• دوشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۴ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1404090301727
  • خبرنگار : 30057

جهش بازار فروش نانو به حدود تریلیون ریال فروش در ۱۴۰۳

جهش بازار فروش نانو به حدود تریلیون ریال فروش در ۱۴۰۳

مجموع بازار فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۹۷۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته و همچنین حدود ۱۸۳ میلیون دلار از محصولات نانوی ساخت ایران به ۶۳ کشور صادر شده است.

به گزارش ایسنا، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو از سال ۱۳۹۵ برنامه‌ای منظم و مستمر با عنوان «پیمایش بازار محصولات نانو ساخت ایران» را آغاز کرده است. در همان سال، مطالعاتی برای طراحی و تدوین روشی نظام‌مند جهت گردآوری و تحلیل داده‌های مالی شرکت‌های نانویی انجام شد که با الهام از تجارب ملی و بین‌المللی، چارچوبی علمی و منسجم برای سنجش شاخص‌های اقتصادی فناوری نانو در کشور فراهم آورد.

از آن زمان تاکنون نه دوره از این پیمایش در کشور اجرا شده است. هدف این برنامه، تحلیل وضعیت اقتصادی شرکت‌های فعال در حوزه نانو، ارزیابی شاخص‌های اقتصادی سند توسعه فناوری نانو و بررسی روند صادرات محصولات نانویی بوده است.

داده‌های عملکرد صنعت نانو در کشور نشان می‌دهد که بازار این فناوری در سال ۱۴۰۳ با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. ارزش فروش محصولات نانویی تولید داخل در این سال به حدود ۹۷۳ هزار میلیارد ریال رسیده؛ رقمی که بخشی از آن، معادل بیش از ۱۰ درصد، از محل صادرات تأمین شده است. این آمار حاکی از آن است که محصولات نانویی ایران نه‌تنها جای خود را در بازار داخلی پیدا کرده‌اند، بلکه در حوزه‌های راهبردی همچون دارو، انرژی و کشاورزی توانسته‌اند سهمی موثر از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به‌دست آورند.

بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۷۳۵ محصول نانو توسط ۴۰۱ شرکت فعال تجاری شده و موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از واحد ارزیابی و نظارت ستاد فناوری نانو شده‌اند.

مجموع بازار فروش این محصولات در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۹۷۳ هزار میلیارد ریال (۹۷.۳ همت) بوده که نسبت به سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است. از این بازار، بیش از ۱۰ درصد معادل ۱۸۳ میلیون دلار را صادرات محصولات نانویی تشکیل می‌دهد. ارزش ارزی بازار فروش محصولات نانوی ساخت ایران بر اساس متوسط روزانه نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

طی دوره چهار سال گذشته، بازار محصولات نانوی داخلی از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۹۷۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته که نشان‌دهنده متوسط رشد سالانه ۷۲ درصدی است، رقمی که حدود ۳۱ درصد بالاتر از نرخ تورم سالانه کشور در این مدت بوده است.

در این میان سه حوزه صنعتی حمل و نقل، عمران و ساختمان و نانومواد بیشترین سهم را از بازار محصولات نانو داشتند، به‌گونه‌ای که بیش از یک‌چهارم کل بازار محصولات نانوی کشور مربوط به حوزه خودرو و حمل و نقل است. سه فناوری نانوکامپوزیت، نانوپوشش و نانوکاتالیست بیشترین سهم را در تولید محصولات نانوی کشور دارند.

در حوزه نفت و پتروشیمی، بیش از ۹۰ درصد بازار را نانوکاتالیست‌ها تشکیل می‌دهند. فروش این کاتالیست‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته و بیش از ۱۲ درصد کل بازار نانوی سال ۱۴۰۳ را شامل می‌شود. حدود ۱۵۰ شرکت با حجم فروش نانوی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در کشور فعال هستند که ۹۳ درصد از کل بازار نانو را در اختیار دارند.

همچنین، حدود ۸۰ درصد از کل فروش نانوی سال ۱۴۰۳ مربوط به تنها ۱۵ محصول بوده که هر یک بیش از یک همت (۱۰۰۰ میلیارد تومان) فروش داشته‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۳، حدود ۱۸۳ میلیون دلار از محصولات نانوی ساخت ایران به ۶۳ کشور صادر شده است. کشورهایی مانند عراق، ترکیه، هند، ونزوئلا، پاکستان و روسیه بیشترین سهم را در صادرات محصولات نانویی ایران داشتند، به‌گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد کل صادرات به این کشورها اختصاص یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha