• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404080703983
  • خبرنگار : 50108

استاندار:

موقعیت ژئوپولیتیکی خراسان رضوی می‌تواند موتور رشد اقتصادی شرق کشور باشد

موقعیت ژئوپولیتیکی خراسان رضوی می‌تواند موتور رشد اقتصادی شرق کشور باشد

ایسنا/خراسان رضوی غلامحسین مظفری با تأکید بر اهمیت جایگاه خراسان رضوی در شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای گفت: قرار گرفتن استان در تلاقی کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، فرصتی بی‌بدیل برای توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های اقتصادی است، اما هنوز از این ظرفیت راهبردی به شکل مطلوب بهره‌برداری نشده است.

غلامحسین مظفری امروز چهارشنبه هفتم آبان ماه، در همایش مدیران ستادی و فرودگاه‌های کشور، اظهار کرد: واقعیت این است که کار در شرایط فعلی در تمامی حوزه‌ها نسبت به گذشته سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است. در برخی حوزه‌ها، این پیچیدگی‌ها در هم‌تنیده است و تنظیم روابط و اجرای هماهنگ امور به‌گونه‌ای که بهترین خدمات ارائه شود، کاری بسیار دشوار است؛ اما در همین دشواری‌هاست که اجر، ثواب و منزلت خدمت، بیشتر و ارزشمندتر می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین شاخصه خراسان رضوی، وجود با برکت بارگاه رضوی است که آن را به یکی از کانون‌های اصلی توجه هموطنان و شیعیان سراسر جهان تبدیل کرده است. این ظرفیت عظیم، مجموعه فرودگاه‌های استان را نیز به‌شکل مثبت و مؤثری تحت تأثیر قرار داده است، اما طبیعتاً استان، نیازهای بسیار جدی‌تری هم دارد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: موقعیت ژئوپولیتیکی خراسان رضوی کاملاً خاص است؛ این استان محل تلاقی کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است؛ چه در بخش جاده‌ای، چه ریلی و چه هوانوردی. همین موقعیت، امکانی فوق‌العاده را برای توسعه فراهم کرده است. مسئله این است که تا چه اندازه توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ واقعیت این است که هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم و باید از این فرصت سرزمینی استفاده بیشتری ببریم.

مظفری در خصوص جایگاه توسعه هوایی کشور و مقایسه با کشورهای منطقه، اظهار کرد: در اوایل دهه نود، توجه ویژه‌ای به فرودگاه امام خمینی (ره) شد. ارتفاع هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا برای چنین فرودگاهی یک امکان کم‌نظیر است؛ ارتفاعی که شاید هیچ‌یک از فرودگاه‌های منطقه، مانند دوبی یا استانبول، در چنین موقعیتی قرار ندارند. این ویژگی‌ها، به لحاظ مسیر و شرایط فنی، مزیتی بزرگ برای کشور ما ایجاد کرده است.

وی با اشاره به دشواری‌های حوزه حمل‌ونقل هوایی و تأمین مالی آن، اظهار کرد: مدیریت فرودگاه‌ها کاری ساده نیست؛ این حوزه پر از جزئیات فنی و پیچیدگی‌های اداری است. حتی در تأمین مالی طرح‌های فرودگاهی نیز بارها شاهد بوده‌ام که با وجود وضوح موضوع، منابع کافی تخصیص داده نشده است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از نگاه من که سال‌ها تجربه اقتصادی دارم، فرودگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورند. فرودگاه زیربنای حیات اقتصادی و انتقال فناوری است و به‌دلیل پیوند مستقیم با جریان کالا، خدمات و انسان، حتی از جاده و ریل نیز اهمیت بیشتری دارد. هر منطقه‌ای که بخواهد رشد کند، فرودگاه آن باید موتور محرک توسعه باشد.

مظفری ادامه داد: فرودگاه‌ها مجموعه‌ای چندبُعدی هستند که تفاوت ماهوی با دیگر نهادهای اجرایی دارند. نظم و انضباط حاکم بر سیستم فرودگاهی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریتی در جهان است. کوچک‌ترین اختلال، حتی تأخیری چند دقیقه‌ای، می‌تواند آثار منفی گسترده‌ای بر جای بگذارد. فرودگاه‌ها آیینه تمام‌نمای مدیریت کشورند.

وی ادامه داد: یکی از سختی‌های جدی کار در حوزه فرودگاه‌ها، هماهنگی بین مجموعه‌های متعدد مستقر در فرودگاه است؛ از مرزبانی و هواپیمایی کشوری تا گمرک و نیروهای خدماتی، همه وظایف خاص خود را دارند و هماهنگی میان آن‌ها وظیفه و مسئولیتی بسیار سنگین برای مدیر ارشد محسوب می‌شود. هرگونه ناهماهنگی می‌تواند تأثیر مستقیم بر کیفیت خدمات و آرامش روانی مردم بگذارد. به همین دلیل، پذیرش مسئولیت در این حوزه یعنی آگاهی از دشواری‌ها. وقتی مسئولیتی را با آگاهی می‌پذیریم، هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تجربه مدیریت بحران در جنگ ۱۲ روزه تصریح کرد: در جنگ ۱۲ روزه‌ای که کشور ناچار به مواجهه با آن شد، خراسان رضوی به جز یک حادثه محدود در فرودگاه مشهد، کوچک‌ترین اختلالی نداشت. ما از دل این بحران آموختیم که باید همیشه آماده باشیم و برای سخت‌ترین سناریوها برنامه‌ریزی کنیم تا اگر روزی کشور زیر فشار بیشتری قرار گرفت، بتوانیم نقش ملی ایفا کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در چهارشنبه هفتم آبان، مظفری بیان کرد: فرودگاه مشهد امروز دومین یا سومین فرودگاه پرتردد کشور است، اما این جایگاه هنوز ایده‌آل نیست. ما باید با چشم‌انداز ۲۰ تا ۵۰ ساله برنامه‌ریزی کنیم. در همین شرایط سخت اقتصادی هم باید تصمیم‌های بزرگ گرفت. همه کشورهای پیرامونی ما دسترسی مستقیم به دریا ندارند و ایران، به‌ویژه خراسان رضوی، باید مسیر ارتباطی آن‌ها باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha