• دوشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۴ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1404090301747
  • خبرنگار : 71560

یک عضو کمیسیون بهداشت: در شاخص بالای آلایندگی مدارس و ادارات باید تعطیل شوند

یک عضو کمیسیون بهداشت: در شاخص بالای آلایندگی مدارس و ادارات باید تعطیل شوند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعیت این است که تعطیلی راهکار ریشه ای برای بحران آلودگی هوا به شمار نمی رود اما اگر درجه آلودگی در حدی باشد که آسیب جدی به سلامت جامعه بزند، باید تمام ادارات و مدارس تعطیل شود تا تردد شکل نگیرد.

منصور علیمردانی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که از نگاه شما سلامت دانش آموزان در شرایط آلودگی هوا در اولویت است یا بحث آموزش، بیان کرد: هوای تهران، هوای مدرسه ها نیست؛ هوای همه مردم است. تعطیلی مدارس و برخی موارد دیگر معمولاً برای کاهش ترددهاست اما متأسفانه می‌بینیم در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. حتی امروز هم که ادارات رسمی تعطیل‌اند، میزان تردد در تهران کم نیست. اما در روزهایی که تعطیلی وجود ندارد، پدر و مادرها برای رفتن به محل کار، فرزندشان را به مدرسه می‌برند یا سرویس‌ها دنبالش می‌روند.

ما پلتفرم های آموزش مجازی قوی در کشور نداریم


وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف از تعطیلی مدارس این است که از میزان آلودگی به‌واسطه کاهش تردد خودروها کم شود، اظهار کرد:  وگرنه این هوا در همه منازل وجود دارد؛ هیچ خانه‌ای هوای اختصاصی ندارد. بالاخره درها و پنجره‌ها باز و بسته می‌شود و هوا جریان دارد. اینکه بگوییم سلامت مهم‌تر است یا آموزش، موضوعی نیست که بتوان آن را دوگانه کرد. باید هر دو را با هم دید. اما ما در ایام کرونا تجربه آموزش مجازی را داشتیم که تجربه موفقی نبود. باید قبول کنیم پلتفرم‌های آموزشی درستی نداریم که بگوییم اگر تعطیل کنیم، آموزش به‌درستی ادامه پیدا می‌کند. بنابراین تعطیلی مدارس چندان تأثیری که از آن انتظار داریم نخواهد داشت.

یک عضو کمیسیون بهداشت: در شاخص بالای آلایندگی مدارس و ادارات باید تعطیل شوند

اگر شاخص  آلودگی در حدی است که به سلامت جامعه آسیب می زند باید ادارات و مدارس تعطیل شود

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما به اندازه کافی تعطیلات داریم، تصریح کرد: این تعطیلات برنامه‌ریزی دانش‌آموزان، خانواده‌ها، مردم و حتی بازار را به هم می‌ریزد. البته من دقیقا نمی‌دانم میزان آلودگی در چه حدی است؛ اما اگر درجه آلودگی در حدی باشد که آسیب جدی به سلامت جامعه بزند، باید تمام ادارات هم تعطیل شود تا تردد شکل نگیرد.

باید فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی را تقویت کنیم


وی با اشاره به راهکارهای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، تاکید کرد: اما تعطیلی راهکار ریشه ای نیست. بهتر است وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم و در دسترس همه قرار دهیم. فرهنگ استفاده نکردن از خودرو و موتورسیکلت شخصی را باید تقویت کنیم. به‌خصوص که میزان آلایندگی و سوخت ناقص در موتور سیکلت‌های بنزینی که تعدادشان در تهران بسیار زیاد است، یکی از علل اصلی آلودگی هوا است.

با وضعیت مصرف سوخت خودروها صحبت از کاهش آلودگی هوا شوخی است


علیمردانی با اشاره به اینکه جایگزینی موتورهای برقی به‌جای موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای برقی به‌جای خودروهای عمومی دیزلی باید در اولویت باشد، گفت: همچنین باید کارخانه‌های اطراف تهران را تا حد امکان بهینه‌سازی کنیم تا با محیط‌زیست سازگار شوند. تا زمانی که خودروهای ما به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر (بسته به میزان ترافیک) سوخت مصرف می‌کنند، صحبت از کاهش آلودگی بیشتر شبیه شوخی است.
 

یک عضو کمیسیون بهداشت: در شاخص بالای آلایندگی مدارس و ادارات باید تعطیل شوند

باید بتوانیم بر بستر آموزش مجازی در چنین شرایطی تکیه کنیم

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ضرورت تقویت آموزش مجازی، خاطر نشان کرد: باید بستر آموزش مجازی تقویت شود تا در چنین شرایطی بتوانیم از آن استفاده کنیم. پلتفرم آموزش مجازی باید شکل بگیرد. بسیاری از روستاهای ما جمعیت زیر ۲۰ خانوار دارند و ساخت و نگهداری مدرسه در آن مناطق به‌صرفه نیست. می‌توانیم به هر دانش‌آموز لپ‌تاپ بدهیم و بهترین معلمان کشور برای آن‌ها آموزش ارائه کنند.

با تقویت آموزش مجازی هزینه ساخت مدارس کاهش می یابد


وی در ادامه با اشاره به لزوم بازبینی محتوای آموزشی و همین‌طور پلتفرم‌های مجازی، افزود: دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی سن کمی دارند و نمی‌توانند در برخی از مناطق کشور برای تحصیل از خانواده جدا شوند. اما با آموزش مجازی می‌توانند در کنار خانواده تحصیل کنند و ما هم هزینه ساخت مدرسه‌ای که کیفیت آموزش آن پایین است را کاهش می‌دهیم. الان در برخی روستاها یک نفر مجبور است به‌طور همزمان به ۶ پایه درس بدهد؛ کیفیت چنین آموزشی طبیعی است که پایین باشد.

پلتفرم های آموزش مجازی یک ظرفیت در شرایط آلودگی هوا و بحران ها به شمار می روند


علیمردانی با اشاره به  ویژگی‌های یک پلتفرم خوب آموزش مجازی، خاطر نشان کرد: این آموزش مجازی باید شبیه مدرسه واقعی باشد. حضور و غیاب هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با اثر انگشت انجام شود تا معلوم شود دانش‌آموز پای کلاس درس است و والدین به‌جای او حضور ندارند. زنگ صبحگاه داشته باشد، آموزش عمومی و اخبار و تحلیل روز ارائه شود، زنگ تفریح‌ها مشخص باشد و همه چیز مثل یک مدرسه واقعی طراحی شود.

وی در پایان بیان کرد: چنین پلتفرمی علاوه بر کمک در شرایط اضطراری مثل آلودگی هوا یا بحران‌ها، در مناطقی که جمعیت کم دارند نیز می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای کلاس فیزیکی باشد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha