محمد واعظینژاد سهشنبه ۶ آبان در نشست خبری اعلام کرد: برای نخستینبار پس از پیروزی انقلاب، دولت چهاردهم آموزش و عدالت آموزشی را در اولویت نخست خود قرار داده و نهضت ملی مدرسهسازی را راهاندازی کرده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از ۴۷ سال از آغاز انقلاب، یک دولت آموزش را در رأس برنامههای خود قرار داده، افزود: نهضت ملی مدرسهسازی دو بخش دارد؛ یکی مربوط به فضاهای آموزشی و دیگری محتوای آموزشی. در بخش فضاهای آموزشی، سازمان نوسازی مدارس کشور مسئولیت مستقیم دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان افزود: تمامی استانها نظام مسائل آموزشی خود را احصا کردهاند و براساس آن، مدارس نیازمند به ۶ دسته تقسیم شدهاند که شامل مدارس کانکسی، سنگی، تخریبی، نیمهتمام، مناطق با سرانه پایین آموزشی و مناطق دارای تراکم بالای دانشآموز است.
وی اعلام کرد: استان کرمان در قالب نهضت ملی مدرسهسازی، ۱۵۸ پروژه با ۱۶۲۲ کلاس درس تعریف کرده است.
به گفته واعظینژاد، تا مهر امسال ۵۳ پروژه با ۳۴۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان کرمان شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور گفت: میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی برای هر دانشآموز ۵.۴۵ متر مربع است، در حالی که این رقم در کرمان تنها ۵.۲ متر مربع است. سه شهرستان منوجان، رودبار جنوب و ریگان با سرانه کمتر از سه متر مربع در وضعیت بحرانی قرار دارند.
وی تأکید کرد: در ناحیه دوم شهر کرمان، سرانه آموزشی مقطع ابتدایی ۲.۲ متر مربع و در ناحیه یک ۲.۹ متر مربع است.
واعظینژاد با اعلام اینکه تا مهر امسال مدارس کانکسی مستقل با بیش از ۱۰ دانشآموز در استان کرمان حذف شدهاند، در ادامه افزود: اکنون مدارس کانکسی فقط برای گروههای عشایری زیر ۱۰ نفر باقی مانده است.
وی گفت: از میان مدارس سنگی استان، ۱۱ مورد شناسایی شده بود که برای بازسازی ۹ مدرسه با بنیاد علوی و بسیج سازندگی تفاهمنامه امضا شده و پیشبینی میشود تا پایان سال تمام مدارس سنگی استان جمعآوری شوند.
براساس اعلام واعظینژاد، ۳۰ درصد مدارس استان کرمان تخریبیاند؛ این رقم در سطح کشور به طور میانگین حدود ۲۰ درصد است.
به گفته وی، در مرداد امسال تفاهمنامهای میان ادارهکل نوسازی مدارس و پنج شرکت بزرگ صنعتی کرمان امضا شد و این شرکتها متعهد شدند در مجموع ۸۵۰ کلاس درس در قالب مسئولیتهای اجتماعی خود احداث کنند.
واعظینژاد افزود: ۲۵ درصد از مسئولیت اجتماعی صنایع باید به ساخت فضاهای آموزشی اختصاص یابد. در هفتههای آینده نیز تفاهمنامههای جدیدی با دیگر شرکتهای صنعتی امضا خواهد شد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان مجموع اعتبارات امسال در حوزه مدرسهسازی استان کرمان را ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
واعظینژاد یکی از اهداف اصلی دولت را مردمیسازی آموزش دانست و گفت: برای هر پروژه یک مسئول مردمی تعیین شده تا ساخت مدارس را پیگیری کند. پویش ملی «بساز مدرسه» نیز با هدف شفافسازی، تسهیل مشارکت خیران و جلب کمکهای مردمی راهاندازی شده است.
وی از طرحهایی چون شهید عجمیان برای شادابسازی مدارس، سراج برای هوشمندسازی و باهمکلاسیها برای بازسازی مدارس توسط فارغالتحصیلان یاد کرد.
به گفته مدیرکل نوسازی مدارس کرمان، تعداد کلاسهای درس با سیستمهای گرمایشی ناایمن از ۱۵ هزار مورد در سال ۱۳۹۴ به ۲۰۰۰ کلاس درس کاهش یافته است. همچنین تعمیر اساسی موتورخانه ۱۰۹ مدرسه در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز و هوشمندسازی مدارس هزینه شده است. مدارس جدید با چیدمانهای نو و امکانات هوشمند تحویل آموزش و پرورش میشوند.
واعظینژاد از آغاز ساخت نسل جدیدی از مدارس و هنرستانهای فنی خبر داد و گفت: در مردادماه نخستین هنرستان جوار صنعت در اختیارآباد کرمان کلنگزنی شد. در تفاهمنامه با صنایع، ساخت ۶ هنرستان در شهرهای صنعتی استان پیشبینی شده تا نیاز صنایع به نیروی متخصص از داخل استان تأمین شود.
وی تصریح کرد: تمام هزینههای ساخت و تجهیز این هنرستانها بر عهده صنایع خواهد بود و ظرفیت هر هنرستان حدود ۲۵۰ دانشآموز در نظر گرفته شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به وضعیت مدارس غیردولتی گفت: بخشی از مدارس غیردولتی به آموزش و پرورش کمک کردهاند، اما برخی از آنها بهویژه مدارس استیجاری، از ایمنی کافی برخوردار نیستند.
وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۸ آییننامه ایمنی ساختمانهای آموزشی اصلاح شده و مدارس جدید تنها در صورت رعایت ضوابط سازهای و آتشنشانی مجوز دریافت میکنند.
واعظینژاد در پایان گفت: هدف ما این است که در استان کرمان نسلی جدید از فضاهای آموزشی با هویت بومی و طراحی استاندارد ایجاد کنیم. با همکاری دانشگاهها و مشاوران معتبر، به دنبال تحول در معماری و کیفیت مدارس هستیم تا آیندهای ایمنتر و شادابتر برای دانشآموزان رقم بخورد.
انتهای پیام


نظرات