به گزارش ایسنا، مصطفی اکرمی، مدیرعامل یکی از پلتفرمهای خرید و فروش طلا، در پنل «فناوریهای نوین در صنایع خلاق: ابزارهای ملی و جهانی در توسعه صنایع خلاق» که در حاشیه رویداد ملی صنایع خلاق برگزار شد، با اشاره به رویکرد شکلگیری این مجموعه اظهار کرد: اتفاقی که برای این شرکت افتاد این بود که افرادی که آغازگر این حرکت بودند، از ابتدا نگاه اقتصادی صرف یا نگاه مبتنی بر اکوسیستم سنتی طلا نداشتند.
وی افزود:در واقع، ایده اولیه پلتفرم خرید و فروش طلا از زاویه حل یک چالش اجتماعی شکل گرفت؛ مسئلهای که نیاز به رویکردی نوین داشت و انتخاب طلا به عنوان محور فعالیت، نتیجه تلاش برای پاسخ به این نیاز اجتماعی بود، نه هدف اقتصادی صرف.
اکرمی تأکید کرد: ما انتخاب طلا را بهعنوان ابزاری برای پاسخ به یک مسئله اجتماعی در نظر گرفتیم و بر همین اساس، مسیر توسعه خود را طراحی کردیم.
مدیرعامل این شرکت خلاق، علت انتخاب طلا بهعنوان محور این پلتفرم، را حل یک «مسئله اجتماعی» ناشی از تورم بلندمدت و تنگتر شدن سفره قشر متوسط دانست.
اکرمی، در ادامه با تشریح انگیزههای شکلگیری این پلتفرم گفت: ما دنبال حل یک نیاز واقعی اجتماعی بودیم؛ جامعهای که سالها با تورم دورقمی و گرانیهای پیدرپی دستبهگریبان بوده است و قشر متوسط هرروز ضعیفتر میشود، نیازمند ابزاری ساده، قانونی و در دسترس برای حفظ ارزش داراییهایش بود.
وی با اشاره به نمودارهای اقتصادی ۱۰ سال اخیر افزود: سبد هزینه و درآمد خانوارها کاهش یافته و فاصله طبقاتی بزرگتر شده است. در چنین شرایطی، داراییهای بزرگتر عملاً فرصتها و ابزارهای سرمایهگذاری بیشتری در اختیار دارند؛ هدف ما ایجاد شمولیت برای قشری بود که روزبهروز بر شمارشان افزوده میشود و راهکاری برای حفظ ارزش داراییشان نیاز داشتند.
این فعال حوزه کسب و کارهای پلتفرمی درباره دلیل انتخاب «طلا» بهجای ارز یا رمزارزها توضیح داد: طلا کالایی قانونی و دارای بازار مشخص در ایران است؛ ضوابط مالیاتی و صنفی آن سالهاست تدوین شده و اتحادیهها و انجمنهای متعددی بر آن نظارت دارند. به همین دلیل طلا نسبت به ارز یا رمزارزها گزینهای مطمئنتر برای ارائه خدمت شمولی بود؛ چرا که برای ارز یا رمزارزها یا قوانین مخالف وجود دارد یا مقررات مشخص هنوز تدوین نشدهاند.
مدیرعامل این شرکت به ساختار صنفی در حوزه طلا اشاره و گفت: در کشور ما نزدیک به ۳۲ اتحادیه طلا وجود دارد و چند انجمن تخصصی فعال؛ این ساختار قانونی و صنفی یکی از دلایل انتخاب طلا بود.
اکرمی به نوآوری محصولی این پلتفرم پرداخت و توضیح داد: یکی از اجزای نوآورانه کار ما این بود که اولین پلتفرمی شدیم که قیمت خرید و فروش طلا را یکسان کرد — یعنی یک نرخ واحد اعلام میکند — و این قیمت هر ۳۰ ثانیه به روز رسانی میشود. پیش از این در فضای معاملاتی کشور خرید و فروش با هم تفاوت قیمت داشت و همان فاصله قیمت، مدیریت ریسک پلتفرمها را شامل میشد؛ ما ریسک را به شکلی متفاوت مدیریت و تجربه معاملاتی جدیدی ایجاد کردیم.
