• شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۸۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8304-09019
  • منبع : دانشگاه اصفهان

مشكلات ميراث فرهنگي در اصفهان گسترش مي‌يابد سازمان ميراث فرهنگي عليه شركت مترو شكايت مي‌كند؟

مشكلات ميراث فرهنگي در اصفهان گسترش مي‌يابد
سازمان ميراث فرهنگي عليه شركت مترو شكايت مي‌كند؟
براساس مصوبه‌اي كه در سال 1379 به تصويب شوراي عالي ترافيك كشور رسيد، مشخص شد متروي اصفهان از خيابان چهارباغ عبور خواهد كرد. مهندس سيف‌اللهي ـ مدير عامل متروي اصفهان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تاكيد كرد: مسؤولان مترو، مسؤولان شهرداري و همچنين شوراي شهر اصفهان به‌تنهايي تعيين‌كننده‌ي اجراي پروژه‌ي مترو نيستند. زيرا لازمه‌ي اجراي متروي اصفهان، مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك كشور است و هر ارگاني اعم از شهرداري و شوراي شهر بايد اعلام نظرات فني و كارشناسي خود را در خصوص مسير مترو به شوراي عالي ترافيك كشور ارسال و پس از تصويب آن به مسؤولان مترو ابلاغ كنند. وي در اين خصوص اظهار داشت: بنابراين طبق مصوبه سال 1379 كه به تصويب شوراي عالي ترافيك كشور رسيد، مسير مترو از 14 متري سطح خيابان چهارباغ عنوان شده و چون پس از آن نيز هيچگونه مصوبه‌اي برخلاف آن به تصويب نرسيد، لذا ملاك عمل ما همان مسير چهارباغ خواهد بود. او در پاسخ به اين پرسش كه توجيه علمي درخصوص مسير مترو از خيابان چهارباغ با توجه به نرم بودن خاك آن و استقرار بناهاي تاريخي گفت: طبق نظريات كارشناسان و مشاوران داخلي و خارجي و با استفاده از تعميرات مدرن حفر تونل‌ها به گونه‌اي كه موجب عدم آسيب‌رساني به خيابان چهارباغ شود و همچنين نشت آب از زير رودخانه‌ي زاينده‌رود، امكان‌پذير خواهد بود. مهندس جاوري ـ كارشناس ميراث فرهنگي اصفهان ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: مشكل ما حفر تونل‌ها نخواهد بود؛ بلكه پس از ساخت مترو است؛ زيرا با هر بار عبور و مرور قطارها و با در نظر گرفتن وزن مسافران در مسير چهارباغ، به‌تدريج با ايجاد لرزه‌هايي، موجب تخريب اين خيابان و همچنين به لرزه درآوردن ستون‌هاي مدرسه چهارباغ خواهد شد كه با گذشت زمان باعث تخريب اين اثر ارزشمند مي‌شود. ريخته‌گران ـ مدير روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي استان اصفهان ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: در سال 78 با ارايه‌ي سه گزينش به شهرداري اصفهان مصوب شد مترو از خيابان شمس‌آبادي عبور كند؛ لذا با احترامي كه براي شوراي عالي ترافيك قايليم، معتقديم هرگونه دخل و تصرف در بافت تاريخي بايد مطابق نظريه‌ي كارشناسان ميراث فرهنگي صورت گيرد كه بدون در نظر گرفتن آن هيچ‌گونه ارزش قانوني نخواهد داشت. وي با بيان اينكه اگر مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي عبور كند، مسؤولان ميراث فرهنگي چه اقدامي را انجام خواهند داد گفت: سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند در صورت عبور مترو از خيابان چهارباغ شكايت‌نامه‌اي را تنظيم و اين موضوع را از طريق مراجع قضايي پيگيري كند؛ زيرا براساس ماده 55 از بند 22 قانون شهرداري‌ها و همچنين ماده 102، هرگونه اقدام عمراني شهرداري لازم است موافقت ميراث فرهنگي را قبلاً جلب كند. وي تصريح كرد: شهرداري‌ها مكلفند نظرات و طرح‌هاي ميراث را درخصوص نحوه‌ي حفظ آثار باستاني و ميزان جرايم و مناظر ساختماني و ميدان‌ها و مجاور آن‌ها رعايت كنند. ولي متاسفانه تاكنون شهرداري درخصوص عبور مترو از زير چهارباغ با وجود ثبت آن در فهرست آثار ملي نظريات كارشناسان ميراث فرهنگي اصفهان را جويا نشده‌اند و قصد دارند خودسرانه اقدام به عبور مترو از زير چهارباغ كنند. وي همچنين در خصوص سرانجام تعديل برج جهان نما پس از اجلاس يونسكو گفت: با موافقت مسؤولان استان اعم از شهرداري، شوراي شهر و استانداري اعلام شد ارتفاع برج‌جهان نما در حد نظرات كميته شوراي فني كوتاه شود و پيش‌بيني مي‌شود تا سه ماه قبل از اعلام تاريخ يونسكو در سال آينده يعني 13 بهمن 1383، اين اقدام صورت گيرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha