به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین جشنواره بینالمللی کارتون «پول و سرمایه» امروز (سهشنبه، ۱۱ آذر) با حضور حمیدرضا مسیبی، جواد علیزاده، بهمن عبدی و اسماعیل کاظمی نظیر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حمیدرضا مسیبی ـ دبیر اجرایی مسابقه کارتون و کاریکاتور «پول و سرمایه» ـ گفت: درست است که از ۲۰ آبان فراخوان را اعلام کردیم، اما از یک سال قبل روی این موضوع در حال کار هستیم. به لحاظ اجرا شرایط بسیار خوبی داشتیم و کار از سوی برگزارکننده با حمایت همهجانبه، بهویژه در حوزه فرهنگی، پیش رفت.
او ادامه داد: تیم داوری متشکل از جواد علیزاده، بهمن عبدی، فیروزه مظفری، هیکابی دمیرچی از ترکیه، پائولو دالپونته از ایتالیا و حورا خاکدامن (بهعنوان ناظر داوری) است. داوران یک جشنواره به اعتبار آن کمک میکنند و ما خوشحالیم که در خدمت اساتید بزرگ این حوزه هستیم.
مسیبی با اشاره به اینکه جوایز این رویداد «متعادل» در نظر گرفته شده است، توضیح داد: برای کارتونیستها نوع ارتباط با جشنواره بسیار مهم است. سوای آثاری که تاکنون رسیده، مکاتبات متعدد با ما نشان میدهد که هنرمندان به فراخوان توجه داشتهاند. آخرین مهلت ارسال آثار ۳۰ آذر، داوری سوم دی و زمان احتمالی اهدای جوایز نیز بهمنماه خواهد بود.
او در پاسخ به پرسشی درباره موضوع مسابقه گفت: موضوع اصلی را پول و سرمایه گذاشتیم، اما در واقع بر تعادل ثروت و تقسیم عادلانه آن تأکید داریم. بدیهی است که کارتون و کاریکاتور ابزاری بسیار مؤثر در این زمینه هستند و هیچ هنری به اندازه کاریکاتور تأثیرگذاری ندارد. تأیید میکنم که رویکرد ما نقد سازنده سرمایهداری و نمایش واقعبینانه فقر یا ثروت است و منتظر دریافت آثاری در همین راستا هستیم.
مسیبی همچنین تأکید کرد: هر اثری که با هوش مصنوعی خلق شده باشد، از دور رقابت حذف خواهد شد. کارتون زبانی بینالمللی دارد و نتیجه کار این جشنواره آثاری خواهد بود که بر اساس شیوه صحیح و استاندارد داوری انتخاب میشوند.
جواد علیزاده نیز در سخنانی گفت: ما همیشه سوژه سرمایه و پول را با نگاهی انتقادی پیش میبریم و به اختلافات طبقاتی اشاره میکنیم، اما خوشبختانه این جشنواره میخواهد این نگاه را اصلاح کند. هر جا پای هنر در میان باشد، نگاههای منفی کنار میروند؛ همانطور که فیلم «برخورد نزدیک» اسپیلبرگ توانست نگاه منفی نسبت به موجودات فضایی را به نگاهی مثبت تبدیل کند.
او ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب، ای کاش فضایی ایجاد شود که رانت و انحصار در سرمایه از بین برود، فساد ریشهکن شود و نتیجه آن به تقویت تولید ملی بینجامد. هنوز آثار رسیده را ندیدهام، اما تلاش میکنیم جنبههای هنری و محتوایی آثار را در نظر بگیریم تا نتیجه نهایی در راستای اهداف مثبت جشنواره باشد.
بهمن عبدی هم در سخنانی گفت: از آنجا که داوران بینالمللی در این رویداد حضور دارند، لازم است نگاههایمان به هم نزدیک شود. ما جنبههای انتقادی را مدنظر قرار خواهیم داد؛ چرا که در کاریکاتور جایی برای مدح وجود ندارد و هدف، رساندن نقاط ضعف به یک ایده هنری است. مسائل تکنیکی نیز اهمیت زیادی دارد و در کنار مواردی که اشاره کردم، همه اینها را در روند داوری لحاظ خواهیم کرد. در نهایت نیز درباره شیوهای که قرار است امتیاز نهایی بر اساس آن داده شود، به یک توافق مشترک خواهیم رسید.
در ادامه اسماعیل کاظمی نظیر، مدیر جشنواره بینالمللی کارتون «پول و سرمایه»، با تأکید بر نقش هنر در تبیین مفاهیم اقتصادی گفت: این جشنواره تلاش دارد پیوندی میان اقتصاد و تصویر ایجاد کند. مفاهیم پول و سرمایه صرفاً مالی نیستند؛ بلکه مسائل مالی و اقتصادی در تمامی ابعاد زندگی فرهنگی و اجتماعی ما اثرگذارند و کاریکاتور میتواند دریچهای تازه و قابل فهم برای بیان این مفاهیم باشد.
او بیان کرد: به باور من، کاریکاتور مؤثرترین ابزار برای به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده اقتصادی از دیدگاهی هنرمندانه است. این هنر نهتنها روایتگر اعداد و ارقام، بلکه بازتابی از تفکر و روابط انسانی در جهان مالی است.
کاظمی با اشاره به استقبال بینالمللی از فراخوان جشنواره گفت: از آبانماه که فراخوان نخست منتشر شد، هنرمندانی از کشورهای مختلف علاقهمندی خود را اعلام کردند و این نشان میدهد جشنواره از مرزهای داخلی ایران فراتر رفته و به زبانی مشترک میان ملتها تبدیل شده است.
او در پایان، با تأکید بر اینکه «هدف ما پیوند میان هنر و سرمایه است»، ابراز امیدواری کرد که این رویداد آغازگر گسترش تعاملات هنری، افزایش سواد مالی در جامعه و تقویت ارتباط میان هنر و اقتصاد باشد.
انتهای پیام



نظرات