امیرحسین فلاحتپیشه، دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر مازندران یکشنبه ۱۸ آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه در تالار مرکزی شهرستان ساری به تبیین چالشها و راهکارهای توسعه تئاتر در این استان پرداخت.
وی به عوامل مؤثر در آسیبشناسی تئاتر مازندران، اشاره کرد و گفت: این عوامل شامل اصحاب تئاتر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، معاونت هنری آن و اقلیم استان بهدلیل نزدیکی به تهران میشود.
فلاحتپیشه در توضیح عامل اقلیمی گفت: به خاطر نزدیکی ما به تهران، بلافاصله بچههای مستعد جذب تهران میشوند و اینجا خالی میشود. ما نمیتوانیم آنها را نگه داریم.
دبیر این جشنواره، بازگشت این مشکل را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و یادآور شد: این نهاد نمیتواند از هنرمندان حمایت کند، هزینه کند، پول بدهد تا آنها بمانند و برای اینجا کار کنند.
لزوم تدوین برنامه ۱۰ ساله و تقویت انجمن
فلاحتپیشه راه حل بنیادی این مشکلات را داشتن برنامهای بلندمدت دانست و گفت: ما حتماً باید برنامه ۱۰ ساله داشته باشیم زیرا تئاتر فرآیندی دیربازده اما ماندگار است.
وی دیگر راهکار کلیدی را تقویت و تغییر ساختار انجمن هنرهای نمایشی عنوان کرد و افزود: انجمن در حال تبدیل شدن به شکل مؤسسه است. این تغییر ساختار حقوقی به گونهای خواهد بود که دیگر کسی نتواند آن را تکان دهد و تصمیمگیرنده اصلی آن مجمع عمومی خواهد بود.
فلاحتپیشه ابراز امیدواری کرد: این فرآیند با همراهی معاونت هنری ارشاد ظرف دو سه ماه آینده محقق شود.
تأکید بر تئاتر بومی و نخستینهای جشنواره سیوهفتم
دبیر جشنواره تئاتر مازندران از نداشتن متن و نمایشنامهنویسی قوی بعنوان یکی از ضعفهای اصلی تئاتر استان نام برد و از برنامهریزی برای برگزاری یک جشنواره تخصصی تئاتر بومی خبر داد که در آن به نویسندگان بومی هزینه داده شود تا کارهای بومی با مختصات تخصصی نوشته شود.
فلاحتپیشه در بخش دیگری از سخنانش به نخستینهای جشنواره سیوهفتم اشاره کرد و افزود: از جمله این نخستینها میتوان به اجرای کارها در سالنها به این شکل و شدت، اجرای بحث آموزش قبل از ورود به جشنواره برای ۹ اثر از ۱۳ اثر به صورت کاملاً دموکراتیک و غیراجباری، و نیز حذف نقد و بررسی سنتی و جایگزینی آن با نقد علمی و مدیا اشاره کرد.
وی گفت: نقدهای علمی هر اثر ضبط و در فضای مجازی منتشر شده و در اختیار کارگردانان قرار میگیرد.
فلاحتپیشه با اشاره به چالشهای سیاسی و کوتاهمدت بودن مدیریتها، تأکید کرد: کلید توسعه تئاتر مازندران، ایجاد ساختارهای ماندگار و دوری از برنامههای کوتاهمدت است.
انتهای پیام


نظرات