهنامجو همچنین به پروژه فرودگاه قم اشاره کرد و گفت: این پروژه سالها به دلیل مشکلات متوقف بود ولی با پیگیری وزارت راه و رئیس جمهور در حال حاضر به سرعت در حال پیشرفت است و عامل شکوفایی بزرگی برای استان خواهد بود.
اتصال ریلی شهرک شکوهیه قم تا شهر صنعتی کاوه
حجتالاسلام محمد سبزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این آزادراه پیشتر از تهران با سه خط آغاز میشد، اما در ساوه به دو خط کاهش مییافت که به دلیل وضعیت نامناسب جاده، پاسخگوی حجم تردد نبود.
سبزی از شروع زودهنگام عملیات اجرایی پیش از کلنگزنی خبر داد و گفت: اکنون مسیر ساوه به اراک با همت مسئولین وضعیت بهتری دارد و نگرانیهای گذشته کاهش یافته است.
نماینده ساوه و زرندیه همچنین به پروژه مشترک دیگری اشاره کرد که هفته گذشته با معاون وزیر راه مطرح شده بود: این پروژه، احداث حدود ۱۲ کیلومتر ریل راهآهن از شهرک شکوهیه قم تا شهر صنعتی کاوه است.
وی این پروژه را برای ترانزیت کالا و اتصال ریل غرب کشور بسیار ارزشمند دانست و از بنیاد مستضعفان و وزارت راه خواست تا با تخصیص بودجه، این طرح را به سرانجام برسانند. این پروژه میتواند برکات زیادی برای منطقه و کشور در حوزه حملونقل و ترانزیت داشته باشد.
وی در ادامه به مشکلات جادههای قدیم سلفچگان، همدان و تهران اشاره کرد و با توجه به آمار بالای تصادفات، خواستار تخصیص بودجه برای بهسازی این مسیرها شد و گفت: مردم ساوه مدتهاست در انتظار واگذاری زمینهای قرعهکشیشده هستند. از وزیر و مسئولین میخواهیم دستور تسریع در واگذاری این زمینها را صادر کنند تا مشکلات مردم رفع شود.
حجتالاسلام سبزی پروژه تعریض آزادراه ساوه-سلفچگان را به دلیل نقش آن در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، اقدامی کلیدی برای توسعه اقتصادی و کاهش بار ترافیکی منطقه دانست.
لزوم توجه ویژه به مسئله سکونتگاههای غیررسمی
سیدمهدی حسینی، معاون استاندار و فرماندار ساوه، نیز با اشاره به موقعیت استراتژیک ساوه در مرکز کشور، این منطقه را یکی از نقاط کلیدی با حجم تردد بالا توصیف کرد که روزانه با چالشهای جدی در حوزه زیرساختهای حملونقل مواجه است.
فرماندار ساوه به جهش توسعه صنعتی در این شهرستان طی دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت: رشد صنایع در ساوه، علاوه بر ایجاد فرصتهای اقتصادی، چالشهایی در حوزه زیرساختهای حملونقل و شهرسازی به همراه داشته است.
وی به مشکلات ناشی از سکونتگاههای غیررسمی در این منطقه اشاره کرد و افزود: این مسائل، نیاز به توجه ویژه در حوزه شهرسازی و توسعه زیرساختها را بیش از پیش ضروری کرده است.
حسینی با ابراز امیدواری نسبت به حمایت وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: امیدواریم با اهتمام این وزارتخانه، نواقص موجود در زیرساختهای حملونقل و شهرسازی ساوه برطرف شود تا این شهرستان بتواند نقش خود را بهعنوان یکی از مراکز مهم صنعتی و ترانزیتی کشور بهخوبی ایفا کند.
وی پروژه تعریض آزادراه ساوه-سلفچگان را نمونهای از اقدامات مؤثر در این راستا دانست و گفت: آزادراه ساوه-سلفچگان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، یکی از محورهای پرتردد کشور محسوب میشود که نقش مهمی در جابهجایی کالا و مسافر دارد.
وی همچنین از مسئولین خواست تا با برنامهریزی دقیق، به مسائل شهرسازی از جمله مدیریت سکونتگاههای غیررسمی در ساوه توجه بیشتری کنند تا توسعه پایدار در این منطقه محقق شود.
انتهای پیام


نظرات