علیاصغر شیخی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به رابطه مستقیم میان افزایش دمای هوا و میزان مصرف برق در بخش خانگی اظهار کرد: میزان مصرف برق بهویژه در بخش خانگی کاملاً متناسب با افزایش دمای هوا است. این روند صعودی زمانی که دمای هوا برای چندین روز متوالی از حد نرمال فراتر میرود، شدت بیشتری مییابد و تأثیر دما بر مصرف انرژی بسیار محسوستر میشود.
کارشناس مسئول مدیریت مصرف استان قم افزود: بر اساس برآوردها و تجربیات سنوات گذشته، تقریباً به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، شاهد رشد تا ۱۰ درصدی در میزان مصرف برق هستیم. این موضوع نشاندهنده اهمیت حیاتی افزایش دما، بهویژه در فصل تابستان و ساعات اوج بار (ظهر) است؛ چرا که با وارد شدن تجهیزات سرمایشی به مدار، میزان مصرف انرژی بهشدت تحت تأثیر قرار میگیرد.
وی ضمن اشاره بر اقدامات انجام شده در راستای کنترل پیک مصرف اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته، با وجود تمامی چالشها و شرایط حساس موجود، با برنامهریزیهای صورتگرفته در بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی و اداری و همچنین افزودن ظرفیتهای جدید نیروگاهی به مدار، موفق شدیم رشد پیک مصرف را کنترل کنیم.
شیخی تصریح کرد: به عنوان نمونه، برخلاف سال گذشته که در چنین ایامی شاهد خاموشیهای خانگی بودیم، امسال با اجرای برنامههای مدیریت مصرف و اعمال محدودسازی هوشمند برای مشترکین پرمصرف، توانستهایم بدون بروز خاموشیهای سراسری، وضعیت شبکه را مدیریت کنیم و امیدواریم این شرایط تا پایان روزهای اوج مصرف تداوم یابد.
کارشناس مسئول مدیریت مصرف استان قم در خصوص راهکارهای عملی برای صرفهجویی در بخش خانگی اظهار کرد: راهکارهای مدیریت مصرف در این بخش ساده و در عین حال بسیار اثربخش هستند. مهمترین محور، مدیریت سیستمهای سرمایشی و رعایت «دمای آسایش» است که ۲۵ درجه سانتیگراد تعیین شده است.
وی تصریح کرد: تنظیم دما بر روی مقادیر بسیار پایین، نهتنها مطلوب نیست، بلکه موجب روشن و خاموش شدن مکرر (اتوماتیک) دستگاه میشود. این عملکرد، علاوه بر استهلاک زودرس تجهیزات، باعث افزایش شدید مصرف برق و صدور قبوض سنگین میشود؛ چرا که استارت دستگاه آمپر بالایی از شبکه میکشد.
شیخی در خصوص نحوه استفاده صحیح از کولرها افزود: در خصوص کولرهای آبی، استفاده از «دور کند» توصیه میشود. نکته حائز اهمیت دیگر، نصب سایبان برای کولرهای آبی و کندانسور کولرهای گازی است. این اقدام علاوه بر اینکه مدیریت توأمان آب و برق محسوب میشود و از تبخیر بیرویه آب جلوگیری میکند، موجب خنکتر شدن هوای خروجی و افزایش بهرهوری سیستم میشود.
کارشناس مسئول مدیریت مصرف استان قم در حوزه روشنایی منازل نیز اظهار کرد: بهرهگیری حداکثری از نور طبیعی در طول روز و پرهیز از استفاده از لامپهای غیرضروری ضروری است. همچنین جایگزینی لامپهای رشتهای قدیمی با لامپهای LED، به دلیل طول عمر بالاتر، نور باکیفیتتر و مصرف بسیار پایینتر، از دیگر توصیههای مؤکد است.
وی در خصوص مدیریت ساعات اوج بار گفت: در استان قم، بازه زمانی ۱۲ ظهر تا ۱۸ عصر به عنوان ساعات اوج مصرف (پیک) شناخته میشود. مشترکین با برنامهریزی جهت عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف نظیر ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و اتو در این ساعات، کمک شایانی به پایداری شبکه خواهند کرد.
شیخی بیان کرد: توصیه میشود شهروندان زمان استفاده از این تجهیزات را به ساعات ابتدایی روز یا اواخر شب موکول کنند که این اقدام، علاوه بر کاهش هزینههای قبض برق خانوار، تأثیر مستقیمی در کاهش بار شبکه و پیشگیری از خاموشیها خواهد داشت.
کارشناس مسئول مدیریت مصرف استان قم افزود: نکته حائز اهمیت این است که قراردادهای خرید تضمینی برق (PPA) توسط شرکت توزیع کاملاً برقرار است و در حال اجراست. نرخ خرید تضمینی نیز مطابق با تعرفههای ابلاغی وزارت نیرو، همهساله با افزایش همراه است. برای کسب جزئیات تخصصیتر، توصیه میشود شهروندان به بخش مربوط به «نیروگاههای خورشیدی» یا «انرژیهای خورشیدی» در سایت شرکت توزیع برق مراجعه کنند که کلیه اطلاعات مورد نیاز در آنجا بهدقت توضیح داده شده است.
وی با بیان اینکه میزان صرفهجویی در بخش خانگی بسته به الگوی مصرف و تجهیزات موجود در هر واحد مسکونی متغیر است گفت: به طور میانگین میتوان بازهای بین ۱۰ تا ۳۰ درصد را برای آن در نظر گرفت؛ به طوری که یک خانواده با مدیریت بهینه و استفاده از تجهیزات استاندارد میتواند تا ۱۰ درصد، و مشترکین پرمصرفتر (که دارای تجهیزات سرمایشی سنگین نظیر چیلر یا لوازم برقی متعدد هستند) تا ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.
شیخی تصریح کرد: در سطح استان قم، مجموع مصرف بخش خانگی در ایام اوج بار حدود ۵۰۰ مگاوات است. چنانچه تمامی مشترکین خانگی به طور متوسط ۲۰ درصد در مصرف خود صرفهجویی کنند، حدود ۱۰۰ مگاوات از بار شبکه کاسته خواهد شد. برای درک بهتر این عدد، باید توجه داشت که سهمیه فعلی محدودیت بار برای بخش صنعت استان ۴۸ مگاوات است؛ یعنی تحقق کاهش ۲۰ درصدی در بخش خانگی، میتواند بیش از دو برابر نیاز سهمیه صنعت را پوشش دهد.
کارشناس مسئول مدیریت مصرف استان قم افزود: با تحقق این مهم، نه تنها محدودیتهای اعمالشده برای بخش صنعت، کشاورزی و تجاری (که هماکنون به صورت یک روز در هفته اجرا میشود) مرتفع میشود، بلکه دیگر نیازی به اعمال خاموشیهای ناشی از کمبود تولید نخواهد بود.
وی در خصوص هوشمندسازی کنتورها گفت: این طرح به عنوان یک پروژه ملی در حال اجراست و استان قم نیز یکی از استانهای پیشرو در این زمینه به شمار میرود. در حال حاضر، کنتورهای بخشهای صنعتی، اداری، کشاورزی و تجاری تا حد زیادی هوشمندسازی شدهاند. در بخش خانگی طی دو تا سه سال اخیر، اولویت اصلی، هوشمندسازی کنتورهای مشترکین پرمصرف (مشترکینی که فراتر از الگوی تعیینشده مصرف دارند) بوده است.
شیخی افزود: مزیت کلیدی این فناوری، جلوگیری از «خاموشیهای سراسری» است. در گذشته، به دلیل عدم تفکیک کنتورها، در زمان اعمال محدودیتهای بار، برق کل یک منطقه قطع میشد و مشترکین خوشمصرف و پرمصرف به یکسان تحت تأثیر قرار میگرفتند؛ اما فناوری کنتورهای هوشمند به ما این امکان را میدهد که مدیریت بار را به صورت کاملاً هدفمند و تنها برای مشترکین پرمصرف اعمال کنیم.
کارشناس مسئول مدیریت مصرف استان قم با بیان اینکه در حال حاضر، بیش از ۱۵ هزار مشترک خانگی در استان قم تحت مدیریت هوشمند قرار گرفتهاند گفت: مدیریت هوشمند بدین معنا است که در صورت تجاوز از الگوی مصرف، مطابق با برنامهریزیهای صورتگرفته، کنتور این دسته از مشترکین به صورت هوشمند محدود یا قطع میشود. این سازوکار در بخشهای تجاری و اداری نیز به طور مشابه اجرا شده است.
وی در پایان در خصوص سامانه «برق من» گفت: این سامانه در حال حاضر امکان رصد آنلاین و لحظهای بار مصرفی را فراهم نمیکند، اما قابلیتهای مهمی نظیر اطلاعرسانی در خصوص راهکارهای مدیریت مصرف، مشاهده سوابق مصرف در دورههای گذشته، مقایسه میزان مصرف با سال قبل و همچنین شناسایی مشترکین «خوشمصرف» جهت بهرهمندی از پاداشهای کاهش مصرف بر روی قبوض را داراست.
انتهای پیام
