محمد فرخزاده امروز شنبه، اول آذر در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز درباره سامانه پرداخت الکترونیک پارکینگ (سیپی) که از سوی دولت ابلاغ شده است، گفت: این طرح کمک میکند افراد در هر جایی پارک نکنند. در شیراز پارکینگ کم نداریم و بسیاری از پارکینگها از طبقه دوم به بعد خالی هستند.
وی به ساخت چهار پارکینگ در شیراز اشاره کرد که در حال اجرای عملیات هستند و افزود: ظرفیت پارکینگ احمدی بیش از ۳۵۰۰ نفر است. سایر پارکینگها شامل غدیر، فرهمندفر و کاراندیش میشوند.
فرخزاده با بیان اینکه در سطح شهر ۴۹۵ دوربین نظارت تصویری و ۱۷۱ دوربین پلاکخوان فعال است و روزانه تعداد آنها در حال افزایش است، گفت: ۶۱ دوربین پلاکخوان محدوده زوج و فرد و کنترل تردد مکانی، حمل بار و معاینه فنی را بر عهده دارند. بهرهبرداری پروژه ناظر تقاطع نیز در هفته حمل و نقل انجام خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اجرای پروژههای تسهیلگری در شهر مانند دورگرد میثم در کمربندی را اعلام کرد که طی سه ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی همچنین از تمرکز ویژه بر فاز یک خط ۲ مترو شیراز خبر داد و گفت: با اضافه شدن یک رام قطار به این خط، تسهیل تردد صورت خواهد گرفت. همچنین در دی ماه سال جاری شاهد بهرهبرداری ایستگاه استقلال خط ۲ خواهیم بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: پروژه آزادراه محور شمال شرق با همکاری شهرداری، دولت و بخش خصوصی در آینده نزدیک اجرایی میشود و در حال طی مراحل اداری است.
فرخزاده در حوزه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نیز اعلام کرد که خرید اتوبوس از محل اوراق مشارکت در دستور کار قرار دارد.
نظارت بر تاکسیهای اینترنتی و انسانمحوری در شهر
وی درباره تاکسیهای اینترنتی (اسنپ) بیان کرد: مجلس نظارت بر تاکسیهای اینترنتی را به شهرداریها محول کرده است، اما برخی در تهران تلاش میکنند دولت آن را ابلاغ نکند.
فرخزاده با بیان اینکه شهرداری موافق اصل انسانمحوری در شهر است و باید به سمت تردد ایمن مردم حرکت کند، افزود: پارکینگ متعلق به مردم است و شهرداری تاکنون در برابر درخواستهای واگذاری مقاومت کرده است.
احیای دوچرخههای اشتراکی و سامانه پرداخت الکترونیک پارکینگ
معاون شهردار شیراز درباره دوچرخههای اشتراکی (بیدود) اعلام کرد: در تلاش برای رفع مشکلات حقوقی و احیای این سیستم هستیم، اما نه به صورت فانتزی بلکه به عنوان یک مود واقعی حمل و نقلی که به تسهیل ترافیک شهر کمک کند.
شناسایی نقاط حادثهخیز و اصلاحات هندسی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص ایمنی شهری گفت: نقاط حادثهخیز شناسایی شده و اصلاحات هندسی در مراکز پرتصادف در حال بررسی است و فعالیت در ۱۱ منطقه شهرداری در حال انجام است.
فرخزاده با بیان اینکه شهرداری دارای ابنیه زیادی است که نگهداری آنها هزینهبر است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا منابع پایدار ایجاد کنیم و تمرکز بر سرمایهگذاری به عنوان مهمترین منبع پایداری در دستور کار قرار گرفته است. بستههای متنوعی تعریف شده و در حال اخذ مجوزها هستیم.
وی به ساماندهی شرکتهای حمل و نقل بار و مسافر اشاره کرد و گفت: لوایحی در این زمینه تدوین شده و در کمیسیونهای مختلف شورای شهر در حال بررسی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از برنامههای شهرداری برای خرید اتوبوس با استفاده از اوراق مشارکت خبر داد.
راهاندازی مرکزی برای شتابدهندهها
فرخزاده در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامههای شهرداری برای توسعه نوآوری و همکاری با بخشهای دانشگاهی گفت: در حال آمادهسازی مرکزی هستیم که در خدمت شتابدهندهها و مجموعه سازمانهای مردمنهاد قرار گیرد؛ این مرکز جزو اولینها در کشور خواهد بود.
وی افزود: در سه تا چهار ماه گذشته ارتباط با دانشگاهها تقویت شده و تفاهمنامههایی با بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه صنعتی شیراز و نظام مهندسی فارس منعقد شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز درباره بهرهگیری از هوش مصنوعی در دوربینهای ثبت تخلف اظهار کرد: بازخوردهای این طرح ما را بر آن داشته تا موضوع تحول دیجیتال را جدیتر دنبال کنیم.
فرخزاده همچنین بیان کرد: برای کاهش تصادفات شهری، کارگروهی تشکیل شده و یک مشاور برای تحلیل علل تصادفات و ارائه راهکارها انتخاب شده است. بخشی از این اقدامات به رفتار عمومی شهروندان بازمیگردد.
ویژهبرنامههای هفته حمل و نقل
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به ویژهبرنامههای هفته حمل و نقل که از ۸ آذر آغاز میشود، اشاره کرد و افزود: این برنامه شامل بهرهبرداری از ایستگاههای مترو، کوهپیمایی، تقدیر از دستاندرکاران حوزه ترافیک، تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل، یادبود قربانیان تصادفات و جشنوارههای مختلف خواهد بود.
انتهای پیام

نظرات