فرامرز نصیری گفت: کاروانسرای شاهعباسی سمنان به عنوان یکی از بناهای شاخص و ارزشمند تاریخی شهر سمنان، نیازمند مراقبت و حفاظت مستمر است، در همین راستا، عملیات مرمتی جدیدی با هدف احیاء و تثبیت نمای بیرونی بنا در دستور کار این اداره قرار گرفته و در حال اجراست.
وی بیان کرد: در این مرحله از مرمت، تمرکز اصلی بر ساماندهی جبهههای شمالی و غربی بنا است تا ضمن رفع آسیبهای موجود، چشمانداز تاریخی این مجموعه در بافت شهری بهبود یابد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان سمنان در تشریح اقدامات در دست انجام اظهار کرد: در این عملیات، کارشناسان و مرمتگران بر روی اقداماتی از قبیل ساماندهی جدارههای آسیبدیده، دانه گذاری و مرمت تخصصی نمای آجری، اصلاح اندودها و لایههای رنگی و همچنین مرمت درب چوبی ورودی تمرکز کردهاند تا اصالت و سلامت این بخش از بنا به طور کامل حفظ شود.
نصیری خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از آثار تاریخی نه تنها پاسداشت هویت فرهنگی ما است، بلکه عاملی کلیدی در تقویت زیرساختهای گردشگری و جذب گردشگر در سمنان محسوب میشود و این اداره تمام توان خود را برای اجرای اصولی و استاندارد این عملیات مرمتی به کار خواهد بست.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان سمنان در روز چهارشنبه ۲۷ خرداد، وی با اشاره به اینکه کاروانسرای شاهعباسی سمنان که قدمت آن به دوران صفوی بازمیگردد و در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده است، گفت: این اثر تاریخی بیش از چهار دهه به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام در تابستان ۱۴۰۴ با برچیده شدن دیوارها و بناهای مزاحم، به صورت کامل آزادسازی شد و در منظر عمومی شهر نمایان شد.
انتهای پیام
