به گزارش ایسنا، این روزها، کلاسهای درس تنها بخشی از زندگی یک دانشجوست؛ پس از آن، دغدغههای معیشتی، نگرانی از آینده شغلی مبهم، فشار روانی رقابت تحصیلی و تلاش برای هویتیابی در جامعهای پرتلاطم، صحنه زندگی او را پر میکنند.
دانشگاه، برای بسیاری، دروازهای به سوی جهان گستردهتر است؛ مکانی که در آن ذهنها شکل میگیرند، دوستیها برای سالها بنا میشوند و آرمانها رنگ واقعیت به خود میگیرند. اما در پشت دیوارهای این نهادهای علمی، زندگی دانشجویی امروز با لایههای عمیقی از دغدغه و چالش عجین شده است.
از یک سو، فشار اقتصادی و نگرانی از تأمین هزینههای تحصیل و زندگی، آزادی فکری را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر، انتظارات اجتماعی و خانوادگی، بار مضاعفی بر شانههای این قشر گذاشته است. دانشجوی معاصر، در عین حال که با انبوهی از اطلاعات و امکانهای بیسابقه برای یادگیری روبهروست، با سوالاتی حیاتی نیز دست به گریبان است آیا آموختههایش پاسخگوی نیازهای بازار کار خواهد بود؟ چگونه میتواند در فضای رقابتی امروز، تمایز خود را حفظ کند؟ و در نهایت، چگونه میتواند در ساختارهای اجتماعی نقش آفرین باشد بدون آنکه از فشارهای موجود خرد شود؟
دانشجو امروز، در میانه این همه، نه تنها در حال گذراندن یک مقطع تحصیلی، که در حال تجربه یک دوره انتقال حیاتی برای خود و جامعه است.
در آستانه روز دانشجو، این گزارش روایتی است از نسل جوانی که با امیدواری به فردا، امروز را با چالشهای چندبعدی میگذراند؛ نسلی که نه فقط در پی یافتن جایگاه خود در دنیای علم که در تقلای ساختن زندگی در دنیای واقعی است.

آینده شغلی،دغدغه اکثر دانشجویان کشور در حال حاضر
یکی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه هماکنون ترم پنج رشته زبان و ادبیات فارسی هستم، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر من سختترین بخش دانشجو بودن، مسئله آینده شغلی است، امروزه برای اکثر دانشجویان مهمترین اولویت این است که بتوانند شغلی مرتبط با رشته و فعالیتهای فردیشان پیدا کنند، نصیحت من به دانشجوهای سال اولی این است که وقتی وارد دانشگاه میشوند، از همان ابتدا هدف خود را مشخص کنند، زیرا روزهایی که بدون هدف بگذرد، عملاً هدر میرود.
این دانشجو با بیان اینکه مهمترین چالش آموزشی در دانشگاه طی چند سال اخیر مسئله کیفیت است، توضیح داد: زمانی کلاسها پررونقتر و مشارکت دانشجویان بیشتر بود، اما در حال حاضر چنین چیزی را مشاهده نمیکنیم، به نظر من کیفیت آموزشی زمانی ارتقا پیدا میکند که استادان بهطور جدی مشارکت دانشجویان را افزایش دهند، همچنین لازم است منابع متنوعتری برای دروس تخصصی ارائه شود تا دانشجویان انگیزه بیشتری برای درسخواندن پیدا کنند، آموزش نباید فقط محدود به حضور در کلاس باشد.
وی ادامه داد: از نظر زیرساخت، امکانات ورزشی دانشگاه شهرکرد مطلوب بوده و فضای فرهنگی نیز قابل قبول است، اما در زمینه هنری هنوز اقدامات کافی صورت نگرفته است، دانشجویان قشری هستند که به جامعه جهت میدهند، بنابراین اگر خروجی دانشگاه باکیفیت باشد، جامعه نیز به همان نسبت رشد میکند، فراهم شدن بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان قطعاً به پیشرفت کشور کمک شایانی خواهد کرد.
این دانشجو در پایان گفت: بزرگترین نگرانی من بهعنوان یک دانشجو همان موضوع اشتغال است، وقتی زمان زیادی صرف تحصیل میکنیم، طبیعی است که انتظار داشته باشیم نتیجه آن را در آینده شغلی خود ببینیم، همچنین سطح آگاهی جامعه نیز در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده و این موضوع نگاه خانوادهها و افراد در جامعه را تغییر داده است، به نظرم این مسئله میتواند باعث امیدواری باشد.

ضرورت اصلاح ساختار مدیریتی در دانشگاه
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهرکرد که در ترم هفت رشته دامپزشکی مشغول به تحصیل است، اظهار کرد: یکی از چالشهای دوران دانشجویی وابستگی مالی به خانواده و نداشتن درآمد مستقل است.
وی بیان کرد: توصیه من به دانشجوهایی که به تازگی وارد دانشگاه شدهاند این است که اینجا آدمهایی را میبینید که از نظر فرهنگی، رفتاری و فکری تا حد زیادی با تربیت شما متفاوتاند، سعی کنید از آدمهای خوب الگو و از آدمهای بد درس عبرت بگیرید، همچنین درس خواندن را جدی بگیرند، اما در کنار تحصیل حتما برخی مهارتهای کاربردی و عملی را بیاموزند.
این دانشجو با اشاره به چالشهای آموزشی در دوران تحصیل، بیان کرد: دروس تئوری یکی از این موارد است، همچنین امکانات آموزشی مناسب نبوده و برخی از اساتید بهروز نیستند.
وی توضیح داد: جامعه ما به طور کلی با تغییر مشکل دارد، به نظرم اگر مقاومت در برابر تغییر از بین برود، بسیاری از موارد درست خواهد شد، به جای جزوهخوانیِ صرف، باید فعالیتهای عملی و پروژهمحور بیشتر شود، این امر بهخصوص در رشتههای فنی و بالینی باید نمود بیشتری پیدا کند، همچنین ساعت کلاسی صرفا برای سپری شدن نیست، اساتید باید دانشجویان را وارد بحث کرده و به چالش بکشند.
این دانشجو گفت: دسترسی به آزمایشگاهها تقریبا صفر است و فعالیتهای تحقیقاتی و عملی عمدتا برای افراد خاص است، امکانات ورزشی وجود دارد، اما ساعتهای دسترسی مناسب نبوده و برای همه دانشجویان کافی نیست، همچنین در حوزه فعالیت فرهنگی و هنری جز چند اکران فیلم و یک جلسه حافظخوانی چیز خاصی ندیدهام، شاید هم به خاطر اطلاعرسانی ضعیف متوجه نشدهام.
وی تاکید کرد: دانشجو داریم تا دانشجو؛ بعضیها با دغدغه و انگیزه برای رشد شخصی و ارتقای جامعه درس میخوانند، بعضیها فقط برای گذراندن وقت وارد دانشگاه شدهاند، نقش دانشجوی امروز، پشت صحنه جامعه شغلی و مدیریتی فرد است، متأسفانه اکثرشان به جای «مشق رزم» کردن و تجربه عملی، فقط در حال جزوه خواندن بوده و عدهای نیز با جو روشنفکری صرفا در حال تبدیل شدن به سخنوران خوب هستند.
وی در پایان گفت: بزرگترین امید من اصلاح ساختار مدیریتی دانشگاهها و ایجاد ارتباط واقعی و مؤثر بین صنعت و دانشگاه و بزرگترین نگرانی من «کیلویی شدن» مدرک و علم است.

نقش موثر دانشجویان در پیشرفت کشور
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهرکرد که در رشته ادبیات و زبان فارسی مشغول به تحصیل است در گفتوگو با ایسنا میگوید: سختترین بخش دانشجو بودن بهخصوص اگر در خوابگاه سکونت داشته باشیم، دوری از خانواده است.
وی افزود: نصیحت من به سالاولیها این است که از همان ابتدا درس را جدی بگیرند، به نظرم علاوه بر دروس تئوری، داشتن درسهای عملی لازم است تا درس خواندن جذابتر شود، همچنین دانشجو فقط منفعل نباشد، یعنی در کنار یادگیری نظری، کار عملی هم انجام بدهیم.
این دانشجو گفت: اساتید هم باید هنگام تدریس، علاقه و سطح توجه دانشجویان را در نظر بگیرند و شیوه تدریس خود را بهروز کنند، بهنظر من لازم است کارگاههای مختلف برگزار شود تا در کنار درس خواندن، بتوانیم در حوزههای دیگر هم مهارت کسب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین نگرانی ما پیدا کردن شغلی متناسب با رشتهمان است، اینکه آیا این همه زمانی که برای درس خواندن میگذاریم آیا به نتیجه میرسد.
این دانشجو در پایان در مورد نقش دانشجویان در کشور گفت: اگر به این قشر بها داده شود، میتوانند اقدامات مؤثر و مهمی در مسیر پیشرفت کشور انجام دهند.

هفت هزار دانشجو در دانشگاه دولتی شهرکرد مشغول به تحصیل هستند
مهدی کرمی، معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷ هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: برای افزایش رفاه این دانشجویان اقداماتی از جمله تعمیر و بازسازی مسیر آب گرم سلف سرویس مرکزی، رنگآمیزی آشپزخانه مرکزی این دانشگاه، رنگآمیزی درمانگاه و مرکز مشاوره، تامین برخی داروهای OTC برای این درمانگاه، ایزوگام سقف تعداد قابل توجهی از خوابگاهها، انجام برخی تعمیرات و رفع نقاط پرخطر صورت گرفته است.
کرمی با بیان اینکه تهیه شناسنامه برای خوابگاههای دانشگاه شهرکرد در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: این شناسنامه الکترونیک خواهد شد و بر مبنای این سند، وضعیت هر اتاق به طور دقیق و کامل مشخص شده است.
وی با اشاره به اطلاعات استخراج شده از شناسنامه مذکور، افزود: به عنوان مثال یکی از موارد انجام شده به صورت هدفمند، تامین ۹۰۰ پره شوفاژ برای اصلاح گرمایش در خوابگاههای دانشگاه شهرکرد، شناسایی، خریداری و تجهیز شد.
معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد از تدوین برنامه پروژه محور این معاونت برای افزایش رفاه دانشجویان خبر داد و گفت: برای تدوین این برنامه بیش از ۴۵ جلسه کارشناسی برگزار شده است که مسیر ادارات ذیل این معاونت با بهرهمندی از دیدگاه ذینفعان حوزه مربوطه مدنظر قرار گرفت، همچنین الگوهای ذکر شده توسط صندوق رفاه دانشجویان کشور مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یکی از الگوهای برتر در هشتمین نشست تخصصی روسای ادارت خوابگاههای سراسر کشور در آذر توسط معاون دانشجویی ارائه شد.
وی با اشاره به سایر اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه شهرکرد ویژه دانشجویان خوابگاهی، توضیح داد: راهاندازی اتاق بازیهای فناورانه برای خوابگاه پسران، اختصاص ۱۰ دستگاه دوچرخه و راهاندازی مجدد پیست دوچرخهسواری در خوابگاه خواهران، تهیه و تجهیز سیستم سرمایشی خوابگاه کوثر فارسان با خرید ۱۴ دستگاه کولر، تهیه ۱۰ دستگاه جاروبرقی برای خوابگاهها به همین منظور انجام گرفت، همچنین حدود ۲ میلیارد تومان تجهیزات شامل کمد، تخت، میز و صندلی تهیه شد و حدود ۲۰۰۰ مترمربع موکت در خوابگاهها تعویض و بیش از ۱۰۰ تخته فرش شستوشو شده است. اقدامات متعدد دیگری، همچون سمپاشی دورهای خوابگاهها، سلف سرویسها، بازدید دورهای مرتب از موتورخانهها و ملزومات مورد نیاز حوزه دانشجویی به تعداد بیش از ۱۵۰ آیتم خرد نیز انجام گرفته است.
کرمی بیان کرد: رعایت موضوعات بهداشت محیط در سلف سرویس دانشگاه شهرکرد مورد توجه جدی قرار گرفته است، برای افزایش تنوع غذایی راهاندازی یک سلف جدید در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر ۱۵ نوع غذای رایگان به دانشجویان اختصاص پیدا میکند.
معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد در خصوص وضعیت خوابگاه های متاهلی، از روند پیشرفت حدود ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلی ۶۰ واحدی که در گذشته کلنگ زنی شده بود خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال دانشجویان متاهل از دیگر برنامههای این معاونت، اختصاص ۱۲ سوئیت خوابگاه متاهلی تا چند ماه آینده است. در مجموع ۱۱ خوابگاه در دانشگاه شهرکرد وجود دارد، پذیرش دانشجویان خوابگاهی سالانه بر اساس ظرفیت اسکان دانشجویان صورت میگیرد که شرایط پذیرش در دفترچه آزمون ذکر شده است، اگر بتوانیم از ظرفیت خیرین برای توسعه خوابگاهها بهرهمند شویم، شرایط بهتر میشود، خوابگاههایی شهیدان رجایی، باهنر و حضرت فاطمه و حضرت زینب (س) دارای عمر بالایی بوده و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی اساسی است.
وی در خصوص نحوه حمایت از تشکلهای دانشجویی دانشگاه شهرکرد توسط معاونت دانشجویی این دانشگاه، توضیح داد: ضمن یکپارچه بودن فعالیتهای دانشگاهیان، تشکلهای دانشجویی در ذیل معاونت فرهنگی فعالیت میکنند و نمایندگان دانشجویی در قالب شورای صنفی به عنوان بازویی توانمند یاریگر حوزه معاونت دانشجویی هستند.
کرمی با اشاره به فعالیتهای صندوق رفاه دانشجویی در دانشگاه شهرکرد، بیان کرد: پیرو سیاستهای این صندوق، تسهیلات رفاهی در قالب وامهای متعدد به دانشجویان اختصاص پیدا میکند که در این خصوص دانشگاه شهرکرد به زعم صندوق رفاه دانشجویان، در زمره دانشگاههای برتر در پوشش خدمات مذکور است، به منظور حمایت بیشتر از دانشجویان، کمک هزینه نیز به متقاضیان واجد شرایط در قالبهایی مانند وام شرافت، بورس ابرار، کمک هزینه تغذیه و یا معرفی به صندوق خیریه امام علی (ع) دانشگاه شهرکرد نیز صورت میپذیرد.
وی با اشاره به مرکز مشاوره و سلامت معاونت دانشجویی، گفت: این مرکز در خصوص ارائه خدمات مشاورهای به دانشگاهیان محترم اعم از دانشجویان، اساتید و کارمندان با حضور بیش از ۲۵ متخصص مجرب در زمینه ابعاد مختلف اقدام به ارائه خدمات رایگان کرده است، همچنین در جنگ ۱۲ روزه طرحهای متعددی اعم از طرح احوالپرسی، مشاوره برخط و ... نیز اجرا شد و از ابتدای سال جاری تاکنون، علاوه بر اجرای طرح پایش سلامت جسم و روان که تمامی نو دانشجویان را پوشش داده است، بیش از دهها کارگاه و نشست تخصصی توسط این مرکز برگزار شده است، در طی ۶ ماهه اخیر علاوه بر تجهیز سختافزاری این مرکز، اتاق تخصصی بازی درمانی و مشاوره برخط نیز راه اندازی شد.
معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: تقویت زیرساختهای ورزشی و برنامهریزی در این حوزه در حیطه وظایف این معاونت است، برای اولین بار المپیاد ورزشی درون دانشگاهی با حضور مدیرکل اداره تربیتبدنی سازمان امور دانشجویان در سفر به شهرکرد برنامهریزی و اجرا شد، امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی صورت گرفته در اداره تربیت بدنی، تعداد قابل توجهی سهمیه شرکت در المپیاد دانشجویی را کسب و میزبان برگزاری المپیاد ورزشی در آینده در سطح منطقه و کشور باشیم. همچنین احداث زمین فوتبال ساحلی و زمین تنیس خاکی و مانژ اسب سواری در دستور کار این معاونت قرار دارد که همراهی خیرین و یا مسئولیت اجتماعی شرکتهای تحت حمایت دولت در این حوزه راهگشا خواهد بود.
انتهای پیام


نظرات