به گزارش ایسنا، شینا انصاری در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی یورو۶ و چهارچرخمحرک که با حضور جمعی از مدیران و مسئولان ملی و استانی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاشهای مجموعه ISQI در بهبود کیفیت محیط زیست اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح یکی از بخشهای مهم زیرساختی در حوزه مدیریت و کاهش آلودگی هوا هستیم که میتواند گام موثری در مسیر تحقق اهداف قانون هوای پاک باشد.
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا بهویژه در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی دما تشدید میشود، گفت: بر اساس مهمترین قانون بالادستی کشور در این حوزه یعنی قانون هوای پاک، تمامی دستگاهها موظف به همکاری برای اجرای مفاد آن هستند. از ابتدای دولت چهاردهم، کارگروه ملی آلودگی هوا به ریاست معاون اجرایی رئیسجمهوری جلسات منظم خود را با هدف پیگیری مصوبات و اجرای دقیق آییننامههای اجرایی برگزار کرده است.
انصاری با تأکید بر سهم بالای منابع متحرک در تولید آلودگی هوا در کلانشهرها اظهارکرد: در تهران حدود ۷۰ درصد ذرات معلق و ۸۰ درصد گازهای آلاینده از منابع متحرک از جمله خودروها و موتورسیکلتها منتشر میشود. طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، تولید و واردات انواع وسایل نقلیه موتوری منوط به رعایت حدود مجاز انتشار آلایندههاست که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تصویب و در مراکز مورد تأیید این سازمان و سازمان ملی استاندارد آزمون میشود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مطابق مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تمامی خودروهای تولیدی کشور باید منطبق با استاندارد یورو۶ باشند. از اینرو خودروسازان باید از هماکنون اقدامات لازم را برای ارتقای سطح کیفی محصولات خود انجام دهند تا امکان انجام آزمونهای آلایندگی مطابق با استانداردهای جدید فراهم شود.
وی با اشاره به اجرای طرح «کد شناسایی یکتا برای کاتالیستها» گفت: این طرح که با پیگیریهای انجامشده در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا رسیده است، امکان رصد عملکرد کاتالیستها در زمان فعالیت خودرو را فراهم میکند و میتواند به کاهش وضعیت آلایندگی کمک شایانی کند.
انصاری با بیان اینکه سازوکار فعلی معاینه فنی خودروها نیازمند بازنگری جدی است، خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۶ قانون هوای پاک، باید ساختار نظارت بر مراکز معاینه فنی اصلاح شود. متأسفانه بررسیها نشان میدهد بخشی از خودروهایی که در دوره چهارساله معافیت از معاینه فنی قرار دارند، به دلیل آلایندگی مردود میشوند بنابراین افزایش نظارت در مرحله تولید و کنترل کیفیت خودروها اهمیت بالایی دارد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت قطعه کاتالیست در کنترل انتشار آلایندههای هوا افزود: تدوین و الزام اجرای استاندارد ملی برای کاتالیستها باید در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار گیرد تا بتوان از ظرفیت این بخش برای کاهش آلایندههای هوا بیشترین بهره را برد.
انصاری در پایان تأکید کرد: مدیریت مؤثر آلودگی هوا نیازمند همکاری همهجانبه دستگاههای دولتی و بخش خصوصی است. در کنار ارتقای کیفیت خودروها، ارتقای کیفیت سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده و کنترل منابع ثابت نیز باید با همکاری همه نهادهای مرتبط دنبال شود.
انتهای پیام


نظرات