سید جلیل حسینی، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان ماه در نشست معاونان آموزشی دانشگاههای دانشکدههای علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأکید بر اینکه حفظ و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی، محور اصلی برنامههای این معاونت است، اعلام کرد: امتحانات باید صرفاً بر پایه سوالات علمی برگزار شود و هیچ نمرهای بدون پشتوانه علمی داده نخواهد شد.
وی افزود: عدالت آموزشی و تسهیلگری در فرآیندهای اجرایی، دو رویکرد اساسی حوزه آموزش وزارت بهداشت است و هیچ آییننامهای نباید بدون اجرا باقی بماند.
حسینی، از رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی خواست تا شورای دانشگاهها بهصورت منظم و با محوریت مباحث آموزشی تشکیل شود، جلسات گفتوگو با اساتید، دستیاران و دانشجویان حداقل یکبار در هر ترم برگزار شود، بازدیدهای ادواری از دانشگاهها و حضور در شوراهای آموزشی استمرار یابد و نشستهای اختصاصی با دانشجویان ایثارگر، استعدادهای درخشان و مدالآوران در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: چهار یا هشت سال آینده، وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاهها از میان دانشجویان امروز خواهند بود. بنابراین باید از ظرفیت آنان اکنون بهره برد تا در آینده مدیرانی با تجربه و آشنا به چالشهای واقعی تربیت شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تشکیل منظم کمیتههای آسیب به خود در دانشگاهها خبر داد و گفت: در میان ۲۳ هزار ورودی جدید سال جاری، حدود ۵۰ درصد نیازمند مداخله و حمایت روانی شناسایی شدهاند؛ معادل حدود ۱۳ هزار نفر. این آمار نشان میدهد باید کمیتههای ماهیانه پیشگیری از آسیب به خود در دانشگاهها فعالانه عمل کنند.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاهها با ۸۰ همت بدهی روبهرو هستند و تلاش داریم حقوق اعضای هیئت علمی علوم پایه را بهبود بخشیم. کمبود منابع از اصلیترین چالشهای فعلی آموزش پزشکی است.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در کنکور امسال قصد داشت ظرفیت پذیرش را ۴ هزار نفر کاهش دهد، گفت: این موضوع با همجمههای برخی نمایندگان مواجه شد بنابراین موفقیت آمیز نبود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر این بحث از طریق سیاست در حال پیگیری است و ظرف چند ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.
حسینی از بازنگری اساسی در رشتههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: در برنامههای تحول آموزشی، کاهش رشتههای غیرضروری و ایجاد رشتههای جدید بر اساس نیاز کشور در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به نقش فناوریهای نوین افزود: هوش مصنوعی یکی از محورهای کلیدی طرح تحول در آموزش علوم پزشکی است و میتواند در توسعه فناوریهای آموزشی و مهارتافزایی نقش مهمی ایفا کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه روند پذیرش دانشجویان خارجی در گذشته بیرویه بوده، گفت: در حال بازگشت به روال منطقی هستیم تا فقط به تعداد لازم و متناسب با ظرفیت کشور دانشجوی خارجی جذب شود.
وی با بیان اینکه دانشجویان شاهد و ایثارگر بخشی از خانواده نظام سلامتاند، گفت: اگر دانشجویی خانواده حمایتگر ندارد، دانشگاه باید جای آن را پر کند و فضای تحصیلی حمایتی برای این دانشجویان فراهم آورد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: تعداد کل پذیرفتهشدگان رشته پزشکی در سال ۱۴۰۴، برابر با ۲۹۹۳ نفر است؛ این در حالی است که ظرفیت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۶۶۰ نفر بوده است.
وی با تأکید بر نقش دوگانه دانشگاهها گفت: دانشگاه دو صاحب دارد استاد و دانشجو. آموزش باید به سطوح بالاتر ارتقا یابد و نظام آموزشی بر پایه کیفیت، عدالت و کارآمدی استوار شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت نقش خیرین در توسعه آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: مشارکت خیرین باید به سمت توجه به مسائل آموزشی و ساخت دانشکدههای جدید هدایت شود. منابع مالی حاصل از این همکاریها میتواند نقش مؤثری در توسعه دانشگاهها ایفا کند.
احمدرضا جودتی با اشاره به مشکلات مربوط به آزمونهای ارتقا در مقاطع تخصصی گفت: امتحانات ارتقا برای دانشگاهها مسئلهساز شده است و لازم است روندی ایجاد کنیم که این فرآیند آسانتر و منسجمتر انجام شود.
وی با بیان اینکه روزانه بالای پنج مراجعهکننده درباره موضوعات مربوط به این امتحانات داریم، ادامه داد: باید فکری اساسی برای این مسئله شود تا مانند کنکور، حاشیههای آن به حداقل برسد و فضای آموزشی آرامتر و منظمتری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی فراهم شود.
انتهای پیام


نظرات