به گزارش ایسنا، پروژه راهآهن رشت - آستارا یکی از حلقههای کلیدی اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است و همچنین حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب به شمار میرود و میتواند جایگاه کشور را در نقشه حملونقل جهانی بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
بهره برداری از این مسیر ۱۶۲.۵ کیلومتری افزون بر توسعه تجارت بینالمللی و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از کشور، ظرفیت گردشگری و حملونقل مسافری شمال کشور نیز افزایش مییابد.
این پروژه شامل ۹ ایستگاه صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا میشود و با بهرهبرداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابهجایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که علاوه بر کاهش فشار بر حملونقل جادهای باعث کاهش آلایندههای زیستمحیطی نیز میشود.

همچنین گفته می شود که این مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز کاهش میدهد و موجب صرفهجویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حملونقل خواهد شد.
از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد و با افزایش حجم بار ترانزیتی به توسعه زیرساختهای لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و بهطور کل کشور کمک شایانی خواهد شد.
در مهرماه امسال در تشریح آخرین وضعیت ساخت این پروژه ملی و بین المللی فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - خبر داد که حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن برای ادامه کار به طرف روسی تحویل داده شده است.
صادق همچنین عنوان کرد که این پروژه با حمایت مالی روسیه و از طریق وام تامین شده است، ظرف سه سال آینده تکمیل خواهد شد و اتصال ریلی ایران به روسیه و آذربایجان را تسهیل میکند.
وزیر راه با تاکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور همسایه و کاهش حداکثری موانع تردد، پیشنهاد کرد طی سه ماه آینده، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان تهیه شود و سند آن نشست آتی سران سه کشور به امضاء برسد.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی نیز پیش تر خبر داده بود که تملک اراضی مسیر راهآهن رشت_آستارا تا پایان سال به اتمام می رسد و انتظار میرود که عملیات احداث از سال آینده اجرایی شود.

اخیرا اما هادی حق شناس - استاندار گیلان - از آزادسازی و تحویل ۵۰ درصد از مسیر راه آهن رشت - آستارا به پیمانکار روسی خبر داد و گفته است که پروژه رشت - آستارا به عنوان بخش کلیدی کریدور شمال- جنوب با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است.
وی در تشریح این خبر همچنین گفته که از حدود ۱۶۰ کیلومتر مسیر این طرح، ۸۰ کیلومتر آزادسازی و به پیمانکار روسی تحویل داده شده و ۸۰ کیلومتر باقی مانده نیز تا پایان سال آماده واگذاری خواهد شد.
استاندارد گیلان همچنین عنوان کرده است این مسیر نقش مهمی در افزایش ترانزیت کالا میان ایران و روسیه و کشورهای قفقاز دارد و با تکمیل آن، ارتباط ریلی مستقیم ایران با بنادر دریای خزر برقرار خواهد شد.
انتهای پیام


نظرات