• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404081911900
  • خبرنگار : 50105

حواس‌پرتی کودکان عاملی در یادگیری است؟

حواس‌پرتی کودکان عاملی در یادگیری است؟

ایسنا/خراسان رضوی حواس‌پرتی کودکان برای همه شناخته شده است، ذهن آنان با ایده‌های مختلف درگیر می‌شود، از فعالیت خود منحرف می‌شوند و قبل از اینکه آن را به اتمام برسانند، به سراغ چیزهای جدید می‌روند. این عملکرد فقط به دلیل دامنه توجه کوتاه نیست، آنان در واقع جهان را بیشتر از بزرگسالان کشف می‌کنند.

دانشمندان مدت طولانی از علت این عملکرد مطمئن نبودند که کودکان به‌طور ذاتی کنجکاو هستند یا چیزی در مغزشان اتفاق می‌افتد که موجب می‌شود تمرکز خود را از دست بدهند؟ محققان در این تحقیق، ورق را برگرداندند و از بزرگسالان خواستند که در طول فعالیتی مانند بچه‌ها رفتار کنند.

نتایج شگفت‌انگیزی حاصل شد، بزرگسالان نیز به اندازه بچه‌ها حواسشان پرت شد و تمرکزشان به هم ریخت و معلوم شد که مشکل فقط کنجکاوی نیست بلکه حافظه است.

نقش حافظه کاری

حافظه کاری، سیستمی در مغز است که به افراد کمک می‌کند، اطلاعات را به اندازه کافی نگهداری و در زمان لزوم از آن استفاده کنند. سیستم حافظه کاری همان چیزی است که تمرکز شما را هنگام تلاش برای به خاطر سپردن دستور غذا یا پیروی از دستورالعمل‌های معلم، قفل نگه می‌دارد. این بخش مغز در کودکان، هنوز به‌طور کامل توسعه نیافته و به همین دلیل است که ادامه مسیر برای آنان دشوارتر می‌شود.

محققان دریافتند، وقتی بزرگسالان مجبور به انجام چند کار همزمان و بارگذاری بیش از حد حافظه کاری خود شدند، مانند کودکان رفتار کردند؛ وظایف را تغییر، پاداش‌های آشکار را از دست دادند و به مفیدترین راهبرد پایبند نماندند.

آنان برای آزمایش نظریه خود، بازی ساده‌ای ایجاد کردند و از ۴۰ کودک ۵ ساله و ۷۱ بزرگسال خواستند، بازی رایانه‌ای انجام دهند که در آن از چهار موجود فضایی، آب‌نبات مجازی جمع‌آوری می‌کردند. هر موجود فضایی مقدار مشخصی آب‌نبات می‌داد، اما بازیکنان در ابتدا این را نمی‌دانستند. هدف این بازی مشخص و جمع‌آوری آب‌نبات بیشتر بود اما از آنجایی که موجودات فضایی در اطراف حرکت می‌کردند، بازیکنان باید بدون تکیه بر موقعیت خود، تشخیص می‌دادند که کدام موجود فضایی بهترین پاداش را می‌دهد.

حواس‌پرتی کودکان عاملی در یادگیری است؟

حواس‌پرتی در بزرگسالان

در این آزمایش به برخی از بزرگسالان چالش و وظیفه اضافی داده شد، آنان به مجموعه‌ای از اعداد نگاه کردند و هر بار که دو عدد فرد پشت سر هم ظاهر می‌شدند، عدد دوم را با صدای بلند تکرار می‌کردند. این وظیفه اضافی برای بارگذاری بیش از حد حافظه کاری آنان طراحی شده بود. اکثر شرکت‌کنندگان حتی با وجود این چالش توانستند دریابند که کدام موجود فضایی بیشترین آب‌نبات را داده است.

نتایج بررسی نشان داد، کودکان با حواس‌پرتی نیز مواردی را یاد می‌گیرند. بعد از انجام بازی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا مشخص کنند کدام موجود فضایی بالاترین پاداش را می‌دهد. تقریبا همه آنان ازجمله کودکان، درست حدس زدند. بنابراین، هرچند حواسشان پرت می‌شد و بیشتر کاوش می‌کردند، اما همچنان در حال یادگیری بودند. تفاوت در تعداد دفعاتی که در طول بازی موجودات را عوض می‌کردند، خود را نشان داد.

مغز کودکان فقط متفاوت عمل می‌کند

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، آنچه در کودکان به‌عنوان رفتار «حواس‌پرت» به نظر می‌رسد، لزوما یک مشکل نیست و فقط بخشی از نحوه عملکرد مغز آنان در آن سن است.

تمایل کودکان به کاوش بیش از حد حتی ممکن است در برخی موقعیت‌ها به آنان برتری بدهد و ممکن است جزئیاتی را که بزرگسالان نادیده می‌گیرند، درک کنند. آنان همچنین ممکن است به روش‌های انعطاف‌پذیرتری یاد بگیرند زیرا به یک رویکرد محدود نمی‌شوند.

بر اساس سایت ارث، محققان اظهار کردند: این یافته‌ها می‌توانند استراتژی‌های آموزشی که با تمایلات یادگیری طبیعی کودکان خردسال سازگار هستند را مشخص کنند.

نتایج تحقیق کنونی در مجله «روانشناسی تجربی» (Experimental Psychology) منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha