صادق حسینزاده ملکی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان در سفر به شیراز و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اظهار کرد: مصمم هستیم در این زمان به تدریج الگوهای فعالیتهای پرورشی را ترسیم کنیم و دورههای تحولی برای دانشآموزان ایجاد کنیم که همسو با ایدههای شهیدان رجایی و باهنر و متناسب با نیازهای روز نسل جدید باشد.
وی افزود: برای رشد دانشآموزان باید به آنها میدان داد؛ به همین منظور الگویی را در قالب طرح «نقشینه» تدوین کردهایم.
حسینزاده ملکی تصریح کرد: فعال کردن نقش دانشآموزان در تشکلهای مختلف از جمله بسیج، اتحادیه انجمن اسلامی، سازمان دانشآموزی و سایر مجموعهها، اولین هدف جشنواره نقشینه است.
وی در ادامه با اشاره به جنگ ۱۲ روزه گفت: آموزش و پرورش همزمان سه جلد کتاب با موضوع جنگ اخیر تولید کرده است و همچنین بستهای آموزشی نمایشگاهی درباره مواضع کشور در جنگ دوازده روزه تدوین شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس این تولیدات، ادبیات و نوع فعالیتهای هر دوره تحصیلی طراحی شده است تا هویت ملی و هویت جنگ دوازده روزه به دانشآموزان منتقل شود.
وی تصریح کرد: محتواهای آموزشی با عناوینی مانند «چرا به فناوری هستهای نیازمندیم»، «ایستادگی مردم در برابر دشمن»، «سیلی ایران به اسرائیل» و موارد مشابه، در معاونت پرورشی و فرهنگی تدوین و تولید شده و در حال ارسال به مدارس است.
حسینزاده ملکی درباره تدوین الگوی تحول در حوزه پرورشی گفت: این موضوع در دستور کار وزارتخانه است و در این راستا نیازمند ایدهها و پیشنهادات صاحبنظران، به ویژه ائمه جمعه، هستیم.
وی در ادامه افزود: وزیر آموزش و پرورش نماز را به عنوان اولویت اول برنامههای وزارتخانه اعلام کردهاند و برنامههایی در این زمینه در دستور کار داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره اعتکاف دانشآموزی تصریح کرد: اولویت ما برای اعتکاف ابتدا مسجد، سپس مدرسه و بعد محله است و امیدواریم استان فارس در الگوهای تحول پرورشی همچون گذشته پیشرو باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت ایجاد انگیزه در متولیان تربیت اظهار کرد:«بستههای آموزشی که در قالب برنامه تحولی پرورشی به دانشآموزان ارائه میشود، قطعاً آگاهی آنان را افزایش میدهد و این گام اول تحول است.
معلمان دانشآموزان را به انتخابگری تشویق کنند
نماینده ولی فقیه در فارس نیز در این دیدار بیان کرد: معلمی، درویشی است که اگر خرسندی همراهش باشد، سود اصلی را دارد. روحانیون نیز کارشان تعلیم و تربیت است، هرچند به شکلی دیگر.
آیتالله لطفالله دژکام افزود: لذت انجام دادن کار مفید، تجربهای است که هر معلم آن را حس میکند و باید این خرسندی در میان جامعه معلمان گسترش یابد.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «اگر یک نفر را هدایت کنید، از هرچه آفتاب بر آن میتابد بهتر است»، تأکید کرد: کافی است در طول عمر معلمی، بر یک دانشآموز اثری بگذاریم که تا پایان عمر مدیون معلم باشد. بدون چنین انگیزهای، تغییر و تحول ممکن نیست.
آیتالله دژکام ادامه داد: در حوزه پرورشی، ارائه بستههای فرهنگی و پرورشی مانند ایران قوی و روایت فتح، موجب افزایش دانش تربیتی میشود. اینها گام نخست هستند و باید پس از کسب دانش، مخاطب به آن گرایش پیدا کند و جهت درست را انتخاب کند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری این نکته را یادآور شد که انسان واقعی در دانش و انتخابگری خود را نشان میدهد و این همان انسانیت است.
وی با اشاره به تجربه شخصی در تعامل با جوانان و نوجوانان افزود: اگر کارها به اجبار باشد، مقاومت ایجاد میشود. باید اجازه دهیم فرزندان ابتدا ببینند، خود انتخاب کنند و سپس بپذیرند.
امام جمعه شیراز تأکید کرد: در فضای تربیتی باید به جای تحمیل مطالب، نکتهای را پیش روی دانشآموز گذاشت تا خودش انتخاب کند و سپس سراغ موضوع بعدی برود، همانند تکمیل یک پازل.
آیتالله دژکام با بیان اینکه معلمان باید بیاموزند چگونه مطالب را ارائه دهند تا دانشآموزان آن را بپذیرند و خود نیز جوینده حقیقت باشند، افزود: کار معلمی با بستههای آموزشی و ابلاغ صرف سازگار نیست. مهارت واقعی معلم در تربیت آن است که بگوید من نیز همچون شما در جستوجوی حقیقت هستم.
وی با اشاره به نسل جدید دانشآموزان و دسترسی آنها به اطلاعات و فناوری بیان کرد: بچههای نسل جدید هوش بالایی دارند؛ آنان فرزندان ما هستند، اما شیوه ارتباط با آنان نیازمند بازخوانی و بازآموزی مداوم است. اگر به جای تقابل، به تعامل برسیم، همراهی خواهند کرد.
آیتالله دژکام تأکید کرد: افراد بیاعتنا به ارزشها اندکاند و بیشتر دانشآموزان دل در گرو ارزشها دارند، فقط دوست دارند دیده شوند و نقشآفرینی کنند. باید مهارت ایجاد این احساس را به معلمان بیاموزیم. هر چقدر بر نیروی انسانی ماهر و آموزشدیده سرمایهگذاری کنیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت.
محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، نیز در این دیدار اظهار کرد: با توجه به مطالبات دانشآموزان عضو تشکلها، از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل و مشاوران حوزه پرورشی دعوت کردیم تا از نزدیک مسائل و نیازهای پرورشی استان فارس را بررسی کنند.
انتهای پیام


نظرات