• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۸۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8210-07217.20516

«گزارشي از آرشيو لباس تئاتر شهر» “جايي شبيه هيچ‌ جا”

«گزارشي از آرشيو لباس تئاتر شهر»
“جايي شبيه هيچ‌ جا”
بنفشه روز بهانه، از 1377 فعاليت حرفه‌اي خود را در آرشيو لباس تاتر شهر آغاز كرده است او كه ديپلم دارد، به صورت تجربي و با گذراندن دوره‌هاي آموزشي طراحي دوخت لباس، امروز به عنوان سرپرست آرشيو لباس در تاتر شهر مشغول به كار است. روزبهانه درباره‌ي مجموعه آرشيو لباس تئاتر شهر به خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: پيش از اينكه مسؤوليت آرشيو لباس را به عهده‌ي من بگذارند، در تئاتر شهر به عنوان بازيگر فعاليت‌هايي داشتم ولي با آمدن آقاي پاكدل و مديريت ايشان، من هم به عنوان مسئول آرشيو در نظر گرفته شدم. وي ادامه داد: يكسال قبل از آمدن من ، گويا خانم فيروزي مسئول اينجا بودند ولي با تمام اوصاف ، آرشيو لباس هيچ گونه ساماندهي و مديريتي نداشت، به طوري كه بعداز پايان هر اجرا، لباس‌ها، ديگر استفاده نمي‌شدند و همه‌ روي هم تلنبار مي‌شدند و حتي برخي از لباس‌ها توسط موريانه خورده شده و به دليل پوسيدگي و از شكل افتادن ، قابل نگهداري نبودند، حتي عروسك‌هاي اجراي ” حسني و لوبياي سحرآميز” به كارگرداني بهروز غريب‌پور هم به صورت كثيف و خراب شده در اينجا زير خروار لباس‌ها پيدا شد، در واقع اين مكان به هر چيزي شبيه بود، جز آرشيو لباس يك مجموعه تئاتري! روزبهانه با اشاره به شروع جدي كار خود در آرشيو، گفت: تا آنجايي كه در توانم بود و اطلاعات داشتم تمام لباس‌ها را براساس زمان و مكان دسته‌بندي كردم و در دفاتر مخصوصي شناسنامه هر لباسي را آوردم و گروه ها را نيز ملزم كردم تا بعداز استفاده از لباس‌ها، آن‌ها را به صورت شسته و اطو كشيده به آرشيو تحويل دهند. هر چند كه ما همواره با گروه‌هايي مواجه هستيم كه زمان استفاده از لباس، حجم زيادي را انتخاب مي‌كنند و بعد هم به اين نكته توجه نمي‌كنند كه با پايان اجرا بايد تمام اين لباس‌ها را تميز و خشكويي شده به ما تحويل دهند، پس، زمان تحويل لباس‌ها دچار مشكل مي‌شوند. وي در ادامه درباره سفارش گروه‌ها، براي دوخت لباس، به ايسنا گفت: زمان جشنواره، شلوغ‌ترين اوقات كاري ما است چون تعداد زيادي از گروه‌هاي داخلي و شهرستاني سفارش مي‌دهند و به تبع اين گروه‌ها تفاوت‌هايي هم با يكديگر دارند. وي اضافه كرد: گروه‌هاي قديمي‌تر تئاتري كه با كار و حرفه‌ي خودشان‌آشنائي دارند، غالبا در خود گروه طراح لباس دارند به همين دليل كار ما ساده‌تر است،‌ چون آن‌ها علاوه بر طراحي‌هاي آماده، زودتر هم به ما اطلاع مي‌دهند و كار دوخت لباس راحت‌ترانجام مي‌شود ولي از طرفي، پنجاه تا شصت درصد از گروه‌ها، آماتور يا تازه كار هستند و غالبا هم طراح ندارند، پس بايد از قبل به من مراجعه كنند. وي تصريح كرد: در مورد اين گروه‌ها من نمايشنامه را مي‌خوانم و براساس خواسته‌هاي گروه و انچه كه از فضاي كلي كار دستگيرم شده است كار مي‌كنم. در واقع در اين شرايط كار من كمي مشكل مي‌شود، چون علاوه بر طراحي، گاها با گروه‌هايي مواجه مي‌شوم كه خيلي دير مي‌ايند و سهل انگار هم هستند. روزبهانه با تاكيد بر حضور برخي از هنرمندان، در مجموعه آرشيو و دوخت لباس، گفت: از زماني كه اقاي حسين ميركيايي به عنوان طراح و مسئول دوخت لباس از سينما به تئاتر آمدند و در كنار ما مشغول به كار شدند، خيلي به ما كمك كردند. وي با اشاره به قديمي‌ترين لباس‌هايي كه در مجموعه نگهداري مي‌شود، گفت: متاسفانه لباس خاصي از قديم باقي نمانده است، چون اساسا اين تفكر در بين مردم و گاها هنرمندان نيست كه هر لباسي،‌تاريخي به دنبال خود دارد به همين دليل هم اگر كسي احيانا لباس خاصي دارد يا در جايي از بين رفته يا دست به دست نابود شده و به هر حال يك اتفاقي براي آن افتاده است. بعضي هم كه لباس‌ها و اشياء قديمي خود را در پستو خانه شخصي نگهداري مي‌كنند. وي اضافه كرد: تنها لباس‌هاي قديمي اينجا چند دست كت و كلاه چرمي است كه متعلق به جشن‌هاي 2500 ساله است و ما به دليل آنكه اين لباس‌ها قديمي و از چرم اصل هستند به هيچ گروهي نمي‌دهيم، مگر براي استفاده از سريال‌هاي تاريخي و .... همچنين افرادي چون عزت‌الله انتظامي نيز به دليل رابطه دوستانه و صميمي كه با آقاي پاكدل داشتند، از روي حسن نيت خود لباس‌هاي قديمي را كه در برنامه ” سلام” قبل از انقلاب مي‌پوشيدند و لباس‌هاي ناصرالدين شاه را، در اختيار ما گذاشتند و ما هم در آرشيو، آن‌ها را حفظ مي‌كنيم. وي ادامه داد: آقاي مخملباف هم تمام لباس‌هاي فيلم‌” سفر قندهار” را كه به صورت اصل از افغانستان خريداري شده بود، به ما هديه دادند. وي همچنين در خصوص نگهداري اين لباس‌ها، گفت: آن دسته از لباس‌هايي كه به صورت مداوم مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به راحتي قابل رفو، شستشو و نگهداري با كاور هستند و هر چند وقت يكبار گرد و غبار آن‌ها را مي‌زداييم. ولي بقيه لباس‌ها كه چندان در معرض استفاده همگان نيستند و يا اصلا به گروه ها داده نمي‌شود، با استفاده از ساير مواد از پوسيدگي آن‌ها جلوگيري مي‌كنيم. روزبهانه در پايان با تاكيد بر برخي از اجراهاي بزرگ در تالار وحدت، به ايسنا گفت: بسياري از لباس‌هايي كه متعلق به اجراهاي خانم صابري يا‌ آقاي رفيعي و امثال آن‌ها بود، به دليل اجرا شدن در تالار وحدت به آرشيو آنجا منتقل شد و در دسترس ما نيست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha