۱۴۰۵-۰۴-۰۶ | ۱۲:۴۳
منبع: نمایندگی فارس
دانشگاه شیراز محور اجرای سند ملی احیای تالاب‌های بختگان و طشک شد

دانشگاه شیراز محور اجرای سند ملی احیای تالاب‌های بختگان و طشک شد

فارس (ایسنا) - دبیر اجرایی دبیرخانه ستاد احیای تالاب‌های استان فارس با تأکید بر اینکه احیای تالاب‌های بختگان و طشک تنها یک دغدغه استانی نیست، بلکه ضرورتی ملی برای جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی به شمار می‌رود، گفت: اجرای سند ملی نقشه راه احیای این تالاب‌ها با محوریت دانشگاه شیراز و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در حال پیگیری است.

مسعود نوشادی، شنبه ششم تیر در نشست ویژه سند ملی نقشه راه احیای تالاب‌های بختگان و طشک که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به روند اقدامات انجام‌شده برای صیانت از این دو زیست‌بوم حیاتی، اظهار کرد: احیای بختگان و طشک نیازمند اجرای دقیق، هماهنگی بین‌بخشی و پیگیری مستمر است.

تدوین سند ملی احیای تالاب‌ها بر پایه مطالعات علمی

رئیس بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز با بیان اینکه تالاب‌های بختگان و طشک از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های آبی کشور و دومین دریاچه داخلی ایران به شمار می‌روند، گفت: این تالاب‌ها سال‌هاست تحت فشار برداشت‌های نامتوازن از منابع آب، توسعه‌های ناهماهنگ در بالادست و ورود آلاینده‌ها قرار گرفته‌اند؛ با این حال، طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از مطالعات علمی و اقدامات اجرایی با محوریت دانشگاه شیراز و همکاری دستگاه‌های مسئول استان فارس برای احیای آن‌ها دنبال شده است.

وی با اشاره به مطالعات گسترده انجام‌شده در حوزه‌های هواشناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، زمین‌شناسی، بیلان آب، مهندسی رودخانه، رسوب و ریزگرد افزود: بر پایه این مطالعات، نقشه راه احیای تالاب‌های بختگان و طشک با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان فارس تدوین و مسیر مشخصی برای اقدام دستگاه‌های اجرایی ترسیم شد. این نقشه راه در سال گذشته به یک سند ملی تبدیل شد.

نوشادی ادامه داد: خوشبختانه با هم‌افزایی میان دانشگاه شیراز، سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس، استانداری، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و سایر نهادهای مسئول، این برنامه وارد مرحله اجرا و پایش شده است.

نظارت بر اجرای مصوبات و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با تأکید بر نقش دبیرخانه ستاد احیای تالاب‌ها در دانشکده کشاورزی این دانشگاه اظهار کرد: وظیفه اصلی ما امروز، نظارت بر اجرای دقیق مصوبات، ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و بازنگری مستمر اقدامات بر اساس سند ملی نقشه راه احیای تالاب‌های بختگان و طشک است.

وی افزود: به همین منظور تاکنون ۱۲ جلسه عمومی و تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط برگزار شده و بازدیدهای میدانی متعددی نیز از عملکرد نهادهای اجرایی انجام گرفته است.

احیای بختگان و طشک فرایندی مستمر و بین‌بخشی است

دبیر اجرایی ستاد احیای تالاب‌های بختگان و طشک ادامه داد: تأمین حقابه زیست‌محیطی، مدیریت مصرف آب در حوضه بالادست، کنترل منابع آلاینده و همچنین هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، از ارکان اصلی احیای این تالاب‌هاست.

وی تأکید کرد: احیای بختگان و طشک یک پروژه مقطعی نیست، بلکه فرایندی مداوم، علمی و بین‌بخشی است که نیازمند تعهد و پیگیری مستمر همه دستگاه‌هاست.

نوشادی در پایان تصریح کرد: امید ما این است که با استمرار این همکاری‌ها و اجرای دقیق برنامه‌ها، شاهد بازگشت تدریجی حیات به بختگان و طشک باشیم، چرا که نجات این تالاب‌ها، نجات بخشی از هویت طبیعی و زیست‌محیطی استان فارس و کشور است.

به گزارش ایسنا، نشست ویژه سند ملی نقشه راه احیای تالاب‌های بختگان و طشک با حضور نمایندگانی از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس، شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان، سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در سالن کنفرانس ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتهای پیام

آخرین اخبار استان ها