به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی در مراسم واگذاری ۱۰۰۰ دستگاه کامیونت به سازمان شهرداریها و دهیاریها و راهاندازی خط تولید اتوبوس درونشهری شرکت زامیاد، با اشاره به ضرورت توسعه خدمات حملونقل عمومی در سراسر کشور اظهار کرد: همکاری میان مجموعههای صنعتی و سازمان شهرداریها موجب می شود خدماترسانی حتی در کوچکترین نقاط روستایی نیز تقویت شود.
وی تصریح کرد: در افق طرح سال ۱۴۰۰ مقرر شده بود تعداد ناوگان اتوبوس کشور به ۳۰ هزار دستگاه برسد و اولویت نیز با اتوبوسهای برقی تعیین شده بود. در آن زمان ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بود اما امروز این تعداد به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه کاهش یافته است؛ بهعبارت دیگر نهتنها به افق طرح نرسیدهایم، بلکه به دلیل فرسودگی و خروج ناوگان، در شرایط حداقلی قرار داریم.
نصرتی با اشاره به مذاکرات صورتگرفته با شرکتهای مختلف برای تولید و واردات اتوبوس افزود: در کنار تهران، ۸ تا ۹ کلانشهر دیگر داریم که هر یک دارای شهرهای اقماری خود هستند . مطابق استانداردهای بینالمللی، این مناطق باید با هماهنگی و توازن در حوزههای اقتصادی، تجاری و صنعتی ساماندهی شوند؛ اما متاسفانه امروز بسیاری از شهرهای اقماری نقش خوابگاهی پیدا کردهاند.
این معاون وزیر کشور، در تشریح وضعیت ترددی تهران گفت: در ساعات اوج صبحگاهی، ۹۲ هزار خودروی سواری از طریق سه ورودی اصلی وارد تهران میشود و از مجموع ۳.۵ میلیون سفر روزانه، ۷۴ درصد با خودرو شخصی، ۱۳ درصد با اتوبوس، هفت درصد با تاکسی و تنها شش درصد با مترو انجام میگیرد و سهم ۱۳ درصدی اتوبوس با منطق توسعه حملونقل عمومی همخوانی ندارد.
نصرتی گفت: هزینهای که کشور برای واردات سوخت خودروهای شخصی پرداخت میکند، بسیار بیشتر از هزینهایست که باید صرف توسعه ناوگان اتوبوس و مترو شود.
وی درپایان با تأکید بر لزوم اصلاح اولویتها در حوزه حمل و نقل شهری، تصریح کرد: در دولت چهاردهم و با حمایت مجلس، برنامهریزیهای لازم برای ارتقای حملونقل عمومی آغاز شده و اقداماتی برای نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفته است.
انتهای پیام


نظرات