• شنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۹:۵۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8501-01478
  • خبرنگار : 71191

/آخرين اخباراززلزله لرستان/ خسارت 15هزار واحد مسكوني در زلزله آغاز فعاليت تيمهاي حمايت رواني ازفردا اعلام آخرين اسامي قربانيان و مرگ نوزاد چندروزه براثر سرما

/آخرين اخباراززلزله لرستان/
خسارت 15هزار واحد مسكوني در زلزله
آغاز فعاليت تيمهاي حمايت رواني ازفردا
اعلام آخرين اسامي قربانيان و مرگ نوزاد چندروزه براثر سرما

دومين روز پس از وقوع زلزله 6 ريشتري لرستان در حالي سپري شد كه عمليات امداد و نجات مناطق زلزله زده پايان يافته و عمليات پاكسازي و اسكان موقت ادامه دارد، اين در حاليست كه هنوز نگراني از وقوع پس‌لرزه و زلزله‌هاي ديگر در بين مردم وجود دارد به نحوي كه ساكنان بخشهاي غيرآسيب ديده استان نيز با مراجعه به ستادهاي امدادي خواستار دريافت چادر شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمعيت هلال احمر نيز امروز در حالي از پايان اسكان موقت زلزله‌زدگان به ويژه در مناطق روستايي تا قبل از غروب آفتاب خبر داده بود كه شب گذشته مردم برخي مناطق زلزله‌زده به ويژه روستاييان شب را در خيابان و فضاي باز سپري كردند، برودت هوا به حدي بود كه شب گذشته يك نوزاد چند روزه‌اي به نام «رويا اماني» در دورود بر اثر سرما درگذشت.

همچنين هواشناسي نيز احتمال بارش باران را در اين مناطق پيش‌بيني كرده كه در صورت بارندگي، مردم مناطق زلزله‌زده در صورت داشتن چادر و وسايل‌گرمازا نيز بايد خود را براي مقابله با مشكلات ناشي از بارندگي آماده كنند.

آب آشاميدني، چادر و پتو مورد نياز است

مهندس موجي معاون ستاد حوادث غير مترقبه استان لرستان در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه اوضاع كاملا تحت كنترل است، تاكيد كرد: ‌آب آشاميدني، چادر و پتو از جمله وسايل مورد نياز زلزله‌زدگان است كه قول داده شده تا آخر شب مشكل چادر از طريق استانهاي همجوار برطرف شود.

وي گفت: تنها نگراني موجود، بارش باران است كه براساس گزارش هواشناسي امشب به وقوع خواهد پيوست كه اين امر اسكان زلزله‌زدگان را با مشكل روبرو مي‌كند.

موجي اظهار كرد: در شهرها شبكه‌هاي آشاميدني برقرار است و كمبود آب وجود ندارد و در برخي مناطق نيز كمبود زيرانداز و وسايل گرما‌زا گزارش شده است.

 آغاز فعاليت تيمهاي حمايت رواني از فردا

رييس جمعيت هلال احمر استان لرستان نيز گفت: طبق برآوردهاي صورت گرفته اسكان موقت زلزله‌زدگان روستايي تا قبل از غروب آفتاب به اتمام مي‌رسد.

دريك‌وندي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار داشت: در شهرستان دورود 1260 دستگاه چادر توسط نيروهاي هلال احمر و حدود 3400 دستگاه چادر توسط مامورين سپاه پاسداران بين حادثه ديدگان توزيع شده است.

وي از آمار دقيق توزيع چادر در بروجرد ابراز بي‌اطلاعي كرد.

به گفته رييس جمعيت هلال احمر استان لرستان، روز گذشته حدود 25 نفر از حادثه ديدگان توسط بالگرد به منظور درمان قطعي به تهران اعزام شدند.

وي همچنين اظهار كرد: كار آواربرداري از جان‌باختگان زلزله و بيرون كشيدن آنها از زير آوار روز گذشته به پايان رسيد و هم اكنون عمليات پاكسازي منطقه از لاشه‌اي دامي توسط نيروهاي امدادي انجام مي‌شود.

رييس جمعيت هلال احمر استان لرستان در ادامه گفت:‌ تيمهاي حمايت رواني حادثه‌ديدگان از فردا صبح كار خود را آغاز مي‌كنند.

دريك وندي در خاتمه با اشاره به وحشت و نگراني مردم از وقوع زلزله‌هاي احتمالي، گفت: متاسفانه به دليل وجود شايعاتي مبني بر وقوع لرزه‌هاي احتمالي، ساير مردم شهر بروجرد خواستار دريافت چادرهاي اسكان موقت هستند كه متاسفانه امكان ارايه چادر به غير زلزله‌زدگان وجود ندارد.

 كمبود چادر و وسايل گرمازا در خرم‌آباد

امدادرساني در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد و عمليات آواربرداري و پاكسازي چند روستاي زلزله‌زده باقي مانده و به اتمام نرسيده است.

فرماندار خرم‌آباد نيز از كمبود چادر و وسايل گرمازا براي زلزله‌زدگان خبر داد.

كمك‌رساني به مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: تا ساعت 10 صبح امروز 12 فروردين ماه، 3 تن نايلون، 5 هزار بطري آب معدني 1/5 ليتري و 3 هزار و 600 تخته چادر امدادي از سوي هلال احمر استان همدان به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

بنابر همين گزارش، سومين كاروان امدادي هلال احمر كردستان نيز كه شامل 500 تخته چادر، 6 هزار تخته پتو و 10 هزار قوطي كنسرو به وسيله‌ي 10 دستگاه كاميون شب گذشته به مناطق زلزله‌زده استان لرستان ارسال شد.

گفتني است، كمك‌ها، تجهيزات و نيروهاي امدادي از سوي سازمان امداد و نجات و استانهاي اصفهان، كرمانشاه، چهارمحال و بختياري، همدان، مركزي، ايلام، خوزستان، كردستان و لرستان به مناطق زلزله زده استان لرستان ارسال و اعزام شده است.

همچنين يك تيم ارزيابي سريع نظام ملل متحد امروز صبح تهران را به مقصد مناطق زلزله زده بروجرد در استان لرستان ترك كرد.

اين تيم از خساراتي كه زلزله در استان لرستان در غرب ايران در شب و صبح جمعه ببار آورده ارزيابي به عمل خواهد آورد.

** توزيع 15 هزار چادر در بين زلزله‌زدگان

رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان لرستان نيز اعلام كرد: تا كنون 15 هزار چادر در ميان آسيب‌ديدگان توزيع شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي باراني امروز درباره وضعيت اسكان موقت زلزله‌زدگان، افزود: به بيش از شش هزار تخته چادر نيازمنديم تا مشكل اسكان موقت زلزله‌زدگان برطرف شود.

وي آخرين آمار تلفات اين زلزله را 70 نفر كشته و 1264 نفر مجروح عنوان كرد.

باراني در خاتمه همچنين گفت:330 روستاي لرستان از 10 تا 100 درصد خسارت ديده‌اند كه پيش‌بيني مي‌شود 15 تا 20 هزار خانوار به اسكان موقت نياز داشته باشند.

** تشكيل ستاد بحران

همچنين امروز با حضور وزير مسكن ستاد بحران با هدف تسريع در رسيدگي به وضعيت مصدومان زلزله‌ لرستان در فرمانداري بروجرد تشكيل شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين ستاد با حضور رييس جمعيت هلال احمر، رييس ستاد حوادث غيرمترقبه كشور و نمايندگان مردم بروجرد و دورود به آخرين وضعيت مصدومان و نيازهايشان رسيدگي شد.

** رفع 90 درصدي مشكل آب و برق روستاهاي خسارت ديده

جزايري، رييس ستاد حوادث غيرمترقبه كشور نيز درباره وضعيت امدادرساني به مناطق زلزله‌زده لرستان، گفت: بعد از تلاشهاي نيروهاي امدادي در مناطق آسيب ديده‌ شهرستانهاي بروجرد و دورود، كار امدادرساني به پايان رسيد و كار اسكان اضطراري در روستاها شروع شد و تا صبح امروز اكثر روستاهاي دچار خسارت تحت پوشش چادر قرار گرفتند.

وي همچنين اظهار كرد: ديروز و ديشب در شهرستان دورود و امروز صبح در بروجرد ستاد بحران تشكيل شد.

جزايري در عين حال گفت: 90 درصد برق و آب روستاهاي خسارت ديده وصل و شبكه‌ تلفن ثابت نيز متصل شد و تلاش براي فعال شده تلفنهاي همراه در اين مناطق ادامه دارد.

به گفته جزايري، برنامه ريزي براي توزيع اقلام غذايي امروز به نفع مطلوب انجام مي‌پذيرد.

** وزير مسكن: 15 هزار واحد مسكوني خسارت ديده‌اند

** وزير بهداشت:‌ پزشكان و پرستاران تا يك هفته در منطقه مستقرند

وزراي مسكن و بهداشت ضمن بازيد از مناطق زلزله‌زده استان لرستان، بر تسريع در رسيدگي به وضعيت مصدومان تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير مسكن و شهرسازي امروز در مورد بازسازي مناطق آسيب‌ديده، گفت: آمارگيري واحدهاي مسكوني آسيب‌ديده شروع شده است و پيش بيني شده كه حدود 15 هزار واحد مسكوني كه اغلب روستايي هستند، خسارت ديده‌اند.

سعيدي كيا در حاشيه بازديد از مناطق زلزله‌زده لرستان، تصريح كرد: نبايد زمان بازسازي را به بهانه‌ تهيه اطلاعات از دست بدهيم.

وزير مسكن تاكيد كرد كه هيات دولت بايد اعتباري بازسازي مناطق آسيب‌ديده را هرچه سريع‌تر اختصاص دهد.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز امروز در حاشيه بازديد از مناطق زلزله‌زده، گفت: به منظور بررسي امنيت بهداشتي و سلامت آسيب‌ديدگان، تيمي از پزشكان عمومي و پرستاران تا يك هفته در مناطق آسيب‌ديده مستقر هستند.

دكتر باقري لنكراني در ادامه افزود: تامين دارو، درمان و نظارت بر آب آشاميدني و سرويس بهداشتي از مهم‌ترين اقدامات در دست انجام است.

** اسكان بيش از70 درصد زلزله‌زدگان روستايي بروجرد در چادر

فرماندار بروجرد از اسكان بالغ بر 70 درصد حادثه ديدگان روستايي در چادر خبر داد.

يعقوبي در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ايسنا، اظهار كرد: مطابق اولويت بندي صورت گرفته در خصوص ميزان تخريب روستاهاي حادثه ديده امكانات مورد نياز حادثه ديدگان به صورت مستمر در اختيار آنان قرار گرفته است.

وي ادامه داد: باتوجه به فراهم آوردن چادر و امكانات ضروري مورد نيازحادثه ديدگان تا عصر امروز شاهد اسكان تمامي روستاييان خواهيم بود.

يعقوبي در ادامه با اشاره به بيرون كشيدن تمامي فوت شدگان از زير آوار خاطر نشان كرد: اكثر فوت شدگان شناسايي و تدفين شدند و افراد باقيمانده نيز پس از شناسايي نهايي تا عصر امروز تدفين خواهند شد.

فرماندار بروجرد با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي برقراري وضعيت مناسب بهداشتي در مناطق حادثه ديده ياد آور شد: خوشبختانه با همكاري جهاد شبكه دامپزشكي و نيروهاي امدادي و با فراهم آوردن امكانات و ابزارهاي موردنياز آنان وضعيت بهداشتي مناسبي در منطقه برقرار شده و مشكل خاصي نيز در خصوص لاشه‌هاي دام وطيور وجود ندارد.

وي ادامه داد: در اين زمينه با توجه به وسايل فراهم شده نيروهاي شبكه دامپزشكي و امدادي مشغول بيرون كشيدن لاشه‌هاي دام و تدفين آنها به صورت مناسب هستند.

يعقوبي همچنين با اشاره به اسكان مردم در شهر خاطر نشان كرد: با توجه به ترسي كه در خصوص لرزه‌هاي احتمالي در شهر براي مردم ايجاد شده است، اسكان آنان در سطح شهر نيازمند امكانات اسكان از قبيل چادر بوده كه وسايل و اقلام مورد نياز در اختيار مردم گذاشته مي‌شود.

** اختلاف در آمار قربانيان زلزله

معاون ستاد حوادث غيرمترقبه استان لرستان با اعلام عدم تغيير آمار كشته شدگان و مجروحان زلزله‌، اين آمار را همان 70 كشته و 1264مجروح بيان كرد، اين در حاليست كه رييس مركز پزشكي قانوني استان لرستان آمار نهايي كشته‌شدگان زلزله كه تحت معايته نهايي قرار گرفتند را 63 تن اعلام كرد و گفت: با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته و سركشي از تمامي سردخانه‌هاي شهرستان‌هاي تابعه، احتمال افزوده شدن اجسادي به اين 63 نفر ضعيف است.

وي در خصوص آمار ستاد حوادث غيرمترقبه استان، اظهار كرد: اين امكان وجود دارد كه در آمار قبلي اشتباهاتي صورت گرفته باشد و اجساد دو يا چند باره مورد شمارش قرار گرفته شده باشند.

رييس مركز پزشكي قانوني استان لرستان افزود: طبق آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته، آمار نهايي اجسادي كه به پزشكي قانوني منتقل شده‌اند 63 تن است كه در بروجرد هويت 43 جسد شناسايي شده و پنج جسد نيز مجهول‌الهويه است و در شهرستان دورود نيز 15 جسد شناسايي شده به پزشكي قانوني تحويل داده شده است.

اسامي قربانيان زلزله دورود و بروجرد اعلام شد

دكتر هاشمي رييس سازمان پزشكي قانوني دورود اسامي 15 قرباني زلزله اين شهرستان كه مجوز دفن آنها صادر شده است را اعلام كرد.

اسامي قربانيان دورود كه مجوز دفن آنها از سوي پزشكي قانوني صادر شده عبارتند از:

1- شاه ‌زنان پيرياعي، 65 ساله فرزند عباس

2- ماهي‌ طلا شعبان، 68 ساله فرزند سوختعلي

3- محمد حسين عباسي، 75 ساله فرزند حسن

4- غلامعلي عباسي، 45 ساله فرزند محمد حسين

5- فاطمه پاپي 73 ساله فرزند پالاني

6- اسدالله پاكباز 72 ساله فرزند حسين

7- سكينه ساكي 67 ساله فرزند ابراهيم

8- صفي شاه‌وردي 70 ساله فرزند محمد

9- علي عبدي‌زاده 22 ساله فرزند جهانبخش

10- معصوم گودرزي 8 ساله فرزند شارضا

11- ليلا گودرزي 22 ساله فرزند شارضا

12- اميرحسين گودرزي 4 ماهه فرزند شارضا

13- اكرم بازگير 38 ساله فرزند ولي‌الله

14- عليرضا قياسوند 4 ماهه فرزند ناصر

15- رقيه صفربيراندوند 55 ساله فرزند رحمت‌الله

همچنين اسامي تعدادي از قربانيان زلزله لرستان در شهرستان بروجرد نيز اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، معاون ستاد حوادث غيرمترقبه استان لرستان روز گذشته از مجموع 70 قرباني زلزله لرستان، تعداد قربانيان شهرستان بروجرد را 45 نفر اعلام كرد كه تاكنون اسامي 38 تن از قربانيان منتقلي به بيمارستانهاي شهيد چمران، كوثر و امام خميني (ره) بروجرد اعلام شده و هويت شش تن از قربانيان نامشخص اعلام شده است.

بيمارستان شهيد چمران بروجرد اسامي جمعي از قربانيان زلزله روز گذشته استان لرستان كه به اين بيمارستان منتقل شده بودند، را اعلام كرد.

در بيمارستان شهيد چمران بروجرد از 30 نفر قرباني منتقل شده، اسامي 24 نفر از قربانيان مشخص و شش نفر به علت انتقال اجساد آنها نامشخص است.

اسامي اين قربانيان زلزله روز گذشته استان لرستان به اين قرار است:

1- گلمراد عباس نژاد، 40 ساله

2- علي عباس نژاد، سن نامشخص

3- حديث زيني‌وند ،12 ساله

4- ندا سبزعلي، 13 ساله

5- فاطمه سبزعلي، 15 ساله

6- سكينه محمدي، سن نامشخص

7- سعيده محمدي، 25 ساله

8- امير محمد كرزبر، 7 ساله

9- مهدي كرزبر، 2 ماهه

10- زهرا كرزبر،28 ساله

11- رضا ساكي، سن نامشخص

12- علي ترابي گودرزي،47 ساله

13- همت ياراحمدي، 40 ساله

14- رضا ياراحمدي، 3 ساله

15- الهام يار احمدي، 17 ساله

16- زيبا ياراحمدي،28 ساله

17- محمد علي يار احمدي،32 ساله

18- مصطفي ياراحمدي،32 ساله

19- سعيد ياراحمدي ،15 ساله

20- قزي ياراحمدي،35 ساله

21- افسانه چگيني،25 ساله

22- اسدالله عبدي زاده،35 ساله

23- سيد عباس موسوي 85 ساله

24- يزدان بيرانوند 22 ساله

بيمارستان كوثر بروجرد نيز اسامي 9 نفر از كشته شدگان زلزله‌ي استان لرستان كه به اين بيمارستان منتقل شده بودند را به شرح زير اعلام كرد:

1- فاطمه مؤمدي

2- زينب مؤمدي

3- سميه مؤمدي

4- الهام سبز علي

5- خديجه باراني

6- محسن ساكي

7- كرمعلي صارمي

8- عباس بيران وند

9- زهرا بيرانوند

بيمارستان امام خميني (ره) بروجرد نيز اسامي پنج قرباني منتقلي به اين بيمارستان را خيرالله ياراحمدي 30 ساله ، فاطمه يار احمدي 8ساله (فرزند همتي) ، فاطمه ياراحمدي 26 ساله (فرزند محمد)، مريم كرزبر 25 ساله و حميد زيني وند 12ساله اعلام كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha