• پنجشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۴ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1404080804788
  • خبرنگار : 50163

معاون استاندار زنجان: 

هم‌اکنون ۲۶۷ مدرسه در استان زنجان تخریبی و ۶۳۵ مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی هستند

هم‌اکنون ۲۶۷ مدرسه در استان زنجان تخریبی و ۶۳۵ مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی هستند

ایسنا/زنجان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: پایین بودن میزان تخصیص اعتبارات، یکی از عوامل اصلی توقف برخی پروژه‌ها و کندی جدی در روند نوسازی مدارس استان زنجان به شمار می‌رود.

علی صادقی، پنج‌شنبه ۸ آبان در جلسه وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در خدابنده برگزار شد، با اشاره به ثبت ۱۰۷ پروژه فعال در سامانه نهضت مدرسه‌سازی استان، اظهار کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها حدود ۵۵ درصد است، اما تاکنون تنها ۲۳ درصد از اعتبارات مصوب به آن‌ها تخصیص یافته است.

او با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش زنجان تصریح کرد: در حال حاضر استان با کمبود حدود ۱,۷۰۰ نیروی آموزشی مواجه است و بیش از ۴۲ هزار ساعت تدریس به‌وسیله نیروهای بازنشسته و حق‌التدریس جبران می‌شود که پایداری لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه ۲۶۷ مدرسه در استان تخریبی و ۶۳۵ مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی هستند، گفت: در برخی مناطق پرجمعیت مانند نواحی یک و دو زنجان، تراکم دانش‌آموزی به ۳۰ تا ۳۲ نفر در هر کلاس رسیده که این امر می‌تواند کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی ‌و اجتماعی استاندار زنجان، با تأکید بر اهمیت توسعه آموزش‌های مهارتی، خاطرنشان کرد: تجهیز کارگاه‌ها و نوسازی امکانات فنی هنرستان‌ها پیش‌شرط تحقق آموزش‌های مهارتی است و بدون به‌روزرسانی تجهیزات، این نوع آموزش‌ها عملاً ناقص خواهند بود.

وی با اشاره به موفقیت‌های آموزشی استان در سال‌های اخیر افزود: زنجان در کنکور سراسری با کسب رتبه ۱۶ کشوری و میانگین نمره ۱۰.۲۲ عملکرد قابل‌توجهی داشته که این موفقیت مرهون تلاش بیش از ۱۷ هزار فرهنگی استان است.

صادقی در تأکید کرد: تخصیص اعتبارات ملی برای نوسازی مدارس تخریبی، ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۵۰ درصد، افزایش سهم استان از اعتبارات عدالت آموزشی و طرح نهضت مدرسه‌سازی و همچنین تقویت واحدهای فنی نوسازی و تأمین تجهیزات ایمنی مدارس در معرض خطر از جمله نیازهای ضروری استان زنجان در حوزه آموزش و پرورش است.

در ادامه ذبیح‌الله تاراسی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی و شهدای مظلوم جنگ ۱۲ روزه اخیر، اظهار کرد: شهدا پیام آزادی، مقاومت و غیرت را به گوش جهانیان رساندند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با یادآوری نقش سردار شهید محمد کاظمی، برادر وزیر آموزش و پرورش، افزود: ایشان هم در جهاد نظامی و هم در جهاد علمی، پرچم‌دار ارزش‌های الهی و ملی بوده و امروز نه تنها به عنوان مدیر کلان آموزشی بلکه به عنوان چهره‌ای ارزشی، متعهد و انقلابی شناخته می‌شوند.

تاراسی با اشاره جهت‌گیری‌های کلان دولت چهاردهم در آموزش و پرورش، افزود: دولت وفاق ملی در آموزش و پرورش بر دو محور بنیادین متمرکز است؛ اول گسترش عدالت آموزشی و همترازسازی فرصت‌ها در سراسر کشور و دوم تحول در یاددهی و یادگیری بر اساس الگوی یادگیرنده‌محور، خلاق و پژوهشگر.

او عنوان کرد: این جهت‌گیری‌ها در وزارتخانه با جدیت دنبال می‌شود و استان زنجان نیز با افتخار در اجرای آن‌ها پیشرو و الگوساز است.

وی ادامه داد: در استان زنجان، پیوند میان علم و ایمان، دانش و تربیت، نه شعار بلکه واقعیت جاری در مدارس ماست.برنامه‌های گسترش فرهنگ نماز در مدارس با تأکید شخص وزیر به مرحله تثبیت رسیده و نشان می‌دهد که فضای آموزشی استان اخلاق‌محور است.

 تاراسی شهرستان خدابنده را با پیشینه فرهنگی و اجتماعی درخشان توصیف کرد و افزود: این شهرستان امسال نام خود را در سطح ملی ماندگار کرد؛ دانش‌آموز نخبه، نوید کردلو، با کسب رتبه پنج کنکور سراسری سال ۱۴۰۴، نماد درخشش عدالت آموزشی در مناطق غیرمرکزی کشور است. این موفقیت، ثمره معلمان و مدیرانی است که باور دارند استعداد محدود به جغرافیا نیست.

وی همچنین به بعد قرآنی آموزش در شهرستان خدابنده، اشاره کرد: این شهرستان تنها کانون علم نیست، بلکه دارالعرفان و فرهنگ قرآنی نیز هست. با همت مدیران و معلمان متعهد، بیش از هزار دانش‌آموز حافظ یک جزء قرآن کریم تربیت شده‌اند و در ارزیابی‌های استانی، شهرستان موفق به کسب رتبه اول حفظ جز ۳۰ قرآن کریم شد. این موفقیت نیز ثمره ایمان زنده معلمان و خانواده‌ها است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، در حوزه تحولی مدارس، گفت: در دوره متوسطه، طرح سفیر یادگیری با پوشش ۸۵ درصدی در سطح استان و ۸۷ درصدی در شهرستان خدابنده نشان‌دهنده پیشتازی شهرستان است. در دوره ابتدایی نیز طرح توانا بیش از ۵ هزار نفر از معلمان، مدیران، معاونان و آموزگاران استان را تحت آموزش توانمندسازی قرار داده و شهرستان خدابنده با بیش از هزار نفر آموزش دیده در رتبه نخست استان قرار دارد.

وی افزود: در حوزه تربیتی نیز طرح سپهر دانش و معرفت در تعمیق تربیت دینی و اجتماعی دانش‌آموزان استان موثر بوده و سطح حرفه‌ای مربیان و مشاوران مدارس را ارتقا داده است. نقطه درخشان حرکت آموزش و پرورش، نهضت توسعه عدالت آموزشی است که نه صرفاً یک برنامه عمرانی بلکه حرکت فرهنگی و مدیریتی برای تحقق آرمان‌های انقلاب و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی است.

تاراسی با اشاره به نهضت توسعه عدالت آموزشی، تأکید کرد: از ۱۰۷ پروژه تعریف‌شده برای استان زنجان، ۴۷ پروژه متعلق به شهرستان خدابنده است؛ این نشان‌دهنده تمرکز بر مناطق کم‌برخوردار، نگاه عدالت‌محور مدیران و همراهی موثر مردم و نماینده شهرستان در مجلس است.

وی اظهار کرد: نرخ پوشش تحصیلی در استان ۹۹.۱۱ درصد و در شهرستان خدابنده ۹۹.۹۸ درصد است که گواه روشنی بر عملیاتی شدن عدالت آموزشی در دولت وفاق ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha