• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8507-16394
  • خبرنگار : 71021

آسيب‌شناسي صنعت توريسم /بازاريابي/ حوزه‌ بازاريابي و تبليغات به شتاب‌زدگي مفرط دچار شده است چرا حوزه نمايشگاه‌هاي گردشگري از اداره تبليغات و بازاريابي جدا شد؟

آسيب‌شناسي صنعت توريسم /بازاريابي/
حوزه‌ بازاريابي و تبليغات به شتاب‌زدگي مفرط دچار شده است
چرا حوزه نمايشگاه‌هاي گردشگري از اداره تبليغات و بازاريابي جدا شد؟

دكتر اسرافيل شفيع‌زاده گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حوزه‌ بازاريابي و تبليغات به شتاب‌زدگي مفرط دچار است.

استاد دانشگاه جامع علمي‌كاربردي در گفت‌وگويي تفضيلي با خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران‌ (ايسنا)، تازه متولد بودن صنعت گردشگري را حقيقتي غيرقابل انكار دانست و افزود: صحبت‌هاي كه معمولا مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌كنند، تبليغاتي است و به نظر مي‌آيد اين صنعت در كشورمان رشد كندي دارد.

سال‌هاي 78 و 78 از شكوفاترين سال‌هاي گردشگري ايران بود

وي با اشاره به رشد حدود 30 درصدي گردشگري در سال‌هاي 78 و 1379 اظهار كرد: در اين سال‌ها، صنعت گردشگري در ايران به دليل آرامش حاكم در منطقه و كشورمان و همچنين رشد نسبي بازاريابي و تبليغات، وضعيت مطلوبي داشت و از شكوفاترين دوره‌هاي گردشگري ايران بود.

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران افزود: در آن سال‌ها، بخش دولتي در حوزه‌ي بازاريابي و تبليغات فعال نبود، ولي بخش خصوصي به دليل اميدي به صنعت گردشگري در محافل بين المللي بيشتر حضور داشت.

كهنه داستاني به نام جدي نگرفتن بخش خصوصي گردشگري

شفيع‌زاده تاكيد كرد: بخش خصوصي درآن سال‌ها، بيشتر از حال حاضر در بازاريابي تبليغات و حتي صنعت گردشگري اثر گذار بود.

اين كارشناس گردشگري تصريح كرد: در حال حاضر حضور در نمايشگاه‌هاي بين المللي با هدف بازاريابي و تبليغات به دليل فضاي سياسي حاكم در منطقه و كشورمان اثر بخش نيست و گاهي ناكارآمدي نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌هاي فعلي نيز بر اين موضوع دامن مي‌زند.

حضور حرفه‌اي در نمايشگاه‌هاي گردشگري براي بهره برداري بيشتر ضرورت دارد

به اعتقاد وي، زماني كه بخش خصوصي پيگير نمايشگاه‌ها بود، عليرغم توان مالي كمتر ولي نتيجه‌ي بهتري حاصل مي‌شد كه هر چند منافع آن‌ها را تامين نمي‌كرد، اما كسب موفقيت‌هايي در آن سال‌ها، رضايت اين بخش را موجب مي‌شد.

شفيع‌زاده خاطرنشان كرد: از حدود يك سال پيش موضوع نمايشگاه‌هاي گردشگري در بخشي جدا از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متمركز شده و درباره‌ي آن، ستاد نمايشگاهي در راس تصميم مي‌گيرد.

وي با طرح اين سوال كه مسوولان بخش نمايشگاه‌هاي گردشگري چه ميزان با اين حوزه آشنايي دارند و دانش لازم رابه كار مي‌گيرند؟ افزود: در حال حاضر بر اساس گفته‌هاي شركت كنندگان در نمايشگاه‌هاي گردشگري روند موجود رضايت نيست و تمركز بيشتر در فضاهاي بين المللي بيشتر به زرق و برق و صرف منابع مالي فراوان براي ايجاد غرفه متمركز است.

دكوراسيون قيمتي تنها مشوق گردشگران براي سفر به ايران نيست

استاد دانشگاه جامع علمي‌كاربردي تصريح كرد: حضور گروه‌هاي موسيقي و غرفه‌هاي دلپذير با دكوراسيون قيمتي مشوق گردشگران براي سفر به ايران نيست و اين موضوع تنها بخشي از قضيه است كه بايد به آن توجه شود.

وي با بيان اين كه حضور حرفه‌اي در نمايشگاه‌هاي گردشگري براي بهره برداري بيشتر ضرورت دارد، گفت: در اين فضاهاي بين‌المللي بايد از ابزارهاي تبليغاتي مناسبي براي تاثيرگذاري در بازارهاي گردشگري استفاده شود و اين درحالي است كه مواد لازم جهت تاثيرگذاري و تبليغ در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري را نداريم.

عضو انجمن متخصصان گردشگري ايران، اظهاركرد: مقايسه‌ي كيفي بروشورهاي تبليغاتي ايران با كشورهايي چون تركيه، مالزي كشورهاي اسلامي‌تفاوت بسياري را نشان مي‌دهد كه به نظر مي‌آيد با ناكارآمدي اساسي در بخش اقلام تبليغاتي قابل دسترسي و اثرگذار در بازارهاي جهاني مواجه هستيم.

وي خاطرنشان كرد: در فضاهاي نمايشگاهي، كشورها با حجم بالايي از اقلام تبليغاتي حضور مي‌يابند و در حالي كه تور اپراتورهايي ايراني با وجود محدوديت‌هاي بودجه‌اي، اقلام تبليغاتي را خود تا نمايشگاه‌ها منتقل و ارايه مي‌كنند كه كيفيت فوق‌العاده‌اي نيز ندارند.

حضور بخش دولتي در بازاريابي و تبليغات موثر ارزيابي مي‌شود

اين كارشناس گردشگري با بيان اين كه حضور بخش دولتي در بازاريابي و تبليغات موثر ارزيابي مي‌شود، افزود: اين بخش بايد امكانات لازم را براي توليد اقلام تبليغاتي تاثيرگذار و قابل قبول در سطح استانداردهاي بين المللي فراهم كند.

استاد دانشگاه جامع علمي‌كاربردي گفت: اگر دولت اقلام تبليغاتي را محل به تور اپراتورها تحويل دهد،‌ هزينه‌ي مضاعفي كه به تور اپراتورها وارد است را كاهش داده و در اين شرايط نيز حجم تبليغات قابل ارايه در نمايشگاه‌ها افزايش مي‌يابد و بازديد كنندگان غرفه‌هاي ايران به منابع اطلاعاتي بيشتري دسترسي مي‌يابند.

ايران تنها مقصد گردشگران فرهنگي نيست...

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، با اشاره به تنوع جاذبه‌هاي گردشگري در ايران كه به اطلاع رساني نيز نياز دارند، اظهار كرد: ايران تنها مقصد گردشگران فرهنگي نيست، و جاذبه‌هاي ديگر كشورمان به اطلاع رساني نياز دارند در حالي كه اطلاعات كافي درباره‌ي آن‌ها وجود ندارد و براي گردشگران نيز قابل دسترس نيست.

در حوزه‌هاي گردشگري طبيعي، شكار، مذهبي و... اقلام تبليغاتي وجود ندارد!

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر تعداد محدودي كاتالوگ براي معرفي تخت جمشيد و معدودي از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي چاپ و در نمايشگاه‌هاي بين المللي توزيع مي‌شود و در حوزه‌هاي گردشگري طبيعي، شكار، مذهبي و... اقلام تبليغاتي وجود ندارد.

شفيع‌زاده اين سوال را مطرح كرد كه آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از سال‌ها تمرين، اجراي برنامه‌هاي آزمون و خطا و هدر دادن بسياري از منابع مالي به اين جمع‌بندي اساسي نرسيده كه سياست‌هاي تبليغاتي خود را به صورت برنامه‌اي مشخص تنظيم كند و اطلاعات مورد نياز و لازم را به سهولت در اختيار گردشگران قرار دهد؟!

سازمان گردشگري و عدم تدوين برنامه‌ي استراتژيك بازاريابي

وي تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حوزه‌ي بازاريابي بين المللي گام‌هاي تعيين كننده و تاثيرگذاري برنداشته و موفق نشدن در اين حوزه به فقدان يك برنامه‌ي استراتژيك و جامع گردشگري مربوط است.

اين كارشناس گردشگري ابراز كرد: در حال حاضر شعارها پرطمراق است و مباحث چشم انداز 20 ساله‌ي گردشگري و تحولاتي كه وقوع آن‌ها وعده داده شده، بدون تجديد نظر در سياست‌گذاري‌هاي حوزه‌ي بازاريابي و دور از دسترس تلقي مي‌شود.

برشي شيرين كه از بدنه بازاريابي جدا شده است

وي ادامه داد: فعاليت‌هاي نمايشگاه‌هاي به عنوان برش شيريني از بدنه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جدا شده است و اداره‌ي بازاريابي و تبليغات اين سازمان كه اجراي اين بخش را بايد عهده دار باشد، درباره‌ي موضوع نمايشگاه‌ها هيچ اعمال سياست‌گذاري نمي‌تواند بكند!

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، افزود: اين برش شيرين، نمايشگاه‌ها در اختيار افرادي است كه با قواعد كار آشنايي كافي ندارند.

به اعتقاد او، ‌ايجاد ساختار مناسب سازماني و ارايه‌ي برداشت‌هاي منطقي و مطلوب از بخش بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، به اجراي سياست‌هاي مرتبط با اين حوزه كمك مي‌كند.

استاد دانشگاه جامع علمي‌ و كاربردي با بيان اين كه در بخش بازاريابي با سردرگمي ‌و آشفتگي مواجه هستيم، تاكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با استفاده از نفوذ سفارتخانه‌ها و رايزني‌هاي ايران در كشورهاي هدف، زمينه‌ي برپايي شب‌هاي ايراني، كارگاه‌هاي آموزشي و شناسايي تور اپراتورهاي بزرگ، زمينه‌ي آشنايي با ايران را فراهم كند.

وي افزود: در عين حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري بايد زمينه‌ي ديدار با مسوولان عاليرتبه و تور اپراتور‌هاي ديگر را با مسوولان بخش‌هاي خصوصي و دولتي فراهم كرد و پس از بازگشت نيز اين روابط پيگيري و وعده‌ها نيز عملي شود.

شفيع‌زاده گفت: از پديده‌ي حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري به صورت لازم و كافي بهره مند نمي‌شويم، بنابر اين بازخورد از اين فضاها مثبت نيست و بخش خصوصي نيز رفته رفته براي حضور گروهي همراه با دولت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كمتر تمايل مي‌يابند.

وي ياد‌آور مي‌شود: در شرايط فعلي همان شركت‌هاي خصوصي كه زماني با كمترين منابع مالي در نمايشگاه‌هاي گردشگري حضور داشتند، ديگر براي شركت كردن در اين نمايشگاه‌ها كه دولت مسووليت آن را دارد، حاضر نيستند و اين بخش را بر آن داشته تا به شيوه‌ي قبل باز گردد.

نقش تعيين‌كننده‌ بخش خصوصي در نمايشگاه‌ها فراموش شده است

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، گفت: اين مسائل نشان مي‌دهد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نقش تعيين كننده‌ بخش خصوصي در نمايشگاه‌هاي را فراموش كرده، در حالي كه امروز انجمن‌هاي صنفي و اتحاديه‌ها بيشتر بايد درگير اين موضوع باشند.

وي تصريح كرد: حضور بخش خصوصي در سياست‌گذاري، تصميم گيري برنامه‌ريزي و اجرا مي‌تواند جدي‌تر در اين صنعت اثر بگذارد، ولي همه‌ي اين امور در دست دولت است كه حاض نيست به راحتي از اين مسائل كناره‌گيري كند.

شفيع زاده اين رفتار را با اصل 44 قانون اساسي مغاير دانست و اظهار كرد: دولت براي آزاد سازي و كاهش انحصار و تصدي‌گري در بخش گردشگري تاكنون حركت جدي نداشته است.

وي ادامه داد:‌ سياست‌گذاري كار دولت است، ولي اين اقدام نيز نبايد بدون تعامل با بخش خصوصي صورت گيرد، چون بازيگردان اين صنعت بخش خصوصي است.

شركت‌هاي گردشگري، خصوصي يا دولتي؟

اين كارشناس گردشگري با اشاره به تشكيل شركت توسعه‌ي گرشگري و شركت‌هاي مشترك با كشورهاي ديگر گفت، نمي‌توان شركت‌هاي متعدد و ظاهر فريب به وجود آيند كه در ظاهر به عنوان شركت‌هاي خصوصي، ولي در عمل كار دولتي انجام دهند.

عضو كميته‌ تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران افزود: تا زماني كه اين شركت‌ها تامين كننده منافع مردم و كشور باشند،‌ قابل حمايت هستند، اما اگر اين شركت‌ها با ظاهري خصوصي و بودجه‌اي دولتي،‌ رقيب بخش خصوصي باشند و به جذب تور اقدام كنند ؛ عملي مغاير با اصل 44 قانون اساسي و اهداف دولت صورت گرفته است.

استاد دانشگاه جامع علمي‌و كاربردي تاكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آگاه باشد كه موفقيت‌ها و دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده مستلزم گفت وگوي‌ سازنده با بخش خصوصي است. كاري كه اين سازمان چندان به آن علاقه ندارد و به نظرمي‌آيد تنها راه نجات صنعت گردشگري همين باشد.

وي تصريح كرد: بخش خصوصي ايران به اتخاذ سياست‌هايي نياز دارد كه به نوعي نقش تاثيرگذاري در اين صنعت داشته باشند.

عضو كميته‌ تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، ادامه داد:‌ تحقق برنامه‌هاي پيش بيني شده در چشم انداز 20 ساله‌ي گردشگري مستلزم انجام فعاليت‌هايي طاقت‌فرسا و مبتني بر شناخت تحولات جهاني در گردشگري است.

وي اذعان كرد: جهان‌بيني در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وسيع و با گستره‌ي تمام شمول و تاثيرگذار نيست و سبب مي‌شود، سياست‌هايي كه لازمه‌ي متحول شدن صنعت گردشگري است در زمان پيش بيني شده محقق نشود.

به ايجاد نگاهي تحول‌گرا در صنعت گردشگري نياز داريم

اين كارشناس گردشگري با بيان اين كه به ايجاد نگاهي تحول‌گرا در صنعت گردشگري نياز داريم، افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ابزارهايي چون تامين منابع مالي نيروي انساني و... براي تحول واقعي در اين صنعت نياز دارد.

به گفته‌ عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، اگر در بعضي از سياست‌هاي بازاريابي و تبليغات با هدف تاثيرگذاري بر بازارهاي بين‌المللي و ايجاد مراكز اطلاع رساني، با استفاده از تجربه‌ي كشورهاي پيش رو در اين صنعت مطالعه و دقت كافي صورت نگيرد، نتيجه‌اي مثبت حاصل نمي‌شود.

نتيجه راه‌اندازي دفاتر اطلاع‌رساني بدون هدف‌گذاري چيست؟

وي راه اندازي دفاتر اطلاع‌رساني را سياستي مطلوب در جريان‌هاي جهانگردي دانست و گفت:‌ اگر اين دفاتر با عجله، اقدامي‌نمايشي‌، بدون هدف‌گذاري و تحليل مالي در كشورهاي ديگر ايجاد شود، نه تنها نتيجه‌اي ندارد، بلكه امكان اتلاف منابع مالي دولت در حوزه‌ي بازاريابي را تشديد مي‌كند.

اين كارشناس گردشگري تاكيد كرد:‌ عوامل فعال در اين دفاتر اطلاع رساني بايد پيشينه‌ي فعاليت و آشنايي با صنعت گردشگري را داشته باشند.

وي گفت: اكنون كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري،‌ مواد لازم براي تبليغات و تاثيرگذار در بازارهاي گردشگري را در اختيار ندارد، معلوم نيست اين دفاتر كه پايگاه توزيع اطلاعات براي كشور محسوب مي‌شوند، قرار است در جهت تحريك بازارهاي هدف، چه اقدامي‌انجام دهند.

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، ابراز كرد: براي اداره‌ي اين دفاتر اطلاع رساني‌، نظام نامه‌اي وجود ندارد و ترس و نگراني از اين موضوع است كه اين دفاتر به محلي براي عده‌اي از افراد جهت هدر دادن بودجه‌هاي كشور تبديل شوند.

وي تصريح كرد:‌ اصل سياست راه‌اندازي دفاتر اطلاع‌رساني در كشورهاي هدف قابل حمايت و ضروري است، مشروط بر اين كه كارگزاران و برنامه‌هاي اين دفاتر دقيق و جزيي، انتخاب پيگيري و اجرايي شود.

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، افزود: اجراي برنامه‌هاي تطبيقي و مقايسه‌اي در اين دفاتر اطلاع رساني قابل توسعه است و اين امر در صورتي اثر بخش بوده كه عوامل انساني و اهداف مورد نظر دقيق و با تركيبي موثر نتايج مورد انتظار را حاصل كنند.

وي گفت:‌ به نظر مي‌آيد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در حوزه‌ي بازاريابي و تبليغات به شتاب زدگي مفرط دچار شده است و بايد حركتي با برنامه و تضمين‌دهنده‌ اثربخشي سياست‌هاي آن، جايگزين اين مساله شود.

شفيع زاده ادامه داد: حوزه‌ي بازاريابي و تبليغات به جايگاه لازم نرسيده و بايد در بخش پژوهش نيز براي تاثيرگذاري بيشتر آن روش‌هاي علمي ‌و مطلوب اتخاذ شود.

پژوهشكده‌ي گردشگري برنامه‌هاي حوزه‌ي بازاريابي را اثر بخش‌تر كند

وي اظهار كرد: پژوهشكده‌ي گردشگري بايد در پژوهش خود برنامه‌هاي حوزه‌ي بازاريابي و تبليغات را اثر بخش‌تر كند.

عضو كميته‌ي تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، در پايان گفت: بازارهاي هدف گردشگري در گذشته انتخاب شده و در حال حاضر با تغيير شرايط به بازنگري نياز دارد و بايد در كنار شناسايي بازارهاي اثر بخش حضور در نمايشگاه‌ها موثر نيز پيگيري شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha