اسماعیل فاتحیفر، روز سهشنبه، یازدهم آذر ماه در آئین تجلیل از فرهیختگان عرصه پژوهش و فناوری در باشگاه فرهنگیان تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: این دانشگاه همچنین علاقهمند است تا با بهرهگیری از اساتید مجرب در معرفی و انتخاب رشتههای فنی_مهندسی و ریاضی خدمات مشاورهای به دانشآموزان ارائه دهد.
وی ادامه داد: آموزش در زمینه هوش مصنوعی به معلمان، دانشآموزان و مدیران نیز از دیگر زمینههای پیشنهادی ما است. هوش مصنوعی امروزه اجتناب ناپذیر بوده و راه فراری از آن نیست و همگی باید الفبای آن را بیاموزیم.
وی در ادامه انواع سواد را طبق تعریف یونسکو مورد اشاره قرار داد و گفت: سواد به معنای خواندن و نوشتن متعلق به قرن بیستم بوده و امروزه سواد دارای ۱۲ شاخص از جمله سواد مالی، ارتباطی، رسانه، تربیتی، سلامتی، قومی_نژادی، بومشناختی، تحلیلی و انرژی است و فردی باسواد تلقی میشود که سوادش، منطبق بر این شاخصها باشد و به درد مردم بخورد.
فاتحی فر در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی و دانشگاهها تکالیف مشترکی را بر عهده دارند، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته ارتباط خوبی بین آموزش و پرورش و دانشگاهها به خصوص دانشگاه صنعتی تبریز شروع شده و رفت و آمد ما دانشگاهیان به این دستگاه به عنوان خانه اول و اصلی خودمان بیشتر شده است. شروع همه ما از آموزش و پرورش بوده و این نهاد، خانه پدری همه ما به شمار میآید بر همین اساس باید دست به دست هم دهیم تا اتفاقات خوبی در زمینه آموزش و پرورش فرزندانمان، رقم بخورد.
رئیس دانشگاه صنعتی تبریز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقه آموزش عالی در استانمان، دانشگاه تبریز را دومین دانشگاه بزرگ و افتخار آفرین کشور دانست و ایران را از بابت توسعه دانشگاهها در دنیا با ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی سومین کشور جهان عنوان کرد و گفت: ۱۰۸ واحد دانشگاهی از این تعداد در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند.
فاتحیفر با اشاره به مشکل همیشگی نبود نیروی انسانی کافی و متخصص در زمینه آموزش، گفت: با تغییر آینده آموزش، دیگر نیازی به نیروی انسانی زیاد نخواهد بود و نیاز به استودیوهای بزرگ و مجهز در مدارس و دانشگاهها جهت تهیه محتواهای آموزشی خواهیم بود. حتی بدنه مدیریتی و سازمانی نیز تحت تاثیر فناوری قرار گرفته و تمام جلسهها و آزمونها به صورت برخط برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای آینده، دیگر کسی از ما مدرک نخواهد خواست و باید بستر را به این منظور فراهم کرده و مدل آموزش در مدارس را با این ضرورت، تطبیق داده و زیرساخت پژوهشی و فناوری را در آموزش و پرورش، فراهم کنیم و تا ما هم در دانشگاه هم ادامه دهنده همین مدل باشیم.
وی با ابراز علاقهمندی به گسترش همکاری این مجموعه با آموزش و پرورش، نسبت به بهرهمندی دانشآموزان از تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی این دانشگاه به منظور انجام فعالیتهای پژوهشی در قالب تفاهمنامه و تاسیس خانه علوم پایه و فراهم آوردن امکان بازدید دانشآموزان از مجموعههای علمی_پژوهشی این دانشگاه، اعلام آمادگی کرد.
انتهای پیام


نظرات