حجتالاسلام والمسلمین سید محمد قمی، ۲۲ آبان، در اختتامیه «بیست و دومین اجلاسیه بینالمللی پیرغلامان و خادمان حسینی(ع)» که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پیرغلامان چراغ و حامی جوانان این وادی هستند و با وجود پیشرفت جامعه و نقش هوش مصنوعی در جامعه کنونی، این نرمافزار قادر نیست صدای ذاکرین و پیرغلامان اهلبیت را بازسازی کند. آنها گنجینههای زنده تعظیم شعائر در پناه شمسالشموس و همچنین علمدار فرهنگ فاطمی هستند.
وی با بیان اینکه امروز برای همگان روشن شده است که کشور امام حسین(ع) تا ابد پیروز است، گفت: پیرغلامان نقش مهمی در تقابل حق و باطل و عزت و ذلت دارند؛ حفظ این فرهنگ مقاومت فاطمی و زینبی در متن زندگی این کشور امام رضایی وجود دارد و خوشبختانه برای همگان روشن شده است که شور امام حسین(ع) تا ابد زنده است.
قمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره نهضت حسینی، تصریح کرد: نهضت حسینی تمامشدنی نیست. هر بخش این نهضت علمدارانی دارد؛ به طور مثال بخش معنویت آن را سالکین و اهل معنا هدایت میکنند و امیدواریم پیرغلامان امروز در این زمانه پرآشوب علیه حرملههای زمان خود به پاخیزید، چراکه موهای سفید آنها بیرق عدالتخواهیشان در طی این سالیان است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر این که پیرغلامان و ستایشگران پرچمداران مبارزه با ظلم و ستم و طاغوت از گذشته تاکنون بودهاند، افزود: آنها سفیران فرهنگی مکتب کربلا هستند؛ کسانی که تمام هستی خود را وقف و نذر کردند و نیم نگاهی به پاداش در قبال کارشان نداشتند.
در ادامه مصطفی فیضی، قائممقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: افتخار آستان مقدس رضوی بنا بر تدبیر تولیت معزز در این سالها آن است که صحنها و رواقهای امام رضا(ع) نیز حسینیه امام رضا(ع) به شمار میآیند. حضور مداحان و سخنرانان از نقاط مختلف کشور برای ما مایه افتخار است تا بتوانیم بهعنوان خادمان امام حسین(ع)، زمینه خدمت به زائران را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه با همه شرایطی که دشمنان اعمال کردند، آمار زائران کاهش نیافته است، بیان کرد: سالانه بیش از ۲۵ هزار تشرف و حضور ۳۰ میلیون زائر را در مشهد داریم و دشمنان با وجود شرایطی که به وجود آوردند نتوانستند مانع تشرف زائران به حرم امام رضا(ع) شوند. همچنین افتخار خدمت به زائرین برای همه شیعیان از ۹۲ کشور را در سطح مشهد داریم و با تاکید تولیت معزز اداره تشکیلات زائرین غیرایرانی را نیز تشکیل دادهایم.
فیضی ادامه داد: تمام خادمان، طبق تأکید و توصیه تولیت معزز، با تمام توان در خدمت زائران در حرم و حسینیه امام رضا(ع) هستند. امیدواریم به عشق اهلبیت(ع) زنده باشیم و این عشق در کشور و خانوادههای ما همچنان جاری و زنده بماند.

دشمن از طریق پوشش زنان به اسلام حمله کرده است
در ادامه جمیله علمالهدی، اظهار کرد: اکنون در شرایط سخت جنگی به سر میبریم؛ امروز رابطه زن و جنگ به رابطهای متفاوت از گذشته تبدیل شده است و دو تصویر در این زمینه وجود دارد. اول تصویری که دشمن مدام آن را تبلیغ میکند و آن تاکید بر حضور زنان در جنگ بدون نیاز به مردان است و دوم هدف گرفتن اسلام به وسیله پوشش زنان در داخل کشور است.
وی افزود: در گذشته ماجرای امام حسین(ع) و وصف زنان عاشورایی را میشنیدیم، اما امروز رابطه جنگ و زن رابطهای متفاوت شده است. دشمن دو تصویر مهم از زن و جنگ را برای ما ایجاد کرده است. امروز به سبب پیشرفت ماشین جنگی، دیگر به مهارت بدنی مردانه احتیاج نیست و زنان هم میتوانند ماشین جنگی را به حرکت درآورند.
همسر شهید آیتالله رئیسی ادامه داد: دشمن در خارج زنانی را به تصویر میکشد که با اندام زنانه به زنان غزه حمله میکنند و مدام این مسئله را تبلیغ میکند تا امکاناتی را که برای زنان فراهم کرده است، القا کند. اما در کشور ما دشمن از طریق پوشش زنان به جنگ اسلام آمده است و از هم گسیختگی خانوادگی را هدف گرفته؛ بنابراین امروز رابطه زن و جنگ رابطه دیگری است.
علمالهدی تصریح کرد: دختر متدین امروز میخواهد قصه شجاعت را بشنود اما اکنون قصه فناوری را از دیگران میشنود؛ امروز جای آن است که تاریخ اسلام و بانوان شجاع آن، از حضرت خدیجه(ع) تا بانوان امروز دوباره روایت شود.
وی در خصوص معنای واژه فاطمه و با تاکید بر شان و جایگاه حضرت فاطمه(س)، بیان کرد: همه ما میدانیم فاطمه به معنای جداکننده است اما سوال این است که چه چیزی را قرار است جدا کنند؛ اگر قرآن را در نظر بگیریم و به دنبال هدف از آفرینش جهان و انسان بگردیم به این نتیجه میرسیم که هدف آن است که خبیث و طیب از هم جدا شوند.
همسر شهید آیتالله رئیسی با اشاره به تعبیر خیر کثیر، اضافه کرد: روزی حضرت ابراهیم(ع) از خدا خواست قلبهای مردم را به سمت خانواده ایشان متوجه سازد و خداوند به ایشان دو پسر داد اما پیامبر(ص) ما یک دختر داشت؛ دختری که از او به خیر کثیر یاد شده است و خیر کثیر بابی است که در او خبیث و طیب از هم جدا می شوند. بنابراین این مطلب قلبها را متوجه این بانوی بزرگوار کرده است تا هدف آفرینش انسان توسط خدا تحقق پیدا کند. در یکی از سورههای قرآن هم به تعبیر لیمحص الله و یا خبیث و طیب اشاره شده است. پس پاک شدن و جداسازی توسط حضرت زهرا(س) محقق میشود.
علمالهدی با تاکید بر اینکه شیعیان باید همه چیز خود را قربانی حضرت صدیقه طاهره(س) کنند تا به رستگاری برسند، گفت: سوالی که پیش میآید آن است که در نقابل این خیر کثیر چه چیزی را باید قربانی کنیم؟ خداوند دستور داده است که باید همه قربانی کنند تا به رستگاری برسند؛ پس همه شیعیان باید نفس و فرزند خود را قربانی ایشان کنند تا به رستگاری برسند. امیدوارم در این شرایط خطرناک که تهدید به فروپاشی جامعه مسلمین میشویم روایت متفاوتی از زنان صدر اسلام از غزه تا ایران دوباره سروده شود.

رابطه اجلاسیه پیرغلامان با رسانه، صرفا در حد پوشش خبری نیست
پیمان جبلی، در این همایش اظهار کرد: پیرغلامان زیربنای هویت هیئتی و سرمایه فرهنگی ما محسوب میشوند. این اجلاس نیز سنت حسنه و شجره طیبهای است که هر سال پرشکوهتر و متعالیتر از سال قبل برگزار میشود و بهنوعی حافظ عرض ارادت ملت به مکتب سیدالشهدا نیز است.
وی افزود: ما نیز بهعنوان رسانه وظیفه احیای این میراث را داریم. ما در دوران تحول رسانه ملی، به هویت و عدالت توجهی ویژه کردیم، چراکه هویت، تمام ثروت اعتقادی ما و اشک و عزای سیدالشهدا از اجزای اصلی هویت ایرانی است که این رویکرد در دوران تحول رسانه ملی به تحولی نوین تبدیل شده است.
رئیس سازمان صداوسیما بیان کرد: مظلومیت مردم غزه میلیونها انسان را در سراسر جهان به خیابانها کشانده است و همه به میدان آمدند و برای دفاع از مظلوم و محکومیت ظالم فریاد زدند. پیام امام حسین(ع) پیام جهانی به همه آزادگان و دفاع مظلوم است؛ لذا این مکتب مکتبی انسانی است و پیام دفاع از مظلوم نیز، پیامی جهانی است.
جبلی درباره ارتباط این اجلاس با رسانه ملی گفت: رابطه میان این دو، صرفاً در حد ابتکار یا پوشش رسانهای نیست، بلکه در واقع این فرهنگ ستایشگریِ آمیخته با اخلاص است که آموزگار رسانه ملی بهشمار میآید؛ چراکه اگر هنر، شعر و ادب با اخلاص همراه نباشند، تأثیرگذار نخواهند بود و اگر اشک و سوز ستایشگران در آن جاری نباشد، نتیجهبخش نخواهد شد.
وی ادامه داد: اگر همراه رسانه، باور، اعتقاد و ایمان به هدف نداشته باشیم، اثرگذار نخواهیم بود.
رئیس رسانه ملی اضافه کرد: درس دوم این است که همراه ذاکری اهلبیت باید روح تواضع و اخلاص در رفتار و عمل داشته باشیم. تندیسی که به پیرغلامان نیز داده شد صرفا یک نماد تجلیل نیست، بلکه در درون خود پیام اخلاص، باور، اعتقاد، تأثیرگذاری و غمخواری مخاطبان ستایشگر اهلبیت را دارد. این تندیس، تندیس اخلاص و صفای ستایشگر، تندیس سوگواری همراه با معرفت است.
وی با بیان اینکه در سازمان صدا و سیما افتخار میزبانی فرهنگ ستایشگر با درسآموزی از همین مکتب ستایشگر را داشتهایم، گفت: ما در جنگ ۱۲ روزه شاهد فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بودیم و با توجه به این اتفاق مهم، گمان میرود باید از نو تاریخ ستایشگر را بنویسیم.
انتهای پیام


نظرات