طاهره قیومی دوشنبه ۱۲ آبان در نشست با بانوان کارآفرین ملایری در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: بسیاری از کارآفرینان در شهرستانها از سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تاکنون اعلام کردهاند که تسهیلاتی دریافت نکردهاند، اما با پیگیریهای انجامشده، موضوع تسهیلات به نتیجه رسیده و تبصره ۱۵ برای اعطای تسهیلات به زنان عشایر ابلاغ شده است.
قیومی با بیان اینکه کارگروهی از سوی اداره بانوان شهرستان و با همکاری استان در حال بررسی عملکرد و تدوین فهرست اولیه واجدان شرایط است، افزود: انتظار میرود این لیست بهسرعت تهیه شود تا تسهیلات در فاز نخست در اختیار زنان کارآفرین قرار گیرد.
وی با اشاره به تفاهمنامه جدید میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، اظهار کرد: در این تفاهمنامه، محل تأمین اعتبارات مشخص شده و بانک کارآفرینی نیز بهعنوان بانک عامل تعیین گردیده است.
قیومی ادامه داد: تنها شرط دریافت تسهیلات، ایجاد کسبوکار و اقتصاد محلی در شهرستانهاست و طبق آییننامه، پیشبینی میشود پرداختها طی یکی دو ماه آینده به استانها انجام شود.
وی با تقدیر از تلاش بانوان کارآفرین در شرایط دشوار اقتصادی گفت: کارآفرینان ما در شهرستانها با وجود محدودیتها در حال فعالیتند اما همچنان در بخش بازار و بازاریابی ضعف داریم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان تصریح کرد: بسیاری از محصولات زنان روستایی و عشایری که سلامتمحور یا گیاهدارویی هستند، هنوز در بستهبندی و برندسازی نتوانستهاند رقابتی عمل کنند.
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، موضوع پیوند بازار و تولید بهصورت ویژه دنبال میشود، گفت: تعاونیها و صندوقها باید محور عرضه و فروش محصولات باشند تا حلقه تولید تا بازار در استانها کامل شود.
قیومی با اشاره به اینکه شهید رئیسی نیز بر حمایت جدی از کارآفرینان زن تأکید داشتهاند تا این زنجیره تقویت شود، از راهاندازی دو پلتفرم ملی ویژه زنان عشایر و کارآفرینان روستایی خبر داد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان ادامه داد: این پلتفرمها با هدف حذف واسطهها و اتصال مستقیم تولیدکننده به خریدار طراحی شدهاند و استان های خراسان رضوی و گلستان بهصورت پایلوت آغاز کردند و پیشبینی میشود فاز نخست این طرح تا یک ماه آینده رونمایی شود.
وی ادامه داد: پلتفرم دوم نیز با همکاری اپراتور همراه اول در حال آمادهسازی است و طبق قولی که دادهاند، تا دهه فجر به بهرهبرداری میرسد و این دو طرح میتوانند واسطهها را حذف و بازار فروش محصولات زنان عشایر را متحول کنند.
قیومی با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد از بازار سنتی به بازار آنلاین گفت: بازارهای محلی و فصلی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیستند، زیرا گردشگری در کشور ما فصلی و شکننده است. بنابراین باید وارد بازارهای ملی و آنلاین شویم تا محصولات بهصورت پایدار عرضه شوند.
وی قول داد تا پایان دولت، بانوان کارآفرین به بازارهای منطقه متصل شوند و ادامه داد: برنامهریزی زنجیرهای از کشت تا یک ضرورت است و تعاونیها موظفند محصولات بانوان را جمعآوری و برای فروش آنها چارهاندیشی کنند که هدفگذاری شده تا پایان سال، ۵۰۰ بازار روستایی در کشور فعال شود تا حلقه تولید به فروش تکمیل شود.
وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی مصرف بهینه در کشور افزود: ما در مصرف آب، برق، انرژی، پوشاک، قند، شکر و روغن دچار اسرافیم و باید از دل روستاها و خانوادهها فرهنگ درست مصرف را آغاز کنیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان مطرح کرد: اگر آموزش و آگاهی در این زمینه گسترش یابد، میتوانیم از بحرانهای انرژی و واردات بیرویه جلوگیری کنیم.
قیومی در ادامه درباره موضوع جوانی جمعیت گفت: فرزندآوری مهم است، اما باید فرزندانی تربیت کنیم که در آینده برای کشور مفید باشند. نسل جدید باید مسئولیتپذیر، کارآفرین و متکی به خود باشد، نه وابسته به امکانات شهری یا فضای مجازی.
وی با اشاره به تغییر سبک زندگی نسلهای جدید افزود: دهه هشتادیها نتیجه تربیت ما دهه شصتیها هستند. بسیاری از جوانان امروز مهارتهای ابتدایی کار و تلاش را ندارند. ما باید در تربیت نسل آینده بازنگری کنیم تا بتوانند در مسیر توسعه کشور نقشآفرین باشند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ملایر میتواند به یک قطب فرهنگی و الگوی ملی در اصلاح رفتارهای فرهنگی و اقتصادی تبدیل شود.
قیومی ابراز امیدواری کرد اگر هماهنگی میان دستگاهها و بانوان کارآفرین ادامه یابد، در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبت این تلاشها خواهیم بود.
انتهای پیام


نظرات