• چهارشنبه / ۳ دی ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404100301775
  • خبرنگار : 51062

اتوبوس‌های مشهد به رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ شهروندی تبدیل می‌شوند

اتوبوس‌های مشهد به رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ شهروندی تبدیل می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره فرهنگ شهروندی مشهد گفت: با اجرای طرح «کاروان حوض نقاشی» با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی و تقویت هویت بصری شهر، قصد داریم اتوبوس‌های شهری مشهد را به بستری متحرک برای انتقال پیام‌های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی تبدیل کنیم.

مجتبی جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایده اجرای «کاروان حوض نقاشی» از طریق همکاری و خلاقیت همکاران سازمان‌های شهرداری شکل گرفت، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های سازمان اتوبوسرانی این بود که اتوبوس‌هایی که ظاهرشان کامل نیست، بتوانند به بستر انتقال هویت و حال و هوای شهر تبدیل شوند. هدف اصلی این طرح نیز، ارتقای فرهنگ شهروندی و اثرگذاری غیرمستقیم بر شهروندان، معرفی فرهنگ خدمت به زائران و بازآفرینی قصه‌های گذشته است که یادآور خاطرات کودکی نسل‌های مختلف باشد.

وی درباره دلیل انتخاب اتوبوس‌ها برای این طرح بیان کرد: تعداد زیادی از شهروندان و مسافران در سطح شهر از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند و متحرک بودن آن‌ها باعث می‌شود پیام‌های فرهنگی و هنری به طور گسترده منتقل شود. اتوبوس‌ها به مراتب نسبت به دیگر فضاهای تبلیغاتی اقتصادی‌تر هستند و می‌توان از آن‌ها برای ارتقای هویت بصری شهر استفاده کرد.

رئیس اداره فرهنگ شهروندی مشهد افزود: در گام اول، هشت دستگاه از حدود هشتصد دستگاه اتوبوس نقاشی شده‌اند اما این عدد نقطه توقف ما نیست. با توجه به ظرفیت اجرایی موجود و همچنین تعداد هنرمندانی که هر یک از این آثار را با قلم‌زنی مستقیم اجرا می‌کنند، تلاش داریم در طول سال جاری و سال‌های آینده، تعداد بیشتری از اتوبوس‌های ناوگان شهری را وارد این طرح کنیم و فضای شهری را بیش از پیش به سمت هنر و رنگ سوق دهیم.

جعفرزاده درباره انتخاب موضوعات نقاشی‌ها گفت: موضوعات شامل هوای پاک، قصه‌های نوستالژیک، فرهنگ زائر و همجواری، مدرسه طبیعت و دیگر محورهای مرتبط با فرهنگ شهروندی هستند. هدف این است که پیام‌های فرهنگی و اخلاقی به صورت غیرمستقیم به شهروندان منتقل شود و تجربه زیسته شهری را غنی‌تر کند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی ما در دبیرخانه ارتقای فرهنگ شهروندی این است که اجرای این نقاشی‌ها صرفاً مبتنی بر تصمیم‌های مدیریتی نباشد، بنابراین در فازهای بعدی، بررسی نظرات شهروندان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کنیم بازخورد مردم نسبت به طرح‌ها، موضوعات و حتی رنگ‌بندی‌ها را دریافت کرده و سلیقه شهروندان را در طراحی و اجرای نقاشی‌های بعدی اعمال کنیم تا این آثار بیش از پیش با روح شهر و خواست عمومی هماهنگ باشد.

رنگ، جایگزین فضای خاکستری شهر می‌شود

رئیس اداره فرهنگ شهروندی مشهد درباره تأثیر این اقدام هنری بر روحیه شهروندان و تجربه زیسته شهری خاطرنشان کرد: بسیاری از فضاهای شهری ما به دلیل رنگ‌بندی خودروها، ساختمان‌ها و حتی اتوبوس‌ها، به سمت طیف‌های خاکستری و یکنواخت رفته‌اند. زمانی که اتوبوس‌های شهری، هر روز در معرض دید هزاران شهروند قرار دارند، به فضایی مملو از رنگ‌های شاد و جذاب تبدیل می‌شوند که این تغییر به‌ طور مستقیم بر هویت بصری شهر اثرگذار است.

جعفرزاده ادامه داد: این رنگ‌ها و تصاویر هنری، صرفاً جنبه زیبایی ندارند؛ بلکه از نظر روانی می‌توانند منجر به آرامش روحی، کاهش تنش‌های روزمره، ایجاد حس تعلق و ارتباط اجتماعی در شهروندان شوند. شهر فقط مجموعه‌ای از خیابان‌ها و ساختمان‌ها نیست، بلکه تجربه‌ای زیسته است و هنر می‌تواند این تجربه را انسانی‌تر و دلنشین‌تر کند.

وی با اشاره به نقش این طرح در ارتقای فرهنگ همجواری در مشهد گفت: مشهد شهری قدیمی، زائرپذیر و مبتنی بر همزیستی اقوام و فرهنگ‌های مختلف است. مفاهیمی مانند فرهنگ همجواری، احترام متقابل، میزبانی از زائر و رفتار مسئولانه شهروندی، ریشه در تاریخ و هویت این شهر دارند. نقاشی‌هایی که روی اتوبوس‌ها اجرا شده‌اند، تلاش می‌کنند این مفاهیم را به زبان تصویر و به شکلی غیرمستقیم به شهروندان یادآوری کنند.

رئیس اداره فرهنگ شهروندی مشهد افزود: قصه‌های گذشته، خاطرات مشترک نسل‌ها و نشانه‌های فرهنگی، ظرفیت بالایی برای ایجاد حس همدلی دارند. وقتی شهروندان با چنین تصاویری مواجه می‌شوند، ناخودآگاه ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و این موضوع می‌تواند به بهبود رفتارهای اجتماعی و تقویت فرهنگ همزیستی در شهر کمک کند.

جعفرزاده با اشاره به برنامه‌های آینده این طرح خاطرنشان کرد: افزایش تعداد اتوبوس‌ها و اضافه کردن موضوعات هنری جدید، متناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد در صورت اینکه بازخورد خوبی از سمت شهروندان بگیرد در دستور کار قرار می‌گیرد. تلاش می‌کنیم این طرح زنده و پویا باشد و بر اساس تحولات شهری، مناسبت‌ها و مطالبات شهروندان، به‌روزرسانی شود.

وی تأکید کرد: هدف نهایی ما این است که اتوبوس‌های شهری، علاوه بر کارکرد حمل‌ونقلی، به رسانه‌ای فرهنگی و هنری تبدیل شوند که حال خوب، هویت شهری و پیام‌های شهروندی را به‌صورت مستمر در سطح شهر جریان ‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha