• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۴ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404081308318
  • خبرنگار : 71282

چگونه کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کنند؟

چگونه کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کنند؟

از نگاه کارشناسان، توسعه پایدار کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی و عشایری نه‌تنها به توانمندسازی اقتصادی آنان منجر می‌شود، بلکه می‌تواند موتور محرک اقتصادهای محلی و منطقه‌ای باشد. بهره‌گیری از زنجیره ارزش این کسب‌وکارها نقش مهمی در ایجاد درآمد، بهبود معیشت، تثبیت اشتغال در جوامع محلی و کاهش مهاجرت به کلان‌شهرها ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر توسعه کارآفرینی و نوآوری به عنوان راهبردی در جهت رقابت پذیرترکردن مزیت‌های محلی برای پیشرفت اقتصادی شناخته می شود. طی سال های گذشته طرح‌های اشتغالزای مختلفی از قبیل بنگاه‌های زودبازده و ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری به اجرا درآمده که در امنیت شغلی و معیشتی ساکنان این مناطق اثرگذار بوده است.

دستیابی به اهداف توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی و عشایری کشور همانند کشورهای موفق در این زمینه نیازمند بازوهای اجرایی محلی است که از مزایای مراکز رشد و شتاب دهنده های کسب وکار بهره‌مند باشند. در این راستا تشکیل زنجیره‌های ارزش در کسب و کارهای روستایی و عشایری و اجرای طرح‌هایی همچون روستا بازار (مزرعه تا سفره) و روستا تعاون می‌تواند در توسعه کسب و کارهای خرد کشاورزی و همچنین ایجاد اشتغال و بهبود معیشت روستاییان و عشایر موثر واقع شود.

توسعه پایدار کسب ­وکارهای خرد زنان روستایی و عشایری مزایای فراوانی در اقتصاد دارد و می‌تواند علاوه بر توانمندسازی اقتصادی و تاثیرگذاری بر رفع مشکلات اقتصادی، موجب کسب درآمد و اشتغال پایدار برای زنان جوامع محلی شود.

طرح روستا بازار یک طرح ملی در ایران برای حمایت از تولیدکنندگان روستایی است که امکان خرید و فروش عمده و مستقیم محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند و موجب می‌شود محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات خانگی به شکل مستقیم و بدون دخالت واسطه‌ به دست مصرف کننده برسد.

طرح روستا تعاون نیز از دیگر طرح‌هایی است که با هدف توانمندسازی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی به اجرا درآمده تا روستاییان با تشکیل تعاونی و استفاده از ظرفیت‌های روستای محل سکونت خود اشتغالزایی کنند. در این طرح از مهاجرت بی رویه و گسترده روستاییان به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌شود و نرخ بیکاری در مناطق محروم و روستایی کاهش می‌یابد.

بی‌تردید رونق و توسعه پایدار کسب ­وکارهای خرد زنان روستایی و عشایری مزایای فراوانی را در اقتصادهای ملی، محلی و منطقه‌­ای به همراه دارد و می‌تواند علاوه بر توانمندسازی اقتصادی این زنان و تاثیرگذاری بر رفع مشکلات اقتصادی جامعه، به عنوان یک راهبرد بهینه بقا برای خانوارهای روستایی و عشایری نیز در نظر گرفته شود.

تحولات مثبت در ابعاد اجتماعی ـ اقتصادی روستا از طریق تغییر در نگرش و رفتار جامعه محلی، ارتقاء کمی و کیفی سطح رفاه زندگی روستاییان و عشایر، افزایش میزان تولید و تنوع محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری عوامل تولید و افزایش پایدار اشتغال مولد از جمله مزایا و دستاوردهای فراوان توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش (مزرعه تا سفره) کسب و کارهای خرد کشاورزی است که می تواند در پیشرفت و توسعه کشاورزی و روستایی نقش بسزایی داشته باشد.

چگونه کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کنند؟

در همین راستا، مریم طهماسبی ـ مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در گفت وگو با ایسنا، معتقد است:تجربه زندگی روستایی و عشایری ایران نشان می‌دهد زنان از دیرباز با ایجاد و فعال‌سازی حلقه‌های تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی، بازیگران کلیدی و معماران حلقه‌های زنجیره ارزش کسب و کارهای خرد و کوچک بوده‌اند. زنان با فرآوری تولیدات دامی، خشک‌کردن، تبدیل و فرآوری محصولات باغی، گیاهان دارویی و تولید انواع صنایع‌ دستی از ضایعات تولیدی موجب ارزش آفرینی در بخش کشاورزی شده‌اند.

وی ادامه داد:در همین رابطه پیوند «دانش بومی» و «سرمایه اجتماعی در جوامع محلی» با رویکرد شبکه‌سازی منطقه‌ای و فراتر از آن، موجب شکل‌گیری دارایی ارزشمندی در بین کنشگران زنجیره ارزش می‌شود که در صورت حمایت و پشتیبانی مناسب می‌تواند مزیت رقابتی پایداری برای جوامع روستایی و عشایری ایران ایجاد کند و علاوه بر آن به کاهش فقر، افزایش اشتغال و امنیت شغلی و ارتقای سطح بهره وری و درآمد روستاییان منجر شود.

زنان با فرآوری تولیدات دامی، خشک‌کردن، تبدیل و فرآوری محصولات باغی، گیاهان دارویی و تولید انواع صنایع‌ دستی از ضایعات تولیدی موجب ارزش آفرینی در بخش کشاورزی شده‌اند.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، زنجیره ارزش صرفاً مسیر حرکت کالا نیست بلکه معماری هماهنگ فعالیت‌ها از ایده تا مصرف است و تجارب جهانی نشان می‌دهد زنجیره‌ای شدن فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند تا ۱۲ برابر زمانی که فعالیت‌ها به صورت جزیره‌ای و جدا از هم انجام می شوند، درآمد و ارزش خلق کند و به کارگیری راهبردهای توسعه زنجیره ارزش در بین کشاورزان خرده مالک، افزایش ۴۲ درصدی درآمد و کاهش ۴۰ درصدی ضایعات محصولات را به همراه داشته است.   

طهماسبی با بیان اینکه با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش کسب و کار زنان روستایی و عشایری گام مثبتی به سوی پایدارسازی معیشت در جوامع محلی برداشته می‌شود، به برخی اقدامات دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) اشاره کرد و گفت:این دفتر با تمرکز بر مدل توانمندسازی اشتغال محور و از طریق ظرفیت‌سازی و توسعه اجتماعی، نهادسازی و سازماندهی تولید کنندگان خرد، شبکه سازی و هویت بخشی به کسب و کارهای زنان و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک، فرآیند مهندسی ارزش را با هدف تقویت رویکرد و تفکر زنجیره ارزش آغاز کرده و در جهت اجرای طرح زنان نوآور ­ـ روستای بهره‌ور گام برداشته است.

وی از جمله اهداف این طرح را افزایش کیفیت تولیدات کشاورزی زنان روستایی و عشایری با رویکرد دانش‌بنیان، مدیریت بهینه تولیدات خرد کشاورزی و روستایی به منظور کاهش ضایعات، ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر محصولات تولید شده به وسیله زنان روستایی و عشایری، شناسایی فرصت­‌ها و پتانسیل­‌های تولیدی روستاها و مناطق، توسعه کسب ­و­کارهای الگویی موفق در سطوح ملی و استانی به منظور ترویج کسب و کار و ایجاد اشتغال و بسترسازی لازم با هدف شکل‌گیری بازارهای دائمی، فصلی، محلی، منطقه‌­ای، ملی و مجازی برای تولیدات کشاورزی و روستایی زنان دانست.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مخاطبان اصلی این طرح را زنان تولیدکننده در بخش‌های مختلف و ساکن در مناطق روستایی و عشایری، تشکل­‌های اقتصادی فعال محلی زنان روستایی و عشایری و دختران تحصیل­کرده روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند. از جمله شاخص‌های انتخاب و ویژگی‌های مخاطبان طرح، گذراندن دوره‌های مدیریت کسب وکار، تولیدکننده محصولات کشاورزی و صنایع روستایی، مشارکت فعال در انجام فعالیت­‌های گروهی و جلسات آموزشی و علاقمندی و انگیزه بالا جهت انجام فعالیتهای اقتصادی است.

چگونه کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کنند؟

در سال گذشته ۳۲ زنجیره ارزش در ۳۲ نقطه روستایی تشکیل شد و امسال نیز برنامه توسعه زنجیره‌ها به تعداد ۱۱۰ زنجیره تدوین و ابلاغ شده است که بیانگر تعالی نظام برنامه‌ریزی آموزشی ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری برای دستیابی به توسعه کشاورزی است.

این طرح در سطح استان‌های کشور در قالب ۴ فاز مطالعات اولیه، فاز شناسایی ظرفیت‌ها و نیاز سنجی، فاز ارائه آموزش‌های تخصصی و تولید و فاز توسعه بازار برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست که انتظار می‌رود با پیگیری و جلب حمایت‌های کنشگران این حوزه بتوان در توسعه زنجیره‌های ارزش کسب و کار زنان روستایی و عشایری نقش آفرین بود.  

به اعتقاد کارشناسان، ایجاد مشاغل خُرد، بسته به شرایط اقلیمی و حوزه‌های جغرافیایی می‌تواند به اشتغال روستاییان و عشایر کمک و از مهاجرت آنها به شهرها و حاشیه شهرها جلوگیری کند.

بدون تردید توسعه زنجیره‌های ارزش کسب و کارهای زنان روستایی و عشایری با توجه به اهمیت اقتصادی فعالیت‌های هر یک از حلقه‌های زنجیره‌ها و اهمیت ابعاد فناورانه به پایداری کسب و کارها در طول یک زنجیره و شکل‌گیری اکوسیستم بین‌زنجیره‌ای منجر می‌شود و فرصت‌های توسعه و تقویت الگوهای نوین مدیریت بازار در بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر اگر چه اشکال صنعتی و تولید انبوه محصولات غذایی بسیاری از بازارهای تقاضا را پر کرده ولی جذابیت محصولات ارگانیک همچنان وجود دارد و روستاییان و عشایر می‌توانند حتی با امکانات اندک مشاغلی برای خود ایجاد کنند. احداث مزرعه ارگانیک با کشت انواعی از سبزی‌ها بدون استفاده از کودها و سموم شیمیایی و برخی از نوآوری‌ها یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای داشتن یک شغل کوچک با امکانات اندک است. دامداری و پرورش ماهی ارگانیک، کشت گیاهان دارویی، تولید قارچ‌های خوراکی، فروشگاه کنار جاده‌ای به منظور عرضه مستقیم محصولات ارگانیک و بسته‌بندی و کنسرو ارگانیک با هدف فراوری میوه‌ها و سبزی‌ها جهت تبدیل به انواع مربا و ترشیجات و عصاره‌های گونان به شکل آنلاین یا فروش در فروشگاه‌های کوچک تنها گوشه‌ای از اقدامات حمایتی برای بهبود معیشت، درآمدزایی و ایجاد اشتغال روستاییان و عشایر و ساکنان محلی است.

به اعتقاد کارشناسان، ایجاد مشاغل خُرد، بسته به شرایط اقلیمی و حوزه‌های جغرافیایی می‌تواند به اشتغال روستاییان و عشایر کمک و از مهاجرت آنها به شهرها و حاشیه شهرها جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار مسئولان جهاد کشاورزی، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون زن روستایی و عشایری در کشور وجود دارند که ۴۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط آنها صورت می‌گیرد. همچنین بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های تبدیلی و فراوری، ۹۰ درصد فعالیت‌های مربوط به حوزه صنایع دستی و بیش از ۴۰ درصد فعالیت‌های زراعت و باغبانی به شکل سنتی توسط زنان جوامع محلی انجام می‌شود. این عده در بخش‌های تولید و کسب و کارهای خانگی و روستایی نیز همکاری و نقش موثری دارند از این رو لازم  است تا به جامعه بزرگ تولید زنان توجه ویژه‌ای صورت گیرد و موضوع توانمندسازی زنان روستایی و عشایری به عنوان یک قالب اثرگذار در جهت ظرفیت‌سازی و ساماندهی تولیدکنندگان خرد درنظر گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha