به گزارش ایسنا، حتی شناختهشدهترین برندهای جهان نیز از تغییرات در درک بازار و سودآوری مصون نیستند. بسیاری از برندهای معتبر در سال ۲۰۲۵، به دلیل کاهش رشد، رقابت یا تضعیف عملکرد مالی، با کاهش شدید ارزش خود روبرو شدند.
سایت ویژوال کپیتایست در گزارشی، بر اساس دادههای «برند فاینانس»، برندهایی را بررسی کرده که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵، بیشترین ارزش را بر مبنای سالانه از دست دادهاند.
کدام برندها بیشترین ارزش را از دست دادهاند؟
۱۰ برندی که بیشترین کاهش ارزش را در سال ۲۰۲۵ داشتند، در صنایع متعدد از کافیشاپهای زنجیرهای و خودروسازان گرفته تا شبکه اجتماعی و لجستیک بودهاند.
| نام | میزان کاهش ارزش برند در ۲۰۲۵ | ارزش برند در ۲۰۲۴ | ارزش برند در ۲۰۲۵ |
|---|---|---|---|
| استارباکس | ۲۱.۹ میلیارد دلار | ۶۰.۷ میلیارد دلار | ۳۸.۸ میلیارد دلار |
| تسلا | ۱۵.۳ میلیارد دلار | ۵۸.۳ میلیارد دلار | ۴۳ میلیارد دلار |
| ویچت | ۸.۸ میلیارد دلار | ۴۱.۸ میلیارد دلار | ۳۳ میلیارد دلار |
| گروه میتسویی | ۷.۰ میلیارد دلار | ۳۲.۵ میلیارد دلار | ۲۵.۵ میلیارد دلار |
| مرسدس بنز | ۶.۴ میلیارد دلار | ۵۹.۴ میلیارد دلار | ۵۳ میلیارد دلار |
| ارنست اند یانگ | ۵.۸ میلیارد دلار | ۳۰.۸ میلیارد دلار | ۲۵ میلیارد دلار |
| فدرال اکسپرس | ۵.۶ میلیارد دلار | ۲۸.۶ میلیارد دلار | ۲۲.۹ میلیارد دلار |
| شل | ۴.۹ میلیارد دلار | ۵۰.۳ میلیارد دلار | ۴۵.۴ میلیارد دلار |
| الونس هلث | ۴.۲ میلیارد دلار | ۲۵.۵ میلیارد دلار | ۲۱.۳ میلیارد دلار |
| اسپکتروم | ۳.۱ میلیارد دلار | ۲۷.۵ میلیارد دلار | ۲۴.۴ میلیارد دلار |
در صدر این فهرست، استارباکس قرار دارد که ارزشش ۲۱.۹ میلیارد دلار کاهش یافت و ظرف مدت یک سال، از ۶۰.۷ میلیارد دلار، به ۳۸.۸ میلیارد دلار نزول کرد. بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان در طول سال گذشته، با چالشهای متعددی از جمله کاهش فروش و تشدید رقابت در بازارهای کلیدی مانند چین روبرو بود.
تسلا که پیش از این ارزشمندترین برند خودروسازی جهان بود، ۱۵.۳ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد، زیرا این شرکت با افزایش رقابت و چالشهای مرتبط با فعالیتهای سیاسی ایلان ماسک، مدیرعاملش روبرو است.
سایر کاهشهای قابل توجه مربوط به ویچت چین (۸.۸ میلیارد دلار منفی)، گروه میتسویی ژاپن (۶.۹ میلیارد دلار منفی) و خودروساز آلمانی مرسدس بنز (۶.۴ میلیارد دلار منفی) بود.
کدام صنایع تحت تاثیر قرار میگیرند؟
برندهای مرتبط با مصرفکننده و مرتبط با فناوری از جمله برندهایی بودند که بیشترین آسیب را دیدند، زیرا مصرفکنندگان هزینههای اختیاری خود را کاهش دادند.
شرکتهای قهوه، خردهفروشی و پخش آنلاین، همگی با کاهش ارزش سهام مواجه شدند، در حالی که برندهای خودرو شاهد کاهش تقاضا در سطح جهانی بودند. همزمان، شرکتهای خدمات حرفهای مانند ارنست اند یانگ، پرایسدبلیوسی و فِدِکس نیز شاهد کاهش قابل توجه ارزش برند خود بودند که نشاندهنده عدم قطعیت اقتصادی گستردهتر است.
انتهای پیام


نظرات