• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-05406

عضو انجمن اسلامي دانشجويان صنعتي شريف: ـ باب گفت‌وگوي نخبگان و مردم باز شود ـ اصلاح‌طلبان مانيفست تهيه كنند ـ ضعف تشكيلاتي اصلاح‌طلبان بارز بود

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف گفت: انتخابات نشان داد كه حتي اگر مردم لزوم اصلاحات را درك كنند اولويت‌هاي ديگري براي اصلاحات دارند.

«كيوان اميري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: فاصله‌ي مطالبات مردم و آن چه كه در دولتي كه دولت اصلاحات بود تحقق پيدا كرد در سال‌هاي گذشته بيشتر شد و در نتيجه شاهد كاهش مشاركت مردم در شهرهاي بزرگ بوديم.

وي گفت: ضعف تشكيلاتي نيروهاي اصلاح‌طلب در اين انتخابات بسيار بارز بود. اصلاح‌طلبان فاقد يك تشكيلات بزرگ حتي براي نظرسنجي بودند. كما اينكه نيروهاي محافظه‌كار توانستند از تشكيلات خود به نحو احسن استفاده كنند.

اميري افزود: اصلاح‌طلبان در طول سال‌هاي اخير نتوانستند از جامعه بازخورد بگيرند. در واقع يكي از دلايلي كه در سال 76 اصلاح‌طلبان توانستند موفقيت بزرگي به دست آوردند اين بود كه محافظه‌كاران نتوانسته بودند در طول سال‌هاي گذشته از جامعه بازخورد بگيرند و چشمشان را به روي حقايق بسته بودند، همان كاري كه اصلاح‌طلبان به ويژه از سال‌هاي 79 و 80 به بعد مرتكب شدند. در اين دوره اصلاح‌طلبان در واقع از انتقاد فرار مي‌كردند.

اين فعال دانشجويي گفت: دموكراسي و آزادي انسان ارزش ذاتي دارند و ارزششان به اين نيست كه اكثريت جامعه به آن‌ها در يك انتخابات راي دهند يا نه. تجربه‌ي دنيا و تعليمات ديني ما ارزش آن‌ها را ثابت كرده است.

اميري با بيان اينكه «عده‌اي اين انتخابات را سونامي فقر ناميدند» تاكيد كرد: روش‌هاي سنتي براي مبارزه با فقر جواب نمي‌دهد. ما نمي‌توانيم با اقتصاد دستوري عمل كنيم، تجربه‌ي كشورهايي كه در برخورد با فقر موفق‌تر عمل كرده‌اند نشان مي‌دهد مطالبات اقتصادي و توسعه‌ي اقتصادي بايد در كنار توسعه‌ي سياسي دنبال شود. در يك بشر غيردموكراتيك نمي‌توان شرايط مساعدي براي مبارزه با فقر و معضلات اجتماعي به وجود آورد.

وي افزود: اصلاح‌طلبان بايد به سرعت به تحليل انتخابات بپردازند و به قسمت‌هايي از دلايل شكستشان توجه كنند كه به فعاليت‌هاي خودشان مربوط مي‌شود. اصلاح‌طلبان بايد رابطه‌اي منطقي بين شعارهايي كه مطرح مي‌كنند و توان عملي‌شان برقرار كنند و اگر مي‌خواهند در برخورد با بحران‌هايي كه ايجاد مي‌شود منفعل برخورد كنند بايد شعارهايشان را تعديل كنند.

اين فعال دانشجويي گفت: بسته‌شدن روزنه‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي ميان مردم و روشنفكران، نشانه‌ي بيماري جامعه است. اصلاح‌طلبان بايد باب گفت‌وگوي نخبگان و مردم را باز كنند. در اين انتخابات ديديم علي‌رغم اينكه شاهد حمايت گسترده‌ي نخبگان و روشنفكران از دكتر معين و هاشمي بوديم عملا آرايي كه به دست آمد نتيجه‌ي خلافي داشت.

وي تصريح كرد: اصلاح‌طلبان بايد باب گفت‌وگو بين نخبگان و دولت را نيز از طريق ايفاي نقش اپوزيسيون ايفا كنند كه البته در اين حوزه دولت نيز بايد همكاري لازم را با نخبگان داشته باشد.

اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف گفت: اصلاحات بايد براي توده‌ي مردم قابل لمس شود و تنها روشنفكران قادر به لمس آن نباشند. اصلاح‌طلبان بايد سهم مطالبات سياسي را به نفع مطالبات اقتصادي و اجتماعي كم كنند.

اميري گفت: لازم است كه گروه‌هاي اصلاح‌طلب اولويت‌هاي خود را مشخص كنند و به تهيه‌ي مانيفست بپردازند، اگر در روش‌ها و اهداف اختلاف اساسي ندارند مي‌توانند به ائتلاف برسند و اگر اختلافات اساسي دارند فراموش‌كردن اين اختلافات صرفا به دليل به قدرت رسيدن، دوباره چشم بستن به روي تجربه‌اي است كه ما در اين هشت ساله داشتيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha