شهرام یزدانی پنجشنبه ششم آذر در نخستین همایش ملی رویکرد نوین آموزش پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد ایران را پرچمدار آموزش پزشکی در آسیا دانست و اظهار کرد: این رویداد فرصت ارزشمندی برای همافزایی علمی، انتقال تجارب و بهرهمندی اساتید از دستاوردهای نوآورانه است.
وی با اشاره به اینکه گردهمایی امروز یک رویداد ویژه و متمایز در دانشگاه علوم پزشکی بابل است، افزود: این اجتماع ارزشمند به واسطه حضور جمع کثیری از خبرگان آموزش پزشکی کشور و اساتید برجسته علوم پایه، فرصتی مغتنم برای گفتوگو، تبادل تجربه و بررسی افقهای پیشروی نظام آموزشی کشور است.
مشاور آموزشی رئیسجمهور یادآور شد: آموزش فیزیک و دیگر علوم پایه به دلیل نقش کلیدی و کارکردی خود در توسعه دانشگاهها، از مباحث مهم و تأثیرگذار در پیشبرد نظام آموزش عالی است.
یزدانی خاطرنشان کرد: همایشهایی مانند برنامه امروز دانشگاه علوم پزشکی بابل، فرصتی ارزشمند برای انتقال تجربیات، ایجاد همفکری و ارائه یافتههایی است که میتواند توسعه آموزش پزشکی را در سراسر کشور شتاب دهد.

باید مسئله محوری جایگزین حافظه محوری شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه این نشست افزود: برگزاری همایش ملی با رویکرد نوین آموزش پزشکی در شرایط سخت فعلی نشان از دغدغه اساتید ما به آموزش پزشکی و فردای سلامت کشور است.
حسین قربانی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بابل بعنوان نخستین دانشگاه پزشکی شمال کشور میراثدار حکمت و طب سنتی گذشته است، تصریح کرد: این دانشگاه موفق شد برای نخستین بار طب نوین را وارد خطه شمال کرده و در پیوند بین طب قدیم و طب نوین که به سرعت در حال پیشرفت است موفق باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در این دانشگاه چهار نسل از اساتید تربیت شدند، خاطرنشان کرد: اینکه اساتید نسل یک و دو فقط دغدغه آموزش داشته باشند اتفاق خوبی نیست و باید مورد توجه نسل فعلی باشد.
قربانی یادآور شد: با نسلی در جهان مواجه هستیم که بیشتر به حال فکر میکنند تا آیندهنگر باشند و این غفلت بزرگی است که برای فردا دغدغه نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: علم پزشکی ضعف هایی دارد که باید به آن پرداخته شود و با تکنولوژی نوین این ضعفها را پوشش داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه هنوز در انتقال تفکر انتقادی به دانشجو مشکل داریم، افزود: باید تمرکز به فلسفه فکر و مدیریت سلامت در حوزه آموزشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و آن را تدوین کرد.
قربانی بیان کرد: تفکر انتقادی بدست نمیآید مگر اینکه نیاز به مرارت علمی دارد تا دانشجو با تفکر و تدبیر به حل مسائل بپردازد.
وی ادامه داد: حافظه محوری دیگر جایگاهی ندارد و باید اساتید و دانشجویان به سمت موضوعات مسئله محور حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه ضروریست سلامتمحوری جایگزین درمانمحوری شود، تصریح کرد: هنوز این ضعف در کشور وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت:در دورانی هستیم که برخی پزشکان از حکمت و اخلاق پزشکی فاصله گرفتند باید پزشک اخلاق محور تربیت کنیم.

بهرهگیری از فنآوریهای آموزشی مدرن در دانشگاهها
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز اظهار کرد: تحول در آموزش علوم پزشکی با بهرهگیری از فناوریهای نوین در دانشگاه علوم پزشکی بابل است.
احسان موعودی در این نشست تصریح کرد: این همایش با هدف بررسی تحولات نوین در آموزش علوم پزشکی و بهرهگیری از فناوریهای آموزشی مدرن برگزار شده و استفاده از ابزارهای نوین میتواند نقش مؤثری در ارتقای نظام سلامت کشور ایفا کند.
وی یادآور شد: محورهای علمی این همایش شامل روشهای نوین آموزش پزشکی، کاربرد تکنولوژیهای آموزشی جدید، توسعه مهارتهای بالینی و آینده آموزش علوم پزشکی است که با هدف تبادل تجربه، هماندیشی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی شدهاند.
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بابل بهعنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی شمال کشور که در سال ۱۳۶۲ تأسیس شده است، هماکنون یکی از مراکز آموزشی معتبر کشور بهشمار میرود.
وی برگزاری این همایش را فرصتی برای تقویت همکاریهای علمی میان دانشگاههای علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت: این همایش گامی مؤثر در مسیر ارتقای کیفیت آموزش و توسعه نظام سلامت کشور است.

ارسال ۵۱۰ مقاله به دبیرخانه همایش
دبیر علمی همایش نیز اظهار کرد: در فراخوان این همایش، تعداد ۵۱۰ مقاله علمی به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوریهای تخصصی و علمی، ۳۲۷ مقاله موفق به کسب پذیرش شدند.
مریم قائمی افزود: برنامههای این رویداد علمی شامل ۱۱ سخنرانی کوتاه، ارائه ۵۵ تجربه نوین و همچنین پذیرش هشت تجربه برگزیده است که در طول ۲ روز برگزاری همایش ارائه خواهد شد.
وی گفت: این همایش با هدف تبادل دانش، معرفی دستاوردهای نوین علمی و پژوهشی و تقویت همکاریهای علمی میان پژوهشگران و متخصصان، طی ۲ روز و در قالب نشستهای تخصصی، کارگاههای آموزشی و ارائه نتایج پژوهشی ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام


نظرات