• دوشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۴ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404090301500
  • خبرنگار : 50996

استاد حوزه علمیه: تفاوت زمانه، مانع الگوبرداری از حضرت زهرا(س) نیست

استاد حوزه علمیه: تفاوت زمانه، مانع الگوبرداری از حضرت زهرا(س) نیست

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تفاوت زمانه، مانع الگوبرداری از حضرت زهرا(س) نیست، گفت: اصول اخلاقی و انسانی حضرت زهرا(س) فراتر از زمان و مکان است.

امیرعلی حسنلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بررسی ابعاد شخصیتی و زندگی حضرت زهرا(س) موضوعی گسترده و عمیق است که نه در یک پاسخ کوتاه می‌گنجد و نه با نگاه صرفاً تاریخی قابل درک است. حقیقت وجودی آن بانوی بزرگ را تنها خداوند و اولیای الهی می‌شناسند و فهم ما از ایشان باید با تأمل و تدبر همراه باشد.

وی با رد نگاه تقلیدی به سیره اهل‌بیت(ع) بیان کرد: درس‌آموزی از زندگی حضرت زهرا(س) یعنی فهم اصول، ارزش‌های معنوی و الگوهای رفتاری ایشان؛ نه تلاش برای بازسازی شرایط عصر مدینه یا تکرار جزئیات تاریخی. سیره اهل‌بیت(ع) برای جامعه امروز  پاسخگوست به شرط آنکه روح رفتارها فهم شود نه ظاهر آن‌ها.

عفاف و حیا در نگاه حضرت زهرا(س)

حسنلو با اشاره به جایگاه عفاف و حیا در شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: آن حضرت در دوره‌ای می‌زیستند که زن جایگاه اجتماعی مشخصی نداشت، اما رفتار و منش ایشان مفهوم واقعی عفاف را به جامعه معرفی کرد. وصیت حضرت درباره نحوه تشییع پیکرشان نیز، نمادی از نگاه عمیق ایشان به حفظ حرمت زن است.

الگوی همسرداری و خانواده‌سازی

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زندگی مشترک حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) بر پایه همکاری در طاعت و اخلاق استوار بود، افزود: ساده‌زیستی، دوری از زیاده‌خواهی و حفظ حرمت متقابل در این خانواده، الگویی عینی برای مدیریت زندگی امروز است. جمله معروف امام علی(ع) پس از ازدواج «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ الله» نیز نشان‌دهنده جایگاه اخلاقی و معرفتی حضرت زهرا(س) در اداره یک خانواده الهی است.

شیوه تربیت فرزندان؛ محبت همراه با رشد شخصیت

وی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) از روش‌های دقیق و ظریف تربیتی استفاده می‌کردند، تصریح کرد: محبت، همراهی و بازی با فرزندان بخشی از این شیوه بود. تشویق به اخلاق نیکو، پرهیز از ظلم و ایجاد نشاط در خانه در رفتارهای روزمره حضرت دیده می‌شود که این روش‌ها امروز نیز در روان‌شناسی تربیتی توصیه می‌شود.

نقش اجتماعی و پاسخگویی به مردم

این استاد حوزه علمیه یکی از وجوه برجسته شخصیت حضرت زهرا(س) را حضور اجتماعی آگاهانه ایشان دانست و گفت: حضرت زهرا(س) علاوه بر انجام مسئولیت‌های خانوادگی، در فهم سیاسی جامعه، رفع شبهات، حمایت از نیازمندان و آموزش مردم نقشی فعال داشتند. به طور مثال ماجرای پاسخگویی حضرت زهرا(س) به سؤالات پی‌درپی یک زن در مدینه را می‌توان نمونه‌ای از ترکیب علم، صبر و کرامت اخلاقی در رفتار اجتماعی ایشان عنوان کرد.

ضرورت بازخوانی سیره حضرت زهرا برای زنان امروز

حسنلو با بیان اینکه تفاوت زمانه، مانع الگوبرداری از حضرت زهرا(س) نیست، خاطرنشان کرد: اصول اخلاقی و انسانی حضرت زهرا(س) فراتر از زمان و مکان است. آنچه باید به آن بازگشت، روح سیره ایشان در مدیریت خانواده، مواجهه با مشکلات و حفظ کرامت انسانی است.

وی زندگی حضرت زهرا(س) را مجموعه‌ای از الگوهای اخلاقی، تربیتی و اجتماعی دانست و گفت: اگر این اصول در خانواده‌ها اجرا شود، نسلی سالم، باشخصیت و دارای ثبات روانی تربیت خواهد شد؛ همان‌گونه که در خانه اهل‌بیت(ع) شکل گرفت.

این استاد حوزه علمیه گفت: رفتارهای فردی، خانوادگی و اجتماعی حضرت زهرا(س) همچنان چراغ راه زندگی و معیار عمل برای بشریت است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha