محمدرضا بهرامن چهارشنبه ۲۷ خرداد در آیین گرامیداشت روز ملی معدن در همدان با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور، اظهار کرد: خانه معدن بهعنوان بازوی تخصصی اتاق بازرگانی، نقش واسطه میان بخش خصوصی و حاکمیت را ایفا میکند و هدف از طرح انتقادات، ارائه نقدهای سازنده و کارشناسی برای بهبود حکمرانی اقتصادی است.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش سهمیه سوخت معادن افزود: زنجیره تولید در بخش معدن به یکدیگر متصل است و نمیتوان انتظار توسعه داشت، در حالی که سهمیه سوخت این بخش کاهش مییابد.
رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: زمانی که سهمیه سوخت استانها بهصورت غیرکارشناسی کاهش پیدا میکند، در واقع موتور محرک فعالیتهای تولیدی و گردش مالی معادن نیز با مشکل مواجه میشود.
وی با بیان اینکه دنیای امروز عرصه رقابت بر سر ذخایر معدنی و فناوریهای مرتبط با آن است، گفت: فعالان این حوزه باید مطالعات و دانش خود را بهروز نگه دارند تا بتوانند مزیتهای رقابتی کشور را حفظ کنند.
بهرامن ادامه داد: نگاه خانه معدن ایران به سمت بهرهگیری از هوش مصنوعی و نرمافزارهای نوین در حوزه اکتشاف و فرآوری مواد معدنی است تا بتوانیم همسو با استانداردهای جهانی حرکت کنیم.
وی همچنین بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی تأکید کرد و گفت: خانههای معدن استانها باید از سازوکارهایی مانند ستاد تسهیل، شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی و ظرفیتهای ماده ۲۴ مکرر قانون معادن برای تصمیمسازیهای کلان و رفع مشکلات تولیدکنندگان استفاده کنند.
نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه ایران و استانهایی مانند همدان و خراسان جنوبی در نقشه معدنی جهان خاطرنشان کرد: ذخایر معدنی امروز بهعنوان پشتوانه امنیت و توسعه فناوری کشورها شناخته میشوند و ایران نیز باید با همافزایی میان دولت و بخش خصوصی از این ظرفیت در مسیر توسعه اقتصادی بهره ببرد.
وی تأکید کرد: عبور از شرایط پیچیده کنونی و دستیابی به اهداف توسعهای بدون همکاری و همراهی بخش خصوصی و حاکمیت امکانپذیر نخواهد بود.
انتهای پیام
