• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۴ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1404092617801
  • خبرنگار : 71635

مدیرعامل کانون در نشست جشنواره اسباب‌بازی:

از آبروی خود هزینه کنیم تا فروش بیشتر شود!

از آبروی خود هزینه کنیم تا فروش بیشتر شود!

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پنجاه‌وهفتمین نشست شورای نظارت از برگزاری دهمین جشنواره اسباب‌بازی از ۱۰ تا ۲۷ دی خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته میزان فروش در جشنواره، ۲۵ میلیارد تومان بود که امسال این عدد باید به ۵۰ میلیارد تومان برسد. بنابراین از آبرو و مسئولیت خود باید هزینه کنیم و همه پای کار باشیم.

به گزارش ایسنا، حامد علامتی در پنجاه‌وهفتمین نشست شورای نظارت بر اسباب‌بازی که امروز (سه‌شنبه ۲۵ آذر) برگزار شد، با بیان این‌که واردات اسباب‌بازی نباید بی‌رویه و بی‌ضابطه باشد، گفت: بر اساس داده‌های آماری، ۴۰ درصد بازار اسباب‌بازی سهم تولید داخل و ۶۰ درصد مربوط به اسباب‌بازی‌های خارجی است که شامل واردات قانونی و قاچاق می‌شود.‌

او با بیان این‌که اسباب‌بازی در سبد فرهنگی خانواده‌ها در صدر نیست و تفریح و کتاب بالاترین جایگاه را دارد، افزود: حجم بازار ما شامل واردات، تولید داخل و قاچاق حداقل ۸۰۰ میلیون دلار است. طبق آمار وزارت صمت ۳۵۰ میلیون دلار حجم بازار داخلی اسباب‌بازی است که با این عدد می‌شود حجم واردات را مشخص کرد.

از آبروی خود هزینه کنیم تا فروش بیشتر شود!

مدیرعامل کانون اظهارکرد: هر کس که در این نشست حاضر است سهم خود را در دهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی ادا کند. سال گذشته میزان فروش در جشنواره، ۲۵ میلیارد تومان بود که امسال این عدد باید به ۵۰ میلیارد تومان برسد. بنابراین از آبرو و مسئولیت خود باید هزینه کنیم و همه پای کار باشیم.

رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی، صنعت اسباب‌بازی را نوپا و غیرقابل مقایسه با صنایع دیگر دانست و تصریح کرد: ما نگاه فرهنگی داریم. ماهیت نشست‌های شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز اقتصادی و فرهنگی است.

نمایشگاه‌ها نباید زیر ۱۰ روز برگزار شوند

او ضمن تشکر از لیلا بابایی - مدیرکل سرگرمی‌های سازنده کانون - و احسان منشی - رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی - برای برگزاری جشنواره‌های اسباب‌‍بازی استانی گفت: سال گذشته گفتند که نمی‌شود جشنواره اسباب‌بازی استانی برگزار کرد اما بنده استدلال و داده داشتم و خوشبختانه جشنواره اسباب‌بازی در استان‌های آذربایجان غربی و مرکزی برگزار شد.

علامتی خاطرنشان کرد: تاکید کرده‌ام که نمایشگاه‌های اسباب‌بازی باید ۱۰ روزه برگزار شود. در آذربایجان غربی که جشنواره پنج‌روزه برگزار شد همه اذعان می‌کنند که نمایشگاه در سه روز آخر بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در برپایی نمایشگاه نباید نگاه اداری وجود داشته باشد، زیرا این نگاه آورده‌ای نخواهد داشت ضمن این‌که برگزاری بازار خرد، تبلیغی برای بازار کلان خواهد بود.

او در عین حال بیان کرد: باید تنوع محصولات در نمایشگاه‌ها بیشتر شود. باید متناسب با دیجی‌پی استان، نمایشگاه برگزار شود. باید هر استان را آمایش کنید. بالاترین فروش اسباب‌بازی در جشنواره اسباب‌بازی سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان بود.

ماه رمضان را بهانه نکنید، فروش سه‌برابر می‌شود

مدیرعامل کانون بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها از جمله مصلی‌ها تاکید کرد و افزود: پیشنهاد می‌کنم برای برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی در قم از مرکز کانون که در شهرک پردیسان قم است، استفاده شود. برای برگزاری جشنواره اسباب‌بازی در یکی از استان‌ها در اسفند هم باید برنامه‌ریزی شود و نباید ماه رمضان را بهانه کرد.

علامتی ادامه داد: اتفاقاً فروش سه‌برابر خواهد شد. نمایشگاه را از بعد از افطار تا ساعت ۱۲ برگزار کنید. نگاه اداری نداشته باشید و اقتصادی نگاه کنید. باید بررسی شود که چطور می‌توان اسباب‌بازی را در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دهیم. یکی از راه‌ها این است که اسباب‌بازی در معرض دید قرار گیرد و برپایی نمایشگاه این امر را فراهم می‌کند.

رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی ضمن تشکر از سازمان صدا و سیما برای همکاری در برگزاری جشنواره اسباب‌بازی در آذربایجان غربی و اراک، خواستار تبلیغات به شکل ملی شد و گفت: همه بچه‌ها در تمام شهرها شبکه پویا را می‌بینند بنابراین تبلیغات باید به شکل ملی هم باشد.

تقاضا برای همکاری برای افزایش فروش

او با اشاره به برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۱۰ تا ۲۷ دی ۱۴۰۴ بیان کرد: امسال باید همه همکاری کنند تا فروش بالا رود. انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی باید بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد تا قیمت مناسب باشد ضمن این‌که برای روز پدر باید یک ویژه‌برنامه پدر دختری و پدر پسری در حد یک رویداد برگزار شود.

علامتی با تاکید بر عدم سرمایه‌گذاری روی بازی‌هایی که مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: در مورد برخی از بازی‌ها که سال گذشته از آن‌ها استقبال نشد باید تامل کنیم. علاوه بر این، ۱۶ صندوق در نظر گرفته‌شده برای جشنواره اسباب‌بازی امسال باید در روزهای شلوغ افزایش یابد. سال قبل حدود ۲هزار و ۲۰۰ محصول داشتیم که امسال این تعداد باید افزایش پیدا کند.

رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی پیشنهاد کرد: همچون‌ نمایشگاه کتاب تهران بسترهایی برای خرید غیرحضوری در نظرگرفته شود تا از شهرستان‌ها هم بتوانند خرید داشته باشند و بهتر است که دیجی‌کانون در این زمینه فعال شود.

او تصریح کرد: تبلیغات برای جشنواره ملی اسباب‌بازی باید از طریق اینستاگرام و پویش‌هایی در فضای مجازی صورت گیرد زیرا این جشنواره بزرگ‌ترین رویداد حوزه اسباب‌بازی ماست. امسال شبکه سه سیما هم پای کار می‌آید ضمن این‌که محور ما شبکه کودک هم هست.

ضرورت مقابله با واردات بی‌رویه اسباب‌بازی

مدیرعامل کانون با بیان این‌که باید تلاش کنیم واردات بی‌رویه اسباب‌بازی نداشته باشیم، عنوان کرد: باید این جلسه‌ها را ادامه دهیم زیرا دستاوردهای بسیاری برای تولیدکننده، واردکننده و عرضه‌کننده دارد؛ به‌ویژه که می‌بینیم وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم پای کار آمدند و این‌ها همه آورده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است.

زمان برگزاری دهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

لیلا بابایی - مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون - در این نشست از برگزاری دهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۱۰ تا ۲۷ دی در خیابان حجاب خبر داد و افزود: توانمندی‌های صنعت اسباب‌بازی تولید داخل را در این جشنواره شاهد هستیم. ضمن اینکه لازم است الزام‌ها و ضرورت برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی در استان‌ها برای مدیران مراکز کانون در استان‌ها تبیین و تشریح شود.

در ادامه، احسان مَنِشی - رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی - با اشاره به برگزاری جشنواره اسباب‌بازی در استان مرکزی گفت: این جشنواره با استقبال خوب مردم مواجه شد و نشان داد که واقعاً نیاز است به استان‌ها مراجعه شود زیرا مردم کشور از چنین رویدادهایی استقبال می‌کنند. جشنواره بعدی را بهمن ۱۴۰۴ در قم برگزار خواهیم کرد.

از آبروی خود هزینه کنیم تا فروش بیشتر شود!

سرانه مصرف پایین اسباب‌بازی در کشور

منشی با اشاره به این‌که سرانه مصرف اسباب‌بازی در ایران جزو پایین‌ترین سطوح است از برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۱۰ دی خبر داد و افزود: امسال نسبت به سال گذشته در بخش تعداد کالا و بخش ترویجی پیشرفت خواهیم داشت.

او با بیان این‌که جشنواره ملی اسباب‌بازی امسال بین ۲ رویداد مهم برگزار می‌شود، عنوان کرد: شروع جشنواره با سالروز میلاد امام علی(ع) و اواخرش مصادف با عید مبعث است. بر این اساس لازم است که اعلام عمومی در سطح شهر و از طریق تیزرها در تلویزیون به ویژه شبکه‌های پویا و نهال هرچه زودتر آغاز شود. ضمن این‌که یک برنامه شادپیمایی در خیابان حجاب برای برگزاری هر چه بهتر و شادتر رویداد اسباب‌بازی خواهیم داشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی سهم اقتصاد اسباب‌بازی در داخل کشور را حدود ۲۸۰میلیون دلار اعلام کرد و گفت: سهم بازار اسباب‌بازی در دنیا ۱۰۴میلیارد دلار است. جمعیت ایران یک درصد جمعیت و سرانه مصرف ما جز پایین‌ترین سرانه‌هاست و اقتصاد ایران ۳۸۶ هزارم درصد اقتصاد دنیاست.

اسباب‌بازی تولیدی بسیار اشتغال‌زاست

منشی با بیان این‌که عمده واردات اسباب‌بازی مربوط به قاچاق کنسول‌هاست عنوان کرد: باید سهم کنسول‌ها را از واردات اسباب‌بازی جدا کنیم زیرا ۱۰۰ درصد آن‌ها وارداتی است. این امر لازم است تا آمار دقیق در مورد واردات اسباب‌بازی داشته باشیم.

او اظهار کرد: اسباب‌بازی، تولیدی بسیار اشتغال‌زاست از تولید خانگی گرفته تا کارخانه‌ای. باید آمار را به درستی احصا کنیم و تصمیم بگیریم کالاهای وارداتی خوب بیایند تا ذائقه مردم ارتقا یابد و تولید کننده داخلی هم الگو گیرد مانند اتفاقی که در چین افتاد. تمام برندهای خوب دنیا در چین تولید می‌شوند. ۷۶میلیارد دلار تولید اسباب‌بازی بازار چین است.

منشی با بیان این‌که سال گذشته فراوانی ما در جشنواره ملی اسباب‌بازی زیر ۳۰۰هزار تومان بود، افزود: یعنی قدرت خرید مردم تهران تا ۳۰۰هزار تومان بود. این عدد در نمایشگاه اسباب‌بازی در ارومیه و اراک به ترتیب ۲۰۰ و ۱۵۰هزار تومان بود.

۱۲ کد تعرفه مختص صنعت اسباب‌بازی

در ادامه، محمدحسین حبیب‌نژاد - نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت - در این نشست گفت: ارزش واردات بر اساس تعرفه‌هایی است که صنعت اسباب‌بازی بر اساس آن دسته‌بندی شدند. در حال حاضر ۱۲ کد تعرفه مختص به این صنعت داریم. دو کد تعرفه مربوط به کنسول و تجهیزات وابسته است. از ۱۰ کد تعرفه، پنج کد تعرفه فعال و بقیه غیرفعال است. یک کد تعرفه داریم که مرتبط با سایر است و جای بحث دارد.

حبیب‌نژاد ادامه داد: ۱۶میلیون و ۷۵۰هزار دلار مرتبط با کد تعرفه سایر است. بخشی از ۱۶میلیون و ۷۵۰هزار دلار مرتبط با اسباب‌بازی‌های کنترلی و شانسی است. با توجه به تعداد این نوع اسباب‌بازی‌ها، این عدد قابل توجهی نیست. کد تعرفه‌ای نیز مربوط به اجزا و قطعات داریم که ۹میلیون و ۳۰۰هزار دلار مختص آن بوده است.

ثبت ۶۰۰ واحد تولید اسباب‌بازی در سامانه تجارت

او خاطرنشان کرد: پیمایشی دو سال پیش انجام دادیم که طبق آن حجم بازار داخلی ۸۰۰ تا ۹۰۰میلیون دلار و حجم بازار تولید داخل روی عدد ۳۵۰میلیون دلار است. اسباب‌بازی‌ها را در پنج دسته تقسیم‌بندی کردیم و قیمت مصادیق این دسته‌بندی را مشخص کردیم.

حبیب‌نژاد با اشاره به این‌که ۶۰۰ واحد تولیدی رسمی و ثبت‌شده در سامانه تجارت داریم که ۴۰ تا ۵۰ واحد، آمار تولید خود را ارائه می‌دهند، گفت: از طرفی بسیاری از واحدهای بزرگ ما ناهمگن هستند یعنی مجوز به اسم صنعت دیگری است اما اسباب‌بازی تولید می‌کنند. بنابراین حجم بازار تولیدی که ۳۵۰میلیون دلار تخمین زده شده است، حداقل است.

اسباب‌بازی؛ کالای فرهنگی موثر در تربیت بچه‌ها

عبدالله اسفندیار - رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان و وابسته تهران - با تاکید بر ارائه داده‌های آماری دقیق در حوزه اسباب‌بازی اظهار کرد: بر اساس آمار باید تولیدکنندگان داخلی که به‌طور رسمی و غیررسمی فعالیت می‌کنند و همچنین‌ ظرفیت آن‌ها مشخص شود. ضمن این‌که بسیاری از کالاها قاچاق وارد می‌شود و ستاد مبارزه با قاچاق، آن‌ها را کشف نکرده است. معتقدم سهم بازار اسباب‌بازی کشور ۸۰۰ میلیون دلار است.

اسفندیار اسباب‌بازی را کالایی فرهنگی‌محور دانست و بیان کرد: از اسباب‌بازی می‌توان در تربیت کودک و نوجوان بهره برد. اسباب‌بازی یکی از ابزارهای مهم فرهنگی است که باید در زمینه آن فکر کرد تا مسیر قاچاق بسته شود و بر مبنای مهندسی فرهنگی، درآمد هم داشته باشد.

در ادامه سیدمحمود صدوق - نماینده‌ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا - اظهار کرد: بر اساس داده‌های آماری نسبت حجم اسباب‌بازی‌های وارداتی به تولید داخل ۶۰ به ۴۰ درصد است. ۳۵۰ تا ۳۸۰میلیون دلار حجم تولید اسباب‌بازی در داخل کشور است.

همچنین علی علیپور - نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - با اشاره به این‌که باید از نظر محتوایی هم بر اسباب‌بازی‌ها نظارت داشته باشیم، گفت: اسباب‌بازی کالای فرهنگی است و ابعاد فرهنگی، سیاسی و امنیتی اسباب‌بازی‌های وارداتی باید کنترل و بررسی شود. یک کارگروه تخصصی در این زمینه وجود دارد.

کیفیت اسباب‌بازی‌های داخلی باید افزایش یابد

بنابر اعلام روابط عمومی کانون، مژگان آژیده - نماینده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک - نیز در این نشست بر لزوم افزایش کیفیت اسباب‌بازی‌های داخلی تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان باید کودک را بشناسند و نیازسنجی کنند تا بتوانند اسباب‌بازی جذاب و باکیفیت تولید کنند. یک اتاق فکر بزرگ از کسانی که کودک و جامعه را در لایه‌های مختلف می‌شناسند نیز باید تشکیل شود.

از آبروی خود هزینه کنیم تا فروش بیشتر شود!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha