• شنبه / ۶ دی ۱۴۰۴ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404100603621
  • خبرنگار : 71282

آموزش آکادمیک برای ورود به بازار کار کافی نیست

آموزش آکادمیک برای ورود به بازار کار کافی نیست

از نگاه کارشناسان بازار کار، درحال حاضر تنها آموزش آکادمیک جهت اشتغال به کار کافی نیست و مهارت های فنی افراد برای ورود به بازار کار باید تقویت شود.کسب مهارت‌های مورد نیاز موجب می شود افراد بر اساس استعداد و علاقه خود آموزش دیده و به سمت مسیر شغلی خود هدایت شوند.

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز، تبدیل فرصت‌های شغلی به اشتغال پایدار از طریق مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار است. 

در حال حاضر آموزش‌های مهارتی به سمتی حرکت می‌کند که افراد پس از کسب مهارت‌های مورد نیاز به سمت مسیر شغلی هدایت می‌شوند و از این طریق بین شغل و شاغل تناسب ایجاد می‌شود. 

تغییر و تحولات گسترده در حوزه کسب و کار نشان می‌دهد که ساختارهای سنتی و قدیمی به مرور زمان منسوخ شده و جای خودش را به چارچوب‌هایی با پتانسیل واقعی می‌دهد.

در عصر ارتباطات، تحولات دنیای دیجیتال و مهارت افراد بدون حضور در کلاس‌های آکادمیک دانشگاهی، موضوعی جدید است و داشتن مهارت برای ورود به بازار کار تبدیل به یک ساز و کار مهم در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر شده است.

هدف از اجرای طرح ایران ماهر، شکوفایی استعدادها و ایجاد آمادگی برای ورود به بازار کار در بین دانش‌آموزان است.

در همین راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای اجرای طرح ایران ماهر را در دستور کار قرار داده است. بر اساس این طرح، ضمن برگزاری دوره‌های کوتاه مهارت‌آموزی در مدارس و آموزشگاه‌های آزاد،‌ بستر شکوفایی استعدادها و ایجاد آمادگی برای ورود به بازار کار در بین دانش‌آموزان فراهم می‌شود. 

طرح «ایران ماهر» یک طرح ملی است که به منظور ارتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان و ایجاد روحیه کارآفرینی در آنها از ابتدای سال ۱۴۰۴ با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش به اجرا درآمده است. 

غلامحسین محمدی- معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات اجرای این طرح می گوید:طرح «ایران ماهر» از سال ۱۴۰۴ تحت عنوان وفاق برای سرمایه‌گذاری و ایران ماهر آغاز شده که در این راستا دانش آموزان، دانشجویان، نیروهای مسلح و سربازان وظیفه دوره‌های مهارت‌آموزی را طی می‌کنند. 

آموزش آکادمیک برای ورود به بازار کار کافی نیست

وی ادامه داد: با اجرای این طرف فرصت برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و تجهیز و نوسازی مراکز آموزشی با کمترین هزینه به وجود می‌آید. 

به گفته معاون وزیر کار، هدف از اجرای این طرح، شکوفایی استعدادها و ایجاد آمادگی برای ورود به بازار کار در بین دانش‌آموزان است و به همین منظور، دوره‌های کوتاه مهارت‌آموزی در مدارس و آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شود. 

طرح ایران ماهر با هدف اصلاح نظام مهارت‌آموزی، آمایش آموزشی و کاهش فاصله آموزش تا اشتغال برمبنای نیاز واقعی بازار کار عملیاتی شده است. 

محمدی افزود: ایران ماهر با هدف اصلاح نظام مهارت‌آموزی، آمایش آموزشی و کاهش فاصله آموزش تا اشتغال برمبنای نیاز واقعی بازار کار عملیاتی شده است. 

هدف اولیه از اجرای طرح ایران ماهر، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارت آموزی برای دانش آموزان با کمک آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای و ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای آنهاست. 

با اجرای این طرح، مهارت های فنی دانش آموزان جهت ورود به بازار کار تقویت می شود زیرا تنها آموزش آکادمیک جهت اشتغال به کار به صورت حرفه ای کافی نیست. 

دانش آموزان طی دوره های طرح ایران ماهر به صورت عملی مهارت های فنی مورد علاقه خود را فرا می گیرند و این امر در توسعه کارآفرینی و ایجاد انگیزه موثر بوده و آنها را از محفوظات کتابهای درسی خارج می کند. 

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مهارت آموزی نقش مهمی در اشتغال و کارآفرینی دارد. مهارت ‌آموزی، عادت دادن افراد به انجام دادن کارها از طریق تمرین، تکرار، کارورزی و به‌دست آوردن شناخت و آگاهی از طریق عمل است. این توانایی فرد را برای شغل آینده حاضر و کمک می کند فرد مسیر درست زندگی خود را پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha