محمد سلطانیفر ـ استاد علوم ارتباطات ـ در گفتوگویی با ایسنا با بیان پیشنهادها و نقدهایی در حوزه عملکرد خبرگزاری دانشجویان ایران طی نزدیک به سه دهه فعالیت، از مدیران و خبرنگاران این خبرگزاری خواست تا تابلو و مرجعیت «ایسنا» را با تمرکز بر تولید محتوای متفاوت و حفظ استقلال حرفهای حفظ کنند.
او در ابتدا با تبریک این سالگرد و ابراز امیدواری برای تداوم فعالیتهای ایسنا، به تاریخچه تأسیس این خبرگزاری اشاره کرد و گفت: ایسنا با نگاهی متفاوت و تا حدودی انتقادی کار خود را آغاز کرد و سعی کرد مستقل عمل کند اما متأسفانه جریانات سیاسی بار را روی ایسنا تحمیل کردند.
معاون مطبوعاتی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وابستگی مالی به دولتهای مختلف را عامل اصلی تغییر رویکرد ایسنا در مقاطع مختلف دانست و افزود: به دلیل اینکه هزینه این خبرگزاری توسط هر دولتی پرداخت میشد، ایسنا مجبور شد خود را با دیدگاههای دولتهای مختلف همسو کند و آن نگاه استقلالگونه خود را به اجبار تغییر دهد. این اتفاق ایسنا را در فراز و نشیبهای زیادی قرار داد و باعث شد به رسانهای نیمهدولتی تبدیل شود که از مهمترین عوارض آن بود.
این استاد ارتباطات با اشاره به نقش بدنه دانشجویی و نقاد اولیه ایسنا، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بدنه ایسنا به دلیل همان نگاه دانشجویی اولیه، توانسته تا حدودی با سیاست خیزرانی، خود را حفظ کند و پس از عبور از طوفانهای مختلف، دوباره به موقعیت خود بازگردد.
پیشنهاد حرکت به سمت محتوای تصویری و چالشی
سلطانیفر در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر نیاز ایسنا به تحول در تولید محتوا، گفت: امروز ایسنا نیاز به مصاحبههای چالشی حضوری و تصویری زیادی دارد. دنیای امروز، دنیای تصویر و ویدیو است و ایسنا میتواند به رسانهای تصویری با پُستهای کوتاه و کلیدی ۱۰ ثانیه تا دو دقیقهای تبدیل شود.
هشدار درباره از دست دادن مرجعیت و تابلو
او در ادامه با هشدار درباره خطر از دست دادن تابلو و مرجعیت ایسنا، اظهار کرد: ایسنا یک برند و تابلو دارد. اگر از آن به خوبی استفاده نکند، سرنوشتی مشابه برخی رسانههای دیگر پیدا میکند. وظیفه شما به عنوان اصحاب رسانه این است که اجازه ندهید فشارها، آزادی عمل و کیفیت کار شما را تحت تأثیر قرار دهد.
این استاد دانشگاه خطاب به خبرنگاران ایسنا تأکید کرد: باید مطالبی را بیان کنید که دیگران نگفتهاند یا بهگونهای مطالب را بیان کنید که دیگران سراغش نرفتهاند. این کار در بازار رسانهای امروز سخت است اما شما یک تابلو دارید و باید از آن مراقبت کنید. هر محتوایی که از این مرجع بیرون میآید، مرجعیت دارد و حفظ آن مرجعیت بسیار مهم است.
لزوم تقویت صداقت، بیطرفی و فعالیت بیشتر
دکتر محمد سلطانیفر در پایان این گفتوگو در ارزیابی خود از عملکرد خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان اینکه ایسنا را نسبتا در رکود میبیند، در پاسخ به پرسشی درباره راههای برونرفت از این شرایط، پیشنهاد کرد: شما باید با صداقت، بیطرفی و فعالیتی بیش از گذشته، پروندههایی را باز کنید؛ از صفر تا صد یک موضوع را به چالش بکشید و در نهایت گزارشهای ویدیویی مختصر و مفید برای اطلاعرسانی به عموم مردم تولید کنید.
انتهای پیام


نظرات