وی اضافه کرد: این تغییر طراحی محصول بر تبلیغات، نحوه عرضه و پذیرش کاربران اثرگذار بوده و ادعای این شرکت درباره پاسخ به یک نیاز واقعی را تقویت کرده است؛ این واقعگرایی و تمرکز بر حل مسئله باعث شده کاربران اعتماد و تمایل بیشتری برای استفاده از پلتفرم نشان دهند.
این فعال حوزه کسب و کارهای پلتفرمی اضافه کرد: در پلتفرم ما، قیمت خرید و فروش طلا یکی است؛ یعنی اگر کاربر در فاصله ۳۰ ثانیه خرید و فروش انجام دهد، هیچ تفاوت قیمتی ندارد. این ویژگی موجب شفافیت بالا در قیمتگذاری و درک سادهتر فرآیند برای کاربر شده است.
وی افزود: مخاطب ما اغلب افرادی هستند که درآمد بالایی ندارند، سرمایهگذار حرفهای نیستند و عملاً ابزار مطمئنی برای پسانداز در اختیارشان نبوده است. بنابراین طراحی محصول باید تا حد ممکن ساده و شفاف میبود تا بتوانند بدون پیچیدگیهای محاسباتی یا مالی، ارزش دارایی خود را حفظ کنند.
اکرمی با اشاره به اینکه پیچیدگی قیمت خرید و فروش در بازار سنتی یکی از چالشهای کاربران است، ادامه داد: بسیاری از افراد — بهویژه خانمها — هنگام خرید یا فروش طلا حتی در صورت آشنایی با فروشنده، دقیقاً نمیدانند روش محاسبه قیمت چگونه است و همیشه اختلافی بین قیمت واقعی و قیمت معامله شده وجود دارد. ما با حذف این فاصله قیمتی و طراحی کارمزدی بسیار پایین، این چالش را برطرف کردیم.
وی در توضیح نام و فلسفه برند نیز گفت: هدف ما این بود که حتی با کوچکترین مبالغ، افراد بتوانند وارد بازار طلا شوند. تأکید بر واحد میلیگرم در طراحی برند و محصول به ما اجازه داد ریسک کاربر را کاهش دهیم، زیرا هر فرد میتواند با عددی بسیار کم خرید را آغاز کند.
مدیرعامل این پلتفرم در ادامه با اشاره به دادههای آماری گفت: بر اساس مطالعات و تحلیل دادههای ما، ۹۷ درصد کاربران ما کمتر از یک گرم طلا در حساب خود دارند. با توجه به جهش اخیر قیمت طلا، که هر گرم آن بیش از ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، این آمار نشان میدهد کاربران ما عمدتاً از میان اقشار کمدرآمد هستند. این مسئله از بیاعتمادی ناشی نمیشود، بلکه از واقعیت اقتصادی جامعه و محدودیت نقدینگی افراد حکایت دارد.
وی افزود: مطالعهای که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ انجام دادیم نشان داد اگر فردی که حداقل حقوق وزارت کار را دریافت میکرد، در آغاز هر ماه از طریق این پلتفرم طلا میخرید و در پایان ماه میفروخت، در مجموع طی پنج سال، بهطور متوسط ماهانه ۶ درصد افزایش قدرت خرید نسبت به حالت نقدی پیدا میکرد. این یعنی نگهداشتن دارایی در قالب طلا حتی با مبالغ اندک میتواند ثبات مالی بیشتری برای او ایجاد کند.
اکرمی تأکید کرد: هدف این شرکت خلاق نه سفتهبازی و نه رقابت با بازار سرمایه، بلکه فراهمکردن بستری امن، ساده و قانونی برای حفظ ارزش دارایی اقشار ضعیفتر جامعه است.
انتهای پیام


نظرات