• جمعه / ۳۰ آبان ۱۴۰۴ / ۲۲:۴۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404083019254
  • منبع : نمایندگی مازندران

«روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

«روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

ایسنا/مازندران نمایشگاه‌های «روستاآباد» و «رویداد بزرگ جوانی جمعیت و خانواده» به ایستگاه پایانی رسیدند و پس از پنج روز در نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر به کارشان پایان دادند.

نماینده ولی فقیه در مازندران جمعه ۳۰ آبان در آئین اختتامیه نمایشگاه‌های «روستاآباد» و «ایران جوان» در شهرستان قائم‌شهر، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویدادها، بر لزوم تحقق شعار سال و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری مردمی تأکید کرد.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی برگزاری نمایشگاه‌های «روستاآباد» و «ایران جوان» را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اداره‌کل ورزش و جوانان و سازمان جهاد کشاورزی به جهت همکاری و برگزاری این رویدادها تقدیر کرد.

آیت‌الله لائینی، همزمانی این دو رویداد را یک اقدام هوشمندانه دانست و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه‌ها گامی در جهت تبیین و محقق ساختن شعار سال، یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر «سرمایه‌گذاری مردمی برای تولید»، متذکر شد: این رویکرد باید از یک شعار یا برنامه کوتاه‌مدت فراتر رفته و به یک فرهنگ عمومی و سازمانی در جامعه تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران تصریح کرد: اهمیت دارد که این مسئله در ذهن آحاد مردم و مسئولین نهادینه شود و نهادهای ما باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توانند این امر را تحقق ببخشند.

آیت‌الله لائینی برای عملیاتی شدن این فرهنگ، پیشنهاد ایجاد یک ساختار جدید را مطرح کرد و گفت: سازمانی باید تشکیل شود، با عنوان «سازمان سرمایه‌گذاری مردمی» که وظیفه اصلی آن، هدایت و جهت‌دهی منابع خُرد مالی و معنوی مردم به سمت تولید و کارآفرینی باشد.

وی تأکید کرد: تشکیل چنین سازمانی می‌تواند راه را برای مشارکت حداکثری مردم در فرآیند تولید و رونق اقتصادی هموار سازد.

آیت‌الله لائینی به پیوند عمیق موضوع تولید و جوانی جمعیت پرداخت و افزود: این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند.

 «روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان کرد: اگر تولید به معنای واقعی کلمه محقق شود، اشتغال و شغل‌آفرینی افزایش می‌یابد و این خود به حل مشکلات اقتصادی جوانان کمک کرده و بستر مناسب‌تری را برای ازدواج و فرزندآوری فراهم می‌کند.

آیت‌الله لائینی یادآور شد: تولید قوی و مستمر، زیربنای تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت و پیشرفت کشور است.

حمایت مستمر از مشاغل خرد و خانگی

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مازندران نیز هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها را ایجاد ویترین برای حمایت از سرمایه‌گذاری مردمی در تولید عنوان کرد.

محمد آهنگران به تبیین مأموریت‌های این ستاد در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» پرداخت و از حمایت‌های مستمر از مشاغل خُرد روستایی خبر داد.

 «روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

وی هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه «روستاآباد» را ارائه خدمات و محصولات در راستای شعار سال، یعنی «سرمایه‌گذاری برای تولید»، دانست و با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مجموعه بنیاد برکت از سال ۱۳۹۷ در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند، اظهار کرد: با توجه به تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر بحث سرمایه‌گذاری برای تولید، نیاز بود یک محل عرضه‌ای شکل بگیرد تا این خدمات و نتایج به مردم ارائه شود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) مازندران، نمایشگاه «روستاآباد» را محلی برای عرضه محصولات مشاغل خُرد و روستایی سراسر استان معرفی کرد و با اشاره به حضور فعالان از غرب تا شرق مازندران، گفت: این ۲۰۰ غرفه‌ای که در اینجا شکل گرفته‌اند و از گلوگاه تا رامسر حضور دارند، گوشه‌ای از خدمات بنیاد برکت هستند که با همکاری خود مردم و در راستای سرمایه‌گذاری مردمی محقق شده است.

آهنگران در پاسخ به این پرسش که تسهیلات و وام‌ها «کجا رفتند و به کجا رسیدند؟»، تأکید کرد: این نمایشگاه در واقع پاسخ بخشی از این سؤالات است؛ این همه افراد در مشاغل مختلف، صنایع دستی، صنایع غذایی، گیاهان دارویی، کشاورزی، و گل و گیاه مشغول بکار شده‌اند.

وی با بیان اینکه نگاه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این است که مردم سرمایه‌گذاری کنند، نه لزوماً دولت و حاکمیت، به رویکرد بنیاد برکت در حوزه اشتغال‌زایی اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: ما تسهیلاتی که به مشاغل مختلف می‌دهیم، از ۲۰ تا ۳۰ درصد شروع می‌شود و تا ۶۰ الی ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری را، بسته به نوع مشاغل، ما کمک می‌کنیم. لزوماً قرار نیست صد درصد را بنیاد بدهد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) مازندران، تصریح کرد: در واقع، ما این سرمایه‌گذاری مشارکتی را یک اهرمی می‌دانیم برای سرمایه‌گذاری مردم. اکثریت شغل‌هایی که اینجا ایجاد شده‌اند مانند همین ۲۰۰ شغل، با سرمایه‌گذاری خودشان بوده و ما بخشی را حمایت کرده‌ایم؛ و این مشارکت منجر به تولید این محصولات شده است.

 «روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

آهنگران همچنین از پیوند این رویداد اقتصادی با یک پیوست فرهنگی اجتماعی خبر داد و گفت: در کنار رویداد اقتصادی برنامه‌ریزی‌شده، رویداد «ایران جوان» را هم از باب مأموریتی که حضرت آقا در حوزه جوانی جمعیت ابلاغ کرده‌اند، در نظر گرفتیم.

وی به حمایت از گروه‌های مردمی در این زمینه اشاره کرد و افزود: حمایت‌هایی از گروه‌های مردمی مختلف داشتیم که شامل تجلیل از مادران زیر ۴۰ سال با بیش از سه فرزند تحت عنوان «مادران خوش‌فرزند» و برگزاری جلسه با فعالین این حوزه بوده است.

آهنگران از تجلیل ۱۰ گروه مردمی فعال در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی تحت عنوان «نشان برکت» در مراسم اختتامیه خبر داد.

ایجاد ۷ «روستا بازار» برای حمایت از کشاورزان خُرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، هم ضمن تأکید بر چالش‌های پیش روی کشاورزی خُرد در استان، از برنامه‌های جامع این سازمان برای ساماندهی بازار و حمایت از تولیدکنندگان کوچک خبر داد.

دکتر اسدالله تیموری با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد فعالیت‌های کشاورزی در مازندران در قالب کشاورزی خُرد و وابسته به روستاها انجام می‌شود، مهم‌ترین چالش این قشر را عدم دسترسی مناسب به بازار دانست و تصریح کرد: کشاورزان خُردپا، علاوه بر تأمین معیشت خانواده، مقدار مازاد تولیدات‌شان بسیار اندک است و شاید فاقد ظرفیت لازم برای عرضه مستقیم به بازارهای بزرگ باشند. این مسئله سبب می‌شود که فروش محصولات این کشاورزان با مشکل مواجه شود و حق واقعی آن‌ها به دستشان نرسد.

«روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نظیر «روستاآباد» و همچنین ایجاد «روستا بازارها» را فرصت‌های ارزشمندی برای رفع این مشکل عنوان و تاکید کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما، ترغیب و ترویج کشاورزان، به‌ویژه جوانان کشاورز، به استفاده از بازارهای الکترونیک و فناوری‌های نوین برای ساماندهی بهتر فروش و ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده است.

تیموری تاکید کرد: در یک اقدام عملیاتی، سازمان جهادکشاورزی مازندران برنامه‌ریزی کرده است تا پایان سالجاری، هفت «روستا بازار» را در هفت شهر بزرگ استان، به مرحله اجرا برساند.

وی در این باره توضیح داد: این روستا بازارها عمدتاً در مناطقی از روستاها و شهرهایی که دارای جمعیت متراکم کشاورزان خُردپا هستند، شکل خواهند گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، اعلام کرد: ایجاد این بازارها، فرصت بسیار خوبی برای عرضه و قابل دسترس کردن محصولات مازاد این کشاورزی‌های خُرد فراهم خواهد کرد و به تثبیت درآمد روستاییان کمک می‌کند.

«روستاآباد»، حامی سرمایه‌گذاری مردمی شد

تیموری، از نقش حمایتی بنیاد برکت در پیشبرد این اهداف قدردانی کرد و گفت: بنیاد برکت در زمینه ترویج مشاغل خُرد در روستاها، به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند گیاهان دارویی و کشاورزی‌هایی که با سرمایه‌های کم قابل اجرا هستند و همچنین تشویق به ایجاد بازارهای محلی و روستایی، گام‌های بسیار خوبی برداشته و فرصت‌های مناسبی را برای تولیدکنندگان مازندرانی ایجاد کرده است.

قابل ذکر است در پایان این مراسم، رویداد نشان برکت شامل نخستین آیین نکوداشت گروه‌های جهادی و مردمی همکار بنیاد برکت در استان مازندران برگزار و فعالین این حوزه تجلیل شدند.

 نمایشگاه‌های «روستا آباد» و «رویداد بزرگ جوانی جمعیت و خانواده» توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مازندران، ۲۶ لغایت ۳۰ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مازندران واقع در قائم‌شهر برپا بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